Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.

Text Anne Hammarskjöld Foto Botkyrka kommun, AdobeStock 18 maj 2017 it i skolan

– Vi har infrastrukturen, de hårda sakerna, på plats i förskolor och skolor. Botkyrkas fokus ligger på vilken betydelse digitaliseringen har för hur samhället och världen förändras. Ingen vet i dag hur verkligheten ser ut om fem år, samtidigt är den nuvarande förändringstakten den högsta i människans historia. Den stora frågan är hur vi inom skolan förhåller oss till och förbereder eleverna för detta paradigmskifte, säger Tony
Mc Carrick, it-strateg på kommunens utbildningsförvaltning.

Tony Mc Carrick, it-strateg på Botkyrka kommuns utbildningsförvaltning.

Digitaliseringen öppnar också för en ny syn på lärande. Tony Mc Carrick nämner fjolårets spännande studieresa till Singapore som drivit skolans digitalisering i 20 år och är ledande i världen.

– Vi diskuterade bland annat vem som är lärare och vem som är elev i dagens klassrum. Det är en stark frågeställning som säger mycket om dagens lärarroll, och den har implikationer för såväl den individuella läraren som för kommunen som arbetsgivare.

Dagens lärare är elev

Den stora och viktiga frågan om ”vem som lär och vem som undervisar” är inte ny för Botkyrkas utbildningsförvaltning, utan är en självklar del av den digitaliseringsresa som fick ordentlig fart 2010 med beslut om att alla elever i åk 7-9 skulle ha tillgång till egen dator. I dag omfattar det dessutom alla elever på gymnasiet, samt en miniminivå av en digital enhet på tre barn i F-6 och en digital enhet per tio barn i förskolan.

Så ligger Botkyrka i utvecklingens framkant

Tony Mc Carricks fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Det är viktigt att huvudmännen har en gemensam syn på vad man vill åstadkomma, hur man kommer dit och hur man säkrar kvaliteten när man kommer dit.
  2. Satsa på omvärldsbevakning – från grannkommunen till andra världsdelar – det är en nyckel till både kunskaper, idéer och visioner. Se på hela världen och tro inte att alla bra idéer och lösningar finns i Europa.
  3. Satsa på utveckling för lärarna och all personal, samt på att skapa förutsättningar för ett positivt förhållningssätt till digitalisering.
  4. Inom ramen för Internetstiftelsen och Skolfederation har vi byggt ett digitalt ekosystem där fokus är på tillgänglighet oberoende av tid, plats och digital enhet: https://www.botkyrka.se/barn--utbildning/digitaliseringsarbetet/digitala-ekosystemet.html

– Vi har ett ödmjukt förhållningssätt till frågan om lärarrollen. Det är dels en personlig process som handlar om identitet, dels en stor fråga för olika chefer som ska erbjuda kompetensutveckling och andra resurser.

Tony Mc Carrick berättar att det i ett tidigt skede fanns en oro i lärarkåren för de kommande förändringarnas problem och utmaningar. Men i dag är oron till allra största del borta.

– Det är naturligt att känna oro men den får inte hindra oss från att upptäcka nya möjligheter. Vi har försökt skapa förutsättningar för lärande i organisationen, till exempel med inspirerande föreläsare från hela världen. Digitaliseringen öppnar för nya arbetssätt och vi vill skapa ett positivt förhållningssätt till dessa förändringar.

Digital strategi

Digitaliseringens omfattning, från infrastruktur till personlig utveckling och framtiden arbetsmarknad, innebär att ingen kommun mäktar med att driva arbetet på egen hand.

– LEDA ger oss mycket input, både inom skolans värld och inom andra världar. En fråga som intresserar mig speciellt är vilken typ av ledarskap som behövs för att möta dagens förändringstempo. Men det är bara en av flera viktiga frågor som vi diskuterar.

För att ta nästa steg arbetar Botkyrka kommun med att ta fram en strategi för barn och elevers lärande i en digital värld.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

Rekommenderad läsning

Fortbildning för framgång i Nordmaling

3 maj 2017 it i skolan

Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.

Så toppar Lidingö lärkurvan

29 maj 2017 it i skolan

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.

Tomt på perrongen i Härryda

9 maj 2017 it i skolan

Med mogen infrastruktur och en lyhörd it-avdelning kan Härryda kommun fokusera på smarta e-tjänster och kompetensutveckling i det nyöppnade digitala lärcentret Tellus. LEDA har stärkt självförtroendet och nu är Härryda nominerad till Guldtrappan.

”Eleverna drabbas av stolpskotten”

29 jun 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg, debattör och en av nyckelpersonerna i skolans digitalisering, publicerade ett inlägg på Facebook med uppmaningen att ”parkera ett stort antal pedagoger, skolledare och skolpolitiker i utvisningsbåset”. Voister har stämt av läget med Joakim Jardenberg. 

Uddevallas ledord är samverkan

14 aug 2017 it i skolan

Från dag ett har samarbete varit mål och medel för digitaliseringen av alla skolformer i Uddevalla kommun. Verkligheten har blivit bättre än många vågade tro och nu är erfarenheterna en del av utbytet med de andra nio kommunerna i SKL:s projekt om skolans digitalisering.

Emmaskolan: Från kaos till klockrent

19 jun 2017 it i skolan

När Emmaskolan i Angered började med Ipads var nätverket för långsamt för att undervisningen skulle kunna fungera. Med en ny lösning och ett tätt samarbete med Cisco har problemen lösts. Alexandra Ågren, pedagog Emmaskolan och Peter Jerhamre berättar om lösningen och resultatet.

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

Därför väljer Sandvikens skolor den gula knappen

17 maj 2017 it i skolan

Med Power BI har skolledarna i Sandvikens kommun fått en smart stig genom djungeln av statistik och listor. Nu är det lättare att ta fram rätt underlag för svåra diskussioner och beslut.