Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

I Botkyrka ligger skolan mitt i världen

Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun har ett visionärt förhållningssätt till digitalisering. Inte i bemärkelsen flum, utan i bemärkelsen framtid. LEDA bidrar med svar om hur skolan möter dagens höga förändringstempo.

Text Anne Hammarskjöld Foto Botkyrka kommun, AdobeStock 18 maj 2017 it i skolan

AdobeStock_29488551_2.jpg

– Vi har infrastrukturen, de hårda sakerna, på plats i förskolor och skolor. Botkyrkas fokus ligger på vilken betydelse digitaliseringen har för hur samhället och världen förändras. Ingen vet i dag hur verkligheten ser ut om fem år, samtidigt är den nuvarande förändringstakten den högsta i människans historia. Den stora frågan är hur vi inom skolan förhåller oss till och förbereder eleverna för detta paradigmskifte, säger Tony
Mc Carrick, it-strateg på kommunens utbildningsförvaltning.

Tony2_3.jpg

Tony Mc Carrick, it-strateg på Botkyrka kommuns utbildningsförvaltning.

Digitaliseringen öppnar också för en ny syn på lärande. Tony Mc Carrick nämner fjolårets spännande studieresa till Singapore som drivit skolans digitalisering i 20 år och är ledande i världen.

– Vi diskuterade bland annat vem som är lärare och vem som är elev i dagens klassrum. Det är en stark frågeställning som säger mycket om dagens lärarroll, och den har implikationer för såväl den individuella läraren som för kommunen som arbetsgivare.

Dagens lärare är elev

Den stora och viktiga frågan om ”vem som lär och vem som undervisar” är inte ny för Botkyrkas utbildningsförvaltning, utan är en självklar del av den digitaliseringsresa som fick ordentlig fart 2010 med beslut om att alla elever i åk 7-9 skulle ha tillgång till egen dator. I dag omfattar det dessutom alla elever på gymnasiet, samt en miniminivå av en digital enhet på tre barn i F-6 och en digital enhet per tio barn i förskolan.

Så ligger Botkyrka i utvecklingens framkant

Tony Mc Carricks fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:

  1. Det är viktigt att huvudmännen har en gemensam syn på vad man vill åstadkomma, hur man kommer dit och hur man säkrar kvaliteten när man kommer dit.
  2. Satsa på omvärldsbevakning – från grannkommunen till andra världsdelar – det är en nyckel till både kunskaper, idéer och visioner. Se på hela världen och tro inte att alla bra idéer och lösningar finns i Europa.
  3. Satsa på utveckling för lärarna och all personal, samt på att skapa förutsättningar för ett positivt förhållningssätt till digitalisering.
  4. Inom ramen för Internetstiftelsen och Skolfederation har vi byggt ett digitalt ekosystem där fokus är på tillgänglighet oberoende av tid, plats och digital enhet: https://www.botkyrka.se/barn--utbildning/digitaliseringsarbetet/digitala-ekosystemet.html

– Vi har ett ödmjukt förhållningssätt till frågan om lärarrollen. Det är dels en personlig process som handlar om identitet, dels en stor fråga för olika chefer som ska erbjuda kompetensutveckling och andra resurser.

Tony Mc Carrick berättar att det i ett tidigt skede fanns en oro i lärarkåren för de kommande förändringarnas problem och utmaningar. Men i dag är oron till allra största del borta.

– Det är naturligt att känna oro men den får inte hindra oss från att upptäcka nya möjligheter. Vi har försökt skapa förutsättningar för lärande i organisationen, till exempel med inspirerande föreläsare från hela världen. Digitaliseringen öppnar för nya arbetssätt och vi vill skapa ett positivt förhållningssätt till dessa förändringar.

Digital strategi

Digitaliseringens omfattning, från infrastruktur till personlig utveckling och framtiden arbetsmarknad, innebär att ingen kommun mäktar med att driva arbetet på egen hand.

– LEDA ger oss mycket input, både inom skolans värld och inom andra världar. En fråga som intresserar mig speciellt är vilken typ av ledarskap som behövs för att möta dagens förändringstempo. Men det är bara en av flera viktiga frågor som vi diskuterar.

För att ta nästa steg arbetar Botkyrka kommun med att ta fram en strategi för barn och elevers lärande i en digital värld.

Skola och lärande i LEDA

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.

De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun. 

Rekommenderad läsning

Disketter Mot Gul Bakgrund

Skolans edtech-kris

10 jun 2020 it i skolan

Kommuner kommer att ha olika svårt att satsa på digitala skolverktyg efter coronapandemin, vilket i sin tur leder till en alltmer ojämlik skola. Det menar Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Lund 960640
video

Lunds smarta klassrum

7 maj 2020 it i skolan

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. 

hogstadie-skola.jpg
video
ett samarbete med cisco

Första skolan med SDA

10 feb 2020 digit

Karlskoga behöver ett nät som är enkelt att hantera och har hög säkerhet. Med Cisco SDA har kommunen en lösning som även klarar att växa med skolans utveckling.  

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

Södertälje bättre än BETT

22 jan 2020 it i skolan

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen.

böcker på hög i vänsterkanten.jpg

Så undervisar Årets nytänkare

17 dec 2019 it i skolan

Med Youtube som undervisningsstöd och språkprogrammering på schemat, tog Fredrik Johansson emot priset som Årets nytänkare. Nu hoppas han på att skolan inser att det är skarpt läge för att få igång programmering i undervisningen. 

skola-goteborg960640.jpg
video

Göteborg jagar jämlikhet

21 nov 2019 it i skolan

Interaktiva skärmar, whiteboards och projektorer finns i de flesta klassrum, men nivån på tekniken skiljer sig mycket beroende på skola. För att jämna ut skillnaderna behövs en långsiktig budget, hjälp till äldre skolor och en gemensam stor upphandling.

tjej sitter hemma och jobbar vid datorn och pekar mot kameran med lite halvarg min.jpg
video
ett samarbete mellan atea skola och voister

Chromebooks på villkor

8 nov 2019 it i skolan

Elever i fem klasser i Falu kommun fick vars en Chromebook. Som motprestation skulle lärarna undersöka och dokumentera hur just deras användning av det digitala läromedlet påverkade undervisningen. Ett år senare finns det flera tydliga resultat. 

ett litet grönt kvarter i 3d.jpg

Trångt i 3D-klassen

17 okt 2019 it i skolan

Intresset för teknikprogrammet med 3D-fokus, på Westerlundska gymnasiet i Enköping, är mycket stort och nu startar en tredje klass. Utbildningen har funnits i närmare 20 år och drivs av läraren och eldsjälen Andrzej Andy Marcinkowski.

tre äpplen, gult grönt rött.jpg

Vinnarna Guldäpplet

27 sep 2019 it i skolan

Tre personer har belönats med Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla undervisningen med digitalisering och nytänkande. Förstaplatsen gick till modersmålsläraren Napat Khiyapat i Skellefteå.