Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

– Skolan är duktig på att göra fel saker riktigt bra när det gäller digitalisering. Därför är det viktigt att ha en vision och sätta av tid för att maximera nyttan av de nya verktygen.

Abdul Chohan är forskaren som blev kemilärare för att sedan bli digitaliseringsledare på bland annat skolan Olive Tree Primary i engelska Bolton nära Manchester.

– Om teknik implementeras på rätt sätt gör den det möjligt för både lärare och elever att bli mer självständiga. Eleverna kan till exempel ta del av material i sin egen hastighet, på sin egen nivå vid en tid som passar dem. Lärarnas roll blir att stötta dem och utvärdera hur väl de har tagit till sig sin kunskap, säger Abdul Chohan.

Traditionellt tänk håller tillbaka utvecklingen

Skolvärlden är ofta traditionell och man drar sig för att förändra tankebanorna. Tekniken blir en översättning snarare än en transformation och där går man fel menar Chohan.

Förut skrev jag på svarta tavlan, nu skriver jag på en interaktiv whiteboard, men teknik är större än så.

Abdul Chohan , it-strateg, Olive Tree Primary

– Förut skrev jag på svarta tavlan, sedan på en whiteboard och nu på en interaktiv sådan. Men i grunden har ingenting förändrats. Om man jämför till exempel med kirurgin där en kirurg numera kan sitta på andra sidan världen och via en dator styra en operation har helt förändrat möjligheterna. I skolan har vi börjat se den typen av ”flippad utlärning” men mycket återstår, säger Chohan.

Han verkade först på en skola i ett socialt utsatt område där man tidigt satsade på enheter till alla elever. Ingen trodde att det skulle bli så stort som det blev utan tanken var att ge eleverna tillgång till läromedel och innehåll. Lärdomarna där tog han med sig när han bytte skola till Olive Tree

– Vi tog grundprinciperna och förde dem till en helt ny nivå, och där har vi sett otroliga resultat via digitaliseringen. Eleverna får till exempel alltid återkoppling i form av ljudklipp på enheterna kopplade till uppgifterna. Rätt använt har digitaliseringen också möjligheten att utjämna sociala skillnader mellan skolor eftersom eleverna kan prestera i samma takt om de får tillgång till samma läromedel. Dessutom utvecklar vi dem så att deras sociala mobilitet ökar.

Abdul-still_2_960x640.jpg

Abdul Chohan menar att tekniken idag behöver implementeras mer disruptivt än att bara översätta analoga verktyg till digitala.

Utöver sitt engagemang i Olive Tree är han nu involverad i en skola i Indien där man försöker digitalisera verksamheten.

– Vi tittar på var man gjort fel i västvärlden och försöker göra det rätt men anpassat till förutsättningarna. Här har man interaktiva whiteboards och datarum som inte används fullt ut, men i Indien satsar vi till exempel på att koppla upp en Apple-tv till en vanlig tv istället för att investera i onödigt dyr teknik. Det viktiga är hur man använder tekniken, inte tekniken i sig.

Lärare måste få tid

För att digitaliseringen ska slå igenom är det viktigt att satsa på lärarnas utveckling såväl som elevernas. På Olive Tree slutar eleverna efter lunch på fredag så att lärarna kan träffas, utbyta erfarenheter och kompetensutveckla sig. Ett vinnande koncept tycker Abdul Chohan:

– Istället för att sätta av heldagar då och då för utbildning strävar vi efter en kontinuitet och att skapa en kultur där det är okej att testa och göra fel. På så vis kan vi skapa ett tänk där man lär sig använda tekniken på rätt sätt.

 

4 maj 2017 Uppdaterad 12 december 2017 Reporter Miguel Guerrero it i skolan

Rekommenderad läsning