Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Fortbildning för framgång i Nordmaling

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

Text Anne Hammarskjöld Foto AdobeStock 3 maj 2017 it i skolan

Smarta digitala lösningar som stödjer alla elever blev vägen framåt för Nordmalings skolor.

– Det har varit mycket verkstad hos oss och vi är stolta över det vi åstadkommit. Med LEDA hoppas vi kunna skapa mer systematik och hållbarhet över tid, säger Birgitta Tornberg som är rektor vid Artediskolan, Nordmalings högstadieskola.

Nordmaling är den minsta kommunen bland årets LEDA-deltagare och det innebär speciella utmaningar och möjligheter.

– Som kommun har vi mycket nära till beslut och det har varit en tillgång under digitaliseringsarbetet. Vi arbetar också med helt andra förutsättningar än större kommuner som ofta har utvecklingsavdelningar och andra stödfunktioner som vi inte har. Det ger oss ett annat perspektiv som jag tror är intressant för de andra kommunerna i projektet. Och vi tycker att det är jätteroligt att träffa dem och ta del av deras erfarenheter.

Så blev Nordmaling Västerbottens bästa skolområde

Rektor Birgitta Tornbergs fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Se till att alla är med på digitaliseringståget. Fortbildning är ett bra sätt att öka motivationen.
  2. Våga! Vare sig det handlar om att försöka eller om att fatta beslut under resans gång.
  3. Respektera varandras kompetensområden för att nå gemensamma mål.
  4. Inventera vad ni har åstadkommit. Det är lätt att bli hemmablind.

Alla ska med

Men om vi backar bandet till 2009 när verkligheten var betydligt dystrare än i dag för Nordmalings elever, skolpersonal och föräldrar – hur vände kommunen utvecklingen?

– Ett digitaliseringsarbete är en mycket komplex process men jag skulle säga att den viktigaste förutsättningen var att vi redan från början bestämde att all personal skulle vara med på tåget och det var skolledarna som drev arbetet. Resultatet blev ett stort engagemang och en delaktighet som håller i sig. Det i sin tur bidrar till ökad trivsel.

Världen väntar inte

Birgitta Tornberg framhåller att engagemanget delvis är ett resultat av olika utbildningssatsningar.

– Det är ett råd jag vill ge andra; erbjud fortbildning för att visa möjligheterna med digitalisering.

Medarbetarnas engagemang var ett resultat av skolans delakultur, som över tid också utvecklats till att omfatta elevernas föräldrar, bland annat via sociala medier.

Den viktigaste förutsättningen var att vi redan från början bestämde att all personal skulle vara med på tåget.

Birgitta Tornberg , rektor vid Artediskolan, Nordmalings högstadieskola

I LEDA-modellen ingår att inventera vad man tar för givet i dag, som inte var självklarheter för fem år sedan. Birgitta Tornberg berättar att det i dag finns en fungerande infrastruktur med fungerande support och nätverk.

– Vi har hela tiden haft ett bra samarbete med kommunens it-avdelning. Vi har mötts med helt olika kompetens - säkerhet kontra pedagogik - men med en stor ömsesidig respekt och vilja att nå våra mål. Det var inte heller självklart för fem år sedan.

Parallellt med LEDA arbetar Nordmaling för att hålla tempo med utvecklingen. Och då menar man inte enbart inom it-området.

– Vi arbetar för att utveckla vår omvärldsanalys av ny teknik och forskning. Men också av samhällets utveckling. Vilken värld och vilken arbetsmarknad väntar på våra elever? Utvecklingen väntar inte på oss så det gäller att hänga med.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

Rekommenderad läsning

Så toppar Lidingö lärkurvan

29 maj 2017 it i skolan

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

18 maj 2017 it i skolan

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Tomt på perrongen i Härryda

9 maj 2017 it i skolan

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.

Uddevallas ledord är samverkan

14 aug 2017 it i skolan

Från dag ett har samarbete varit mål och medel för digitaliseringen av alla skolformer i Uddevalla kommun. Verkligheten har blivit bättre än många vågade tro och nu är erfarenheterna en del av utbytet med de andra nio kommunerna i SKL:s projekt om skolans digitalisering.

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

19 jun 2017 it i skolan

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

”Eleverna drabbas av stolpskotten”

29 jun 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg, debattör och en av nyckelpersonerna i skolans digitalisering, publicerade ett inlägg på Facebook med uppmaningen att ”parkera ett stort antal pedagoger, skolledare och skolpolitiker i utvisningsbåset”. Voister har stämt av läget med Joakim Jardenberg. 

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.