Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så toppar Lidingö lärkurvan

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

Text Anne Hammarskjöld Foto Lidingö kommun, AdobeStock 29 maj 2017 it i skolan

Det var självklart för Daniel Broman att börja sitt uppdrag som kommunens utbildningschef med att besöka Lidingös tolv grund- och gymnasieskolor samt vuxenutbildningen. I samtalen med lärare och personal var det ett önskemål som återkom.

Daniel Broman är Lidingö kommuns utbildningschef.

– Många saknade och ville ha tillgång till modern teknik, säger Daniel Broman lite knappt 14 månader senare.

Digitaliseringsledare på plats

Som många andra kommuner hade Lidingö en ganska spretig it-miljö där olika skolor kommit olika långt, men där den smått klassiska vagnen med datorer som rullas mellan klassrummen bara för några år sedan var mer regel än undantag. För att komma vidare behövde Daniel Broman få två viktiga förutsättningar på plats.

Så blev ledande Lidingö ännu bättre

Utbildningschef Daniel Bromans fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Undvik onödiga ”barnsjukdomar” och titta på hur andra har gjort. Det kan finnas mycket inspiration i både grannkommunen och andra länder.
  2. Skapa en bra dialog med politiker, konsulter och andra interna och externa utförare. Lyssna och ta vara på deras kunskaper och tips!
  3. Skolsverige behöver bli ännu bättre på att dela kunskaper. Kan jag svara på några frågor - hör gärna av er!
  4. Uppmuntra och skapa förutsättningar för de lärare som ”springer före” att dela med sig till kollegorna.

– Det var viktigt att skapa en god dialog med kommunens it-avdelning och det var inga svårigheter. Det gällde också att hitta finansiering och det innebar att prioritera bland de befintliga verktygen för att skapa möjligheter att investera i de nya. Vi har också rekryterat flera chefer med erfarenhet av digitaliseringsarbete.

Redan i september 2016 sjösattes en pilotstudie på en av kommunens skolor för att utvärdera Google Chromebook som i dag används i alla skolor. Givet tidigare erfarenheter var det speciellt en utmaning som Daniel Broman oroat sig för.

– Jag hade tidigare upplevt att nätverken inte höll vid en liknande lansering och det var ingen rolig situation. Men nu var vi beredda och allt gick bra. Det var faktiskt en lättnad.

Verktyg för lustfyllt lärande

Tillgången till datorer, appar och olika undervisningsstöd har inneburit genomgripande förändringar av arbetet i Lidingös skolor. Det handlar om tillgången till information, kommunikation, kompensatoriska hjälpmedel och – inte minst – om lust och glädje. Men utan engagerade användare faller alla it-satsningar platt och Lidingö har varit noga med att skapa delaktighet och intresse. Det gör man bland annat med utbildning, föreläsningar och information för lärare, skolpersonal, föräldrar och politiker.

– Vi vill dels skapa en medvetenhet om digitaliseringens betydelse ur ett större samhällsperspektiv, dels skapa förtroende. Det är till exempel viktigt att föräldrarna känner sig lugna i att detta är verktyg för undervisning och ett lustfyllt lärande, inte för att spela spel och facebooka. Det finns ett stort intresse bland alla berörda och den inledande frågan om ”men varför ska vi göra detta, vi är ju redan bra” har tystnat.

För Daniel Broman är LEDA-arbetet en förlängning på den kanske viktigaste delen i ett framgångsrikt digitaliseringsarbete.

– Det är jätteroligt att träffa de andra kommunerna och diskutera erfarenheter och möjligheter. Det är diskussioner vi har med oss i det vidare arbetet när vi kommer hem igen.

Nu arbetar Lidingö kommun vidare med att utveckla digital medvetenhet som speglar läroplanen, bland annat i form av programmering för eleverna.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

Rekommenderad läsning

Fortbildning för framgång i Nordmaling

3 maj 2017 it i skolan

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

18 maj 2017 it i skolan

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.

Tomt på perrongen i Härryda

9 maj 2017 it i skolan

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.

Uddevallas ledord är samverkan

14 aug 2017 it i skolan

Från dag ett har samarbete varit mål och medel för digitaliseringen av alla skolformer i Uddevalla kommun. Verkligheten har blivit bättre än många vågade tro och nu är erfarenheterna en del av utbytet med de andra nio kommunerna i SKL:s projekt om skolans digitalisering.

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

”Eleverna drabbas av stolpskotten”

29 jun 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg, debattör och en av nyckelpersonerna i skolans digitalisering, publicerade ett inlägg på Facebook med uppmaningen att ”parkera ett stort antal pedagoger, skolledare och skolpolitiker i utvisningsbåset”. Voister har stämt av läget med Joakim Jardenberg. 

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 sep 2016 it i skolan

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.