Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Tomt på perrongen i Härryda

AdobeStock_117698651_2.jpg

I Härrydas digitala lärcenter Tellus kan eleverna lära sig programmering och testa 3D-teknik.

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.

Det ligger många kloka beslut och engagerade medarbetare bakom den framgångsrika digitaliseringen av Härryda kommuns för-, grund- och gymnasieskolor. Men utan kommunens it-avdelning hade resan sett mycket annorlunda ut.

PICT2317_2.jpg

Olof Olsson, sektorchef för Utbildning och Kultur i Härryda kommun.

– Från ett tidigt skede har deras mindset varit ”hur kan vi stödja er i det ni vill göra”, och tillsammans har vi pratat lösningar och inte teknik. It-avdelningens inställning och intresse har varit en nyckelfaktor för att vi har kommit så långt som vi har, säger Olof Olsson, sektorchef för Utbildning och Kultur i Härryda kommun.

En annan förutsättning för framgång har varit en obruten styrkedja.

– Utveckling kan inte drivas uppifrån och vi har tagit vara på att vi inte är en jättestor kommun. Vi har skapat strukturer och policys i nära samarbete med verksamhetschefer och rektorer, som i sin tur har varit väldigt drivande på sina respektive skolor.

Slutnålat

Redan 2008 tog Härryda fram en utvecklingsplan och från 2010 blev fiber, trådlösa nätverk och bärbara datorer en del av skolvardagen. Därmed fanns förutsättningarna för att utveckla undervisningen och arbetsformerna. I takt med att infrastrukturen fanns på plats har fokus skiftat till olika typer av undervisningsstöd och smarta administrativa lösningar.

– Under senare år har vi jobbat mycket med olika e-tjänster i förskolan och grundskolan. Till exempel för skolskjutsar och skolval. Varje år får vi flera tusen ansökningar om skolskjuts, och skolvalet var länge en papperskarta på väggen där varje elev var representerad av en nål. E-tjänsterna gör viktiga rutiner enklare och mer överskådliga både för eleverna, deras familjer och för vår administration.

Så fick Härryda alla med på tåget

Olof Olssons fem faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Ett mycket gott samarbete med it-avdelningen är en nyckelfaktor. Här träffas vi ofta för att diskutera verksamhetens behov och hur den i nästa steg kan omsättas till teknik.
  2. En styrkedja som är obruten åt båda hållen. Försök skapa dialog och förankra beslut i organisationen som ska omsätta dem i verkligheten.
  3. Fastna inte för mycket i tekniken. Den tekniska utvecklingen har kommit till en punkt där användarnas behov, inte tekniken, kan styra.
  4. Gör inte allt på en gång – testa i mindre skala! Vi har till exempel utvärderat och jämfört PC och Mac, nu är projektet Google Chromebooks. Sedan är det upp till varje rektor att i samråd med medarbetarna bestämma vad som köps in.
  5. Välj bort. Som exempel har vi valt bort att anställa tekniker inom utbildningssektorn. I stället köper vi in den tjänsten och satsar på verksamhetsutvecklare.

Digital inspiration

I Härryda arbetar cirka 1 500 pedagoger med varierande intresse för it. Kompetensutveckling, vidareutbildning och stöd från utbildningsförvaltningens verksamhetsutvecklare har lagt grunden för dagens positiva klimat i arbetslagen.

– Våra medarbetare är med på tåget. Som en kollega sa ”alla står kanske inte och lassar kol i loket, men ingen står heller kvar på perrongen”. Vi har arbetat mycket med kompetensutveckling, bland annat i Tellus som är vårt ganska nystartade digitala lärcenter. Där har lärarna fått inspiration och stöd för undervisning med digital inriktning i matte och NO.

Tellus har fyra-fem anställda och är öppet för skolbarn och pedagoger som vill lära mer om till exempel 3D-teknik och programmering.

För Olof Olsson och hans kollegor har LEDA stärkt det kommunala självförtroendet.

– Det är verkligen roligt att träffa de andra nio kommunerna och inspireras av varandra. Sedan är det skönt att märka att Härryda har mycket att dela med sig av. Vi är riktigt bra på digitalisering och samtidigt finns det delar vi kan lära oss.

Nu är Härryda kommun nominerad till SKLs kvalitetsutmärkelse Guldtrappan. Utmärkelsen delas ut på konferensen Framtidens lärande i maj.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

 

9 maj 2017 Uppdaterad 11 januari 2021 Reporter Anne Hammarskjöld it i skolan Foto Privat, AdobeStock

Rekommenderad läsning

Massa Människor Sedda Ovanifrån
video
Ett samarbete med Microsoft

Säker hantering i Härryda

2 nov 2020 säkerhet

Engagerade medarbetare var en nyckelfaktor när Härryda kommun införde Microsoft Identity Manager, mitt i coronapandemin. Resultatet är säkrare, smartare och effektivare identitetshantering.

Norsk Flagga På Stång Mot Ljusblå Himmel

Chatta i Härryda

11 jun 2020 digit

Kommun-Kim ska hjälpa Härryda kommuns medborgare att svara på frågor. Kim är en kopia på en chattbot som redan finns i över 100 norska kommuner.

skola-pennor-apple.jpg

Rise driver skolans IoT

16 maj 2019 it i skolan

IoT hubb skola är ett samarbete mellan Rise, nio skolhuvudmän, två teknikpartners och Stockholms universitet. Projektet ska öka förståelsen för hur IoT kan användas för att samla data som på olika sätt utvecklar skolan som en god lärmiljö.

skola-960640.jpg

Lärande i Sverige nomineras

17 apr 2019 it i skolan

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

glada-barn-springer-till-sommarlovet.jpg

Lita inte på lärarna

8 aug 2018 it i skolan

Med hjälp av några älskade seriefigurer har eleverna i åk 1 på Långmosseskolan i Göteborg lärt sig ifrågasätta ogrundade rykten och få en bättre förståelse för hur snabbt de kan spridas via sociala medier. De har också fått lära sig en riktigt tuff läxa om förtroende.

tre-glada-kompisar-med-dator.jpg

Ny rapport om digitalt berättande

5 jun 2018 it i skolan

Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet visar en avhandling från Göteborgs universitet.

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

liten pojke målar en dinousarie gjord i trä i grön färg.jpg

IoT utvecklar skolan

24 maj 2018 it i skolan

Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Klassen som vann Digit

27 apr 2018 it i skolan

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.