Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Evado skapar ordning på appar

evado_app_960x640.jpg

Tillgängligare för användarna med företagets webbplats, sociala medier och appar på ett ställe.

En kombinerad app- och molntjänst med stöd för VR – så samlar Evados ramverk Mobile Core företagens digitala kanaler. 

– Om du har 100 olika appar kopplade till en verksamhet blir driften ofta svårhanterlig. Det sådde ett frö hos oss. Kan vi ta fram en molntjänst med förberedda moduler och funktioner där företag kan samla alla sina digitala kanaler? säger Rickard Hellgren, vd för Evado.

Rickard Hellgren2.jpg

Rickard Hellgren, vd för Evado.

Mobile Core består av ett ramverk för mobilappar som finns centralt i en server. Grundfunktionerna utvecklas i nativekod, en hybrid-app, som stödjer webb och ger tillgång till it-system.

– Ramverket är teknik- och plattformsoberoende. Det innebär att våra kunder har möjlighet att välja både befintliga moduler i plattformens bibliotek och utveckla egna mobila tjänster.

Appmanagering för stora organisationer

Rickard Hellgren berättar att tjänsten utvecklats för offentlig sektor, stora företag som exempelvis energibolag, universitet och skolor samt sjukvården. Idén till Mobile Core har sin bakgrund i att man på Evado utvecklade mobila applikationer för stora organisationer, som ofta hade ett flertal olika digitala kanaler kopplade till sig. Det medförde att förvaltningen av den färdiga tjänsten blev komplicerad. Efter fem års utveckling av Mobile Core fick man sitt genombrott förra året och bland uppdragsgivarna kan nämnas Bodens kommun, Eskilstuna kommun, Gävle Energi och Polarbröd.

evado_leab_mobil-651x350 (1)2.jpg

Energibolagets app ger kunderna information om allt från elförbrukning till driftstörningar i realtid.

– Om vi tar energibranschen som exempel så laddar du som kund ner energibolagets app som är ansluten till Mobile Core. På så sätt får du tillgång till företagets webbplats, sociala medier och appar. När du loggar in hämtas dina uppgifter direkt från bolagets affärssystem och du ser dina fakturor och din elförbrukning i realtid. Genom att lösningen kontinuerligt läser av nätsystemet så skickas det automatiskt ut meddelanden till berörda kunder vid ett eventuellt elavbrott, säger Rickard Hellgren

Digitaliseringen en organisatorisk utmaning

Evado ansluter kontinuerligt nya funktioner till lösningen. Senast ut är ett stöd för VR/AR, vilket öppnar upp för olika tjänster inom vård och omsorg, offentlig sektor och skola, men fortfarande finns utmaningar, inte minst i form av förändrade bolagsstrukturer. Förr hanterades digitalisering av it-chefen som inte äger organisationsfrågan, affärsmodeller och verksamhetsprocesser. I dag är det en fråga för bolagsledningen och digitalisering något som påverkar bland annat affärsmodeller och kund- och verksamhetsprocesser. Så en digitalisering tar tid och är komplex.

– Utmaningen är att stötta företagen under digitaliseringsresan. Det kräver ett långsikt arbete och analyser av hur de arbetar i dag. Lösningen ska implementeras i organisationens kontext och det innebär en helt annan införsäljning och tidsåtgång än tidigare.

10 maj 2017 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter Daniel Retz digit Foto AdobeStock

Rekommenderad läsning