Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

”Där politiken sviker kan företagen kliva in”

Sallbring_960x640.jpg

It-branschen måste ta sitt ansvar för att bli mer hållbar. Därför skapar Atea nu initiativet Atea Sustainability Focus som enligt marknadsdirektören Magnus Sallbring har potential att lägga ribban för branschen globalt.

– Vem bestämmer hur hållbara vi ska vara? Vem bestämmer hur rättvis branschen ska vara? I en marknadsekonomi är det vi som köper it. Om ingen annan tar ansvar är det upp till oss att kliva fram. Ingen kan lösa problemen själva men tillsammans kan vi åstadkomma underverk, sade Magnus Sallbring under lanseringen av Atea Sustainability Focus, ASF, på Atea Bootcamp.

ASF är en renodling av många av FN:s globala mål för en hållbar utveckling med fokus på en cirkulär ekonomi där mycket mera av dagens it-utrustning återvinns eller återanvänds, och på hur samverkan ska kunna ske inom branschen.

– Hållbarhet har gått från att vara kosmetika till att handla om riskhantering. Det innebär i praktiken att arbetet flyttat till ledningar och styrelser. Det finns en enorm styrka i de här frågorna och om man gör bort sig kan man få gå på en vecka, säger Sören Enholm, chef för TCO Development.

Ett exempel på vad Sören Enholm menar är en lågt hängande frukt för företag som vill kalla sig hållbar är energieffektivitet. Där jämför man ofta energianvändningen under användning, medan en livscykelanalys ger vid handen att det är mycket större vinster om man kan förlänga livslängden än att spara några procent momentant vid användning.

– Hållbarhet är kontext. Nu har mycket fokus handlat om mänskliga rättigheter i leverantörskedjan där det tyvärr finns mycket barnarbete och slavarbete. Resursanvändningen är inte heller hållbar menar Sören Enholm. Förra året såldes två miljarder mobiltelefoner vilket är enorma mängder plast och mineraler.

– Det gäller att få ekonomerna med sig i tänket för de har stor makt, ofta mer än hållbarhetsansvariga. Sverige ligger långt framme och vi har världens ögon på oss.

Kundernas röst                                                       

Med ASF vill Atea fungera som en facilitator för att bli kundernas röst i vilka frågor som är viktiga för branschen. Målsättningen är att varje år leverera en rapport till EICC, Electronic Industry Citizen Coalition, så att man därifrån ska kunna ta fram branschstyrande processer.

– Vi köper it för 30 miljarder varje år samtidigt som vi finns lokalt på många olika ställen. Den finmaskigheten skapar ett förtroende där vi kan gå tillsammans med er i branschen. Redan nu har vi skickat ut en enkät till 2 500 aktörer om vad som är viktigt. Sedan kommer vi att tillsätta ett advisory board med stora kunder för att vara kunna bli deras röst gentemot EICC, säger Magnus Sallbring.

Först ut är en workshop över två dagar under Almedalsveckan där bland annat H&M kommer att berätta om sina klimatpositiva datacenter och Tesla berättar om sitt arbete.

– Det är dags att skaka om tunnorna nu. Om vi gör det här tillsammans är jag övertygad om att svensk it kan sätta takt, ton och tempo för hela branschen.

ASF

Vill du lära dig mer om Atea Sustainability Focus?

1 juni 2017 Uppdaterad 9 mars 2020 Reporter Miguel Guerrero ledarskap Foto Dino Soldin

Rekommenderad läsning