Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Där politiken sviker kan företagen kliva in”

It-branschen måste ta sitt ansvar för att bli mer hållbar. Därför skapar Atea nu initiativet Atea Sustainability Focus som enligt marknadsdirektören Magnus Sallbring har potential att lägga ribban för branschen globalt.

Text Miguel Guerrero Foto Dino Soldin 1 juni 2017 ledarskap

Sallbring_960x640.jpg

– Vem bestämmer hur hållbara vi ska vara? Vem bestämmer hur rättvis branschen ska vara? I en marknadsekonomi är det vi som köper it. Om ingen annan tar ansvar är det upp till oss att kliva fram. Ingen kan lösa problemen själva men tillsammans kan vi åstadkomma underverk, sade Magnus Sallbring under lanseringen av Atea Sustainability Focus, ASF, på Atea Bootcamp.

ASF är en renodling av många av FN:s globala mål för en hållbar utveckling med fokus på en cirkulär ekonomi där mycket mera av dagens it-utrustning återvinns eller återanvänds, och på hur samverkan ska kunna ske inom branschen.

– Hållbarhet har gått från att vara kosmetika till att handla om riskhantering. Det innebär i praktiken att arbetet flyttat till ledningar och styrelser. Det finns en enorm styrka i de här frågorna och om man gör bort sig kan man få gå på en vecka, säger Sören Enholm, chef för TCO Development.

Ett exempel på vad Sören Enholm menar är en lågt hängande frukt för företag som vill kalla sig hållbar är energieffektivitet. Där jämför man ofta energianvändningen under användning, medan en livscykelanalys ger vid handen att det är mycket större vinster om man kan förlänga livslängden än att spara några procent momentant vid användning.

– Hållbarhet är kontext. Nu har mycket fokus handlat om mänskliga rättigheter i leverantörskedjan där det tyvärr finns mycket barnarbete och slavarbete. Resursanvändningen är inte heller hållbar menar Sören Enholm. Förra året såldes två miljarder mobiltelefoner vilket är enorma mängder plast och mineraler.

– Det gäller att få ekonomerna med sig i tänket för de har stor makt, ofta mer än hållbarhetsansvariga. Sverige ligger långt framme och vi har världens ögon på oss.

Kundernas röst                                                       

Med ASF vill Atea fungera som en facilitator för att bli kundernas röst i vilka frågor som är viktiga för branschen. Målsättningen är att varje år leverera en rapport till EICC, Electronic Industry Citizen Coalition, så att man därifrån ska kunna ta fram branschstyrande processer.

– Vi köper it för 30 miljarder varje år samtidigt som vi finns lokalt på många olika ställen. Den finmaskigheten skapar ett förtroende där vi kan gå tillsammans med er i branschen. Redan nu har vi skickat ut en enkät till 2 500 aktörer om vad som är viktigt. Sedan kommer vi att tillsätta ett advisory board med stora kunder för att vara kunna bli deras röst gentemot EICC, säger Magnus Sallbring.

Först ut är en workshop över två dagar under Almedalsveckan där bland annat H&M kommer att berätta om sina klimatpositiva datacenter och Tesla berättar om sitt arbete.

– Det är dags att skaka om tunnorna nu. Om vi gör det här tillsammans är jag övertygad om att svensk it kan sätta takt, ton och tempo för hela branschen.

ASF

Vill du lära dig mer om Atea Sustainability Focus?

Rekommenderad läsning

sören enholm 960640.jpg
video

"Hållbarhetsfrågan får inte tillräckligt fokus"

2 jun 2017 ledarskap

Sören Enholm, vd på TCO Development, pratar om hur politiker och företag bytt roller, om hur företag ska jobba hållbart och varför han tycker hållbarhetsfrågan får för lite fokus.

Kongo_960x640.jpg
video

Transparens ett måste för hållbarhet

7 jul 2017 ledarskap

Hållbarhetsinitiativ som jobbar över branschgränser är nödvändiga för att få effekt, inte minst för att nå utanför Europas gränser. Sören Enholm, TCO development och Theo Jaekel, människorättsjurist, Vinge advokatbyrå kämpar för mänskliga rättigheter i hela leverantörskedjan.

snip jan olsen.JPG
video

Bingo när Folkspel digitaliserar

26 jun 2017 digit

Folkspel transformerar Bingolotto och numera finns lotterna båda att köpa och spela digitalt. Nu ligger fokus på att få över de analoga spelarna som ofta är lite äldre, menar Jan Olsen, it-chef.

Sallbring 960640.jpg

Nu ska branschen bli hållbar - på riktigt

6 jul 2017 ledarskap

Under årets politikervecka i Almedalen inleds Atea Sustainability Focus. Det nya initiativet går ut på att lyssna på inköpsorganisationer och öka hållbarheten inom alla led inom it-branschen. 
 De gäster vi samlar här under två dagar har mer beslutsmandat och kraft i hållbarhetsfrågor än vad regeringen kan utföra under ett år, säger Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör, Atea. 

nya arbetslivet.jpg
video

Daniel Siberg: Så ökar du din produktivitet

20 jun 2017 ledarskap

Trots mobila arbetssätt och aktivitetsbaserade kontor så jobbar de flesta på precis samma sätt som tidigare. Daniel Siberg på Microsoft ger tips hur både produktiviteten och engagemanget kan öka.

snip smedjebacken kjellberg.JPG
video

"Digitalisering handlar om ledarskap"

8 jun 2017 ledarskap

Förändring inom it-branschen är konstant - det finns alltid något på agendan att jobba med. Christer Granqvist, digital strateg Smedjebackens kommun, och Johanna Kjellberg, CIO Atea, diskuterar hur man får med sig hela organisationen vid stora omfattande förändringar.

calle bootcamp snip.JPG
video

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

snip joe baguley.JPG
video

Joe Baguley: Utgå från kunden så tar du affären

15 jun 2017 ledarskap

Prata med dina kunders kunder och kolla in hur Google och Facebook jobbar med interaktion. Allt annat måste du skapa genuint. Joe Baguley, VP och CTO EMEA VMware tipsar hur du når framgång i det digitala ekosystemet.