Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

Text Miguel Guerrero 4 maj 2017 it i skolan

– Skolan är duktig på att göra fel saker riktigt bra när det gäller digitalisering. Därför är det viktigt att ha en vision och sätta av tid för att maximera nyttan av de nya verktygen.

Abdul Chohan är forskaren som blev kemilärare för att sedan bli digitaliseringsledare på bland annat skolan Olive Tree Primary i engelska Bolton nära Manchester.

– Om teknik implementeras på rätt sätt gör den det möjligt för både lärare och elever att bli mer självständiga. Eleverna kan till exempel ta del av material i sin egen hastighet, på sin egen nivå vid en tid som passar dem. Lärarnas roll blir att stötta dem och utvärdera hur väl de har tagit till sig sin kunskap, säger Abdul Chohan.

Traditionellt tänk håller tillbaka utvecklingen

Skolvärlden är ofta traditionell och man drar sig för att förändra tankebanorna. Tekniken blir en översättning snarare än en transformation och där går man fel menar Chohan.

Förut skrev jag på svarta tavlan, nu skriver jag på en interaktiv whiteboard, men teknik är större än så.

Abdul Chohan , it-strateg, Olive Tree Primary

– Förut skrev jag på svarta tavlan, sedan på en whiteboard och nu på en interaktiv sådan. Men i grunden har ingenting förändrats. Om man jämför till exempel med kirurgin där en kirurg numera kan sitta på andra sidan världen och via en dator styra en operation har helt förändrat möjligheterna. I skolan har vi börjat se den typen av ”flippad utlärning” men mycket återstår, säger Chohan.

Han verkade först på en skola i ett socialt utsatt område där man tidigt satsade på enheter till alla elever. Ingen trodde att det skulle bli så stort som det blev utan tanken var att ge eleverna tillgång till läromedel och innehåll. Lärdomarna där tog han med sig när han bytte skola till Olive Tree

– Vi tog grundprinciperna och förde dem till en helt ny nivå, och där har vi sett otroliga resultat via digitaliseringen. Eleverna får till exempel alltid återkoppling i form av ljudklipp på enheterna kopplade till uppgifterna. Rätt använt har digitaliseringen också möjligheten att utjämna sociala skillnader mellan skolor eftersom eleverna kan prestera i samma takt om de får tillgång till samma läromedel. Dessutom utvecklar vi dem så att deras sociala mobilitet ökar.

Abdul-still_2_960x640.jpg

Abdul Chohan menar att tekniken idag behöver implementeras mer disruptivt än att bara översätta analoga verktyg till digitala.

Utöver sitt engagemang i Olive Tree är han nu involverad i en skola i Indien där man försöker digitalisera verksamheten.

– Vi tittar på var man gjort fel i västvärlden och försöker göra det rätt men anpassat till förutsättningarna. Här har man interaktiva whiteboards och datarum som inte används fullt ut, men i Indien satsar vi till exempel på att koppla upp en Apple-tv till en vanlig tv istället för att investera i onödigt dyr teknik. Det viktiga är hur man använder tekniken, inte tekniken i sig.

Lärare måste få tid

För att digitaliseringen ska slå igenom är det viktigt att satsa på lärarnas utveckling såväl som elevernas. På Olive Tree slutar eleverna efter lunch på fredag så att lärarna kan träffas, utbyta erfarenheter och kompetensutveckla sig. Ett vinnande koncept tycker Abdul Chohan:

– Istället för att sätta av heldagar då och då för utbildning strävar vi efter en kontinuitet och att skapa en kultur där det är okej att testa och göra fel. På så vis kan vi skapa ett tänk där man lär sig använda tekniken på rätt sätt.

 

Rekommenderad läsning

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg
video

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg
video

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

bibliotekarie-gamification-960640.jpg
video

Spelifiering på bibblan

25 apr 2018 it i skolan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

barn-digitala-läromedel-960640.jpg
video

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.

punk-årets-punkare-skola-960640.jpg
video

Punkläraren får vuxna att bete sig

19 apr 2018 it i skolan

Maria Wiman har blivit utsedd till årets pedagog och årets punkare. Som lärare på Östra Grundskolan vidgar hon vyerna både för sina elever och för mottagare utanför klassrummen. Det senaste tillskottet är elevernas broschyr hur vuxna ska bete sig på nätet.

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg
video

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet.