Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så toppar Lidingö lärkurvan

AdobeStock_23675953_2.jpg

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

Det var självklart för Daniel Broman att börja sitt uppdrag som kommunens utbildningschef med att besöka Lidingös tolv grund- och gymnasieskolor samt vuxenutbildningen. I samtalen med lärare och personal var det ett önskemål som återkom.

Daniel3.png (1)

Daniel Broman är Lidingö kommuns utbildningschef.

– Många saknade och ville ha tillgång till modern teknik, säger Daniel Broman lite knappt 14 månader senare.

Digitaliseringsledare på plats

Som många andra kommuner hade Lidingö en ganska spretig it-miljö där olika skolor kommit olika långt, men där den smått klassiska vagnen med datorer som rullas mellan klassrummen bara för några år sedan var mer regel än undantag. För att komma vidare behövde Daniel Broman få två viktiga förutsättningar på plats.

Så blev ledande Lidingö ännu bättre

Utbildningschef Daniel Bromans fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Undvik onödiga ”barnsjukdomar” och titta på hur andra har gjort. Det kan finnas mycket inspiration i både grannkommunen och andra länder.
  2. Skapa en bra dialog med politiker, konsulter och andra interna och externa utförare. Lyssna och ta vara på deras kunskaper och tips!
  3. Skolsverige behöver bli ännu bättre på att dela kunskaper. Kan jag svara på några frågor - hör gärna av er!
  4. Uppmuntra och skapa förutsättningar för de lärare som ”springer före” att dela med sig till kollegorna.

– Det var viktigt att skapa en god dialog med kommunens it-avdelning och det var inga svårigheter. Det gällde också att hitta finansiering och det innebar att prioritera bland de befintliga verktygen för att skapa möjligheter att investera i de nya. Vi har också rekryterat flera chefer med erfarenhet av digitaliseringsarbete.

Redan i september 2016 sjösattes en pilotstudie på en av kommunens skolor för att utvärdera Google Chromebook som i dag används i alla skolor. Givet tidigare erfarenheter var det speciellt en utmaning som Daniel Broman oroat sig för.

– Jag hade tidigare upplevt att nätverken inte höll vid en liknande lansering och det var ingen rolig situation. Men nu var vi beredda och allt gick bra. Det var faktiskt en lättnad.

Verktyg för lustfyllt lärande

Tillgången till datorer, appar och olika undervisningsstöd har inneburit genomgripande förändringar av arbetet i Lidingös skolor. Det handlar om tillgången till information, kommunikation, kompensatoriska hjälpmedel och – inte minst – om lust och glädje. Men utan engagerade användare faller alla it-satsningar platt och Lidingö har varit noga med att skapa delaktighet och intresse. Det gör man bland annat med utbildning, föreläsningar och information för lärare, skolpersonal, föräldrar och politiker.

– Vi vill dels skapa en medvetenhet om digitaliseringens betydelse ur ett större samhällsperspektiv, dels skapa förtroende. Det är till exempel viktigt att föräldrarna känner sig lugna i att detta är verktyg för undervisning och ett lustfyllt lärande, inte för att spela spel och facebooka. Det finns ett stort intresse bland alla berörda och den inledande frågan om ”men varför ska vi göra detta, vi är ju redan bra” har tystnat.

För Daniel Broman är LEDA-arbetet en förlängning på den kanske viktigaste delen i ett framgångsrikt digitaliseringsarbete.

– Det är jätteroligt att träffa de andra kommunerna och diskutera erfarenheter och möjligheter. Det är diskussioner vi har med oss i det vidare arbetet när vi kommer hem igen.

Nu arbetar Lidingö kommun vidare med att utveckla digital medvetenhet som speglar läroplanen, bland annat i form av programmering för eleverna.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

29 maj 2017 Uppdaterad 16 juni 2017 Reporter Anne Hammarskjöld it i skolan Foto Lidingö kommun, AdobeStock

Rekommenderad läsning

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

många får tittar mot kameran på grönt grä.jpg

Ett molnbaserat lantbruk

28 okt 2019 it i skolan

Molnbaserat lärande och Chromebooks är vardag för eleverna på Hushållningssällskapets naturbruksgymnasier i Kalmar och Kronoberg. Nästa steg är att stödja landets övriga sällskap inom digitalisering.

lidingo.jpg
video

Attacken mot Lidingö

30 jul 2019 säkerhet

När Windows 10 drabbades av en aggressiv cyberattack gick Lidingö stad snabbt in i akutläge. Tillsammans lyckades kommunens krisledningsgrupp och it-avdelning lösa problemen och ta fram rutiner som förebygger liknande angrepp i framtiden.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Ny forskning om Pokémon Go

5 feb 2018 it i skolan

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

vikarieWEBB2222.jpg

App för lärarvikarier sparar tid

12 okt 2017 it i skolan

En norskutvecklad app gör det enklare att hitta lärarvikarier. Pilotstudien visar att StepIn-appen sparar både tid och pengar och nu väntar en internationell lansering. 

digilärareWEBB.jpg

Årets lärare digitaliserar Höör

3 okt 2017 it i skolan

Flippat klassrum, full koll på läroplanen och en tilltro till den valda plattformen har varit Sara Bruuns verktyg för en mer digitaliserad undervisning på Ringsjöskolan i Höör. Nu är hon utsedd till Årets lärare i it och digitalisering.

Charlotte BrogrenWEBB.jpg

Hinder för det digitala Sverige

29 sep 2017 ledarskap

En av Sveriges största utmaningar inom digitalisering är att få det offentliga Sverige att kunna samarbeta. Det menar Charlotte Brogren, avgående generaldirektör på Vinnova.