Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Kollaborativt lärande ökar elevernas engagemang

Svenska Nuiteq har tagit den interaktiva pekskärmen ett steg längre. Deras interaktiva mjukvara till stora pekskärmar kommer med en uppsättning läroappar och ökar samarbetet och engagemanget i klassrummet.

Text Cajsa Högberg 22 maj 2017 it i skolan

nuiteq_960x640.jpg

De kan liknas vid gigantiska plattor, de stora panelerna med touchskärm med multipla pekpunkter som kan kopplas ihop med dator, mobil och läsplatta. Lösningen Snowflake Multiteach har funnits i knappt tre år. Den är Nuiteqs bidrag till att göra skolarbetet för barn i grundskoleåldern mer interaktivt och därmed mer engagerande.

– Barnen blir mer involverade i lärprocessen. Det här är inte bara lärarens verktyg utan en kollaborativ lösning för klassrummet. En stor skärm kopplad till mindre enheter gör att barnen både kan jobba på egen hand eller i grupp, säger Brian Collins, delägare och affärsutvecklare.

Användarvänlighet prioriterat

Användarvänligheten har satts högt. Snowflake Multiteach är en front end-lösning där användaren enbart kommer i kontakt med det som syns på skärmen. Det räcker med andra ord att trycka på en knapp vad man än vill göra. Lösningen underlättar delandet av information och frågor samt möjligheten för eleverna att exempelvis göra egna interaktiva presentationer.

– Det är inte längre läraren som står längst fram i klassrummet och berättar saker och sedan blir det prov. Det här är ett kreativt verktyg där alla kan vara med och engagemanget är en nyckel. Vi ”framtidssäkrar” barnen. Det är i den här miljön de sedan kommer att arbeta, säger han.

Och eleverna känner redan nu igen sig.

– Det här är helt i synk med hur de lever sina dagliga liv. Det är den starkaste motivationen. Ofta lär sig eleverna mjukvaran snabbar än lärarna. Vi tycker att vi har lyckats när det är de som får instruera lärarna.

Han betonar också de pedagogiska värdena.

– Vi bygger inte appar bara för att det är kul. Den första versionen utvecklades i samarbete med en erfaren pedagog. Nu ger både lärare och IT-ansvariga i skolorna kontinuerlig feedback, säger Brian Collins.

Roligare undervisning med quiz

Förutom att öka interaktionen mellan lärare och elever liksom eleverna sinsemellan så ger Snowflake lärarna också möjlighet att skapa roligare undervisning. Med hjälp av olika templates kan de pimpa de interaktiva lektionerna, till exempel med ett quiz. Lärarna kan också dela lektioner med andra användare.

– Hittar man en cool mattelektion i USA så kan man göra den till sin. Till exempel laddar många användare i USA ner lektioner från Spanien, säger han.

För undervisning är intresset störst i USA, Storbritannien och Australien men det är stort även i Tyskland och Frankrike.

– Sverige är lite efter när det gäller att ta till sig panelteknik. Bland annat vill man först slita ut den befintliga maskinparken. 

Finns det någon nackdel?

– Skärmstorleken. Skärmarna är fortfarande mindre än en vanlig projektorduk. För tre år sedan låg de på 55 tum, nu är panelerna från 65 till 98 tum, säger Brian Collins. 

Rekommenderad läsning

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg video

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

Dataläraren: Med rätt att inspirera

8 sep 2016 it i skolan

_MG_8395.jpg _MG_8395.jpg _MG_8395.jpg

Teknikläraren Fredrik Johansson är en av de senast utnämnda Microsoft Innovative Educator Experts (MIEE) – och ingår nu i ett globalt nätverk som ska inspirera kollegor världen över att använda digitala verktyg.

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 sep 2016 it i skolan

snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG video

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.

Visionen väcker innovationslust i Varberg

26 sep 2016 ledarskap

20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera  det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. Den stora utmaningen är trögföränderligheten i offentlig förvaltning, menar Anders Boustedt, kommunens it-chef. 

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG video

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Öppen källkod lyfter kommuner

20 okt 2016 it i skolan

skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg skolbarnjpg.jpg

Öppna källkodslösningar blir en allt viktigare del i kommunernas utvecklingsarbete. Detta betonas också i den handlingsplan för EU-utveckling som Sveriges kommuner och landsting, SKL, håller på att ta fram.

"Framtidens skola ligger närmre näringslivet"

11 okt 2016 it i skolan

irene lennemyr winkler.JPG irene lennemyr winkler.JPG irene lennemyr winkler.JPG video

Karlstad Kommun har länge legat i framkant kring skolan - då har it-pedagoger och lärarutbildningar varit viktiga faktorer, menar Irene Lennemyr Winkler, gymnasiedirektör på kommunen, som framöver tror på en skola oberoende av tid och rum.