Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Branschen om hållbarhet och digitala ekosystem

Hållbarhet, digitala ekosystem och IoT var i fokus under Bootcamp i Tylösand. Så här sa några av besökarna om årets hetaste ämnen.

Text Fredrik Adolfsson Foto Miguel Guerrero 9 juni 2017 ledarskap

1. Har ni eller planerar ni att skapa nya tjänster med hjälp av IoT?

2. Vad ser ni är de viktigaste kraven på samarbetspartners i nya digitala ekosystem?

Magnus Sjödin, chefsarkitekt, SCA.

1. Det pågår en hel del initiativ. Vi har bland annat börjat med tvåldispensrar som är uppkopplade och som meddelar när tvålen är på väg att ta slut. Likadant med toalettpapper, börjar det ta slut så uppmärksammas personalen.

2. Öppna standarder. Alla parter har något att vinna på att dela information med varandra.

1. Har ni eller planerar ni att skapa nya tjänster med hjälp av IoT?

2. Vad ser ni är de viktigaste kraven på samarbetspartners i nya digitala ekosystem?

Marie Gidlöf, teamchef på drift- och supportavdelningen, Livsmedelsverket.

1. Ja det är klart vi planerar det. Det finns i diskussionerna hela tiden, men vi har inte kommit så långt, än.

2. Jag skulle säga att öppenhet mellan system är det viktigaste. 

1. Hur är ni beredda att engagera er för en ökad hållbarhetsagenda inom it?

2. Är ni beredda att betala ett högre pris om det krävs för en ökad hållbarhet? 

Fredrik Nyborg, it-ansvarig på BLH Nobel Sweden.

1. Vi är väl förberedda. Vi har pratat mycket om att vi inte behöver ha så bråttom att byta ut enheter utan satsa på produkter med längre livslängd. 

2. Ja det är vi. Istället för att köpa billiga produkter som kanske räcker ett år så köper vi dyrare saker som räcker längre, vilket i långa loppet också kan spara pengar.

1. Hur är ni beredda att engagera er för en ökad hållbarhetsagenda inom it?

2. Är ni beredda att betala ett högre pris om det krävs för en ökad hållbarhet?

Magnus Mattsson, product manager digital workplace, Telenor Sverige.

1. Vi är absolut beredda att engagera oss för en ökad hållbarhetsagenda inom it, det är en faktor som alltid finns med i vårt val av produkter. 

2. Ja, det gör vi redan. Vi väljer inte alltid de billigaste produkterna utan hållbarhetsfrågan finns ständigt med i vårt val av produkter. Pris är självklart också intressant, men det är bara en av många faktorer som bedöms. 

1. Hur är ni beredda att engagera er för en ökad hållbarhetsagenda inom it?

2. Är ni beredda att betala ett högre pris om det krävs för en ökad hållbarhet?

Hans Malmqvist, it-strateg, Herrljunga kommun.

1. Vi är beredda och personligen tänker jag äntligen att hållbarhet kommer upp som ämne. Vi satsar en del på virtualisering där vi kan ha ett chassi istället för 50, vilket också gör en stor vinst. Sedan när vi köper in plattor så fokuserar vi på att hitta enheter som håller länge. 

2. Ja, jag tycker att det borde kosta mer än vad det gör nu att frakta varor från exempelvis Kina, om man ser till vad det kostar för samhället. Jag ser gärna att det prissätts rätt. 

1. Hur är ni beredda att engagera er för en ökad hållbarhetsagenda inom it?

2. Är ni beredda att betala ett högre pris om det krävs för en ökad hållbarhet?

Alexander Widell, Sales Director, B2B Norge och Sverige, Targus.

1. Vi satsar mycket på hållbarhet. Kunder gör ingen miljöpåverkan när de handlar hos oss. Bland annat säljer vi miljövänliga dataskyddsväskor som är gjorda av återvunna pet-flaskor. 

2. Absolut, det gör vi redan. Väskorna som vi gör är dyrare att framställa än vanliga väskor. 

Rekommenderad läsning

Kalle inför starten av Bootcamp

31 maj 2017 ledarskap

Det digitala ekosystemet krävs för att ta digitaliseringen till nästa nivå. Kalle Hultenheim, vd Atea listar höjdpunkterna under årets Bootcamp.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

1 jun 2017 digit

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

HPE: Utmana kunden i det digitala ekosystemet

1 jun 2017 ledarskap

Nigel Page och Anna Granö, HPE, om vad som krävs för att det digitala ekosystemet ska fungera och när det är så självklart att vi slutar att prata om begreppet.

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

"Digitalisering handlar om ledarskap"

8 jun 2017 ledarskap

Förändring inom it-branschen är konstant - det finns alltid något på agendan att jobba med. Christer Granqvist, digital strateg Smedjebackens kommun, och Johanna Kjellberg, CIO Atea, diskuterar hur man får med sig hela organisationen vid stora omfattande förändringar.

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

Mia Forsäng fibrerar Sverige

31 maj 2017 digit

2020 ska 98 procent av Sveriges hushåll ha tillgång till fiber, vilket innebär en mängd nya möjligheter för både företag och organisationer. Telias dotterbolag Svenska stadsnät är ett av bolagen som ansvarar för utbyggnaden.

”Där politiken sviker kan företagen kliva in”

1 jun 2017 ledarskap

It-branschen måste ta sitt ansvar för att bli mer hållbar. Därför skapar Atea nu initiativet Atea Sustainability Focus som enligt marknadsdirektören Magnus Sallbring har potential att lägga ribban för branschen globalt.