Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Visiba Care välkomnar Wikströms förslag

Sjukvårdsminister Gabriel Wikström har nyligen utlovat en översyn av ersättningssystemet för digitala besök på vårdcentraler som i dag beräknas enligt samma principer som besök IRL. Johan Gustafsson, vd på Visiba Care, tar beskedet med ro.

Text Anne Hammarskjöld Foto AdobeStock, Visiba Care 24 april 2017 it i vården

AdobeStock_132842141_2.jpg

Digitala vårdlösningar ska vara vara trygga och tillgängliga ur patientens perspektiv.

Sjukvårdsminister Gabriel Wikström har nyligen lovat att se över ersättningssystemet för digitala besök på vårdcentraler som i dag beräknas enligt samma principer som besök IRL. Johan Gustafsson, vd på Visiba Care, tar beskedet med ro.

– Vi är positiva till förslaget. Å ena sidan är det viktigt att kunna erbjuda digitala vårdtjänster av hög kvalitet, men å andra sidan bör inte utvecklingen handla om pengatransaktioner över landstingsgränser. Det ligger rätt i tiden att se över det nuvarande ersättningssystemet.

Johan Gustafsson CEO_closeup_2.jpg

Johan Gustafsson, Visiba Cares vd och medgrundare

Trygg på resan

Visiba Cares tekniska plattform erbjuder vårdgivare och patienter möjligheten att mötas i videosamtal, dela information, boka tider och mycket annat. Användarna loggar in med mobilt BankID och mötet kan genomföras i mobilen, på plattan och i datorn. Företaget går in som teknisk underleverantör till kunder som Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen, vårdcentralerna Bra Liv och SOS International.

Det senare har precis gått i skarp drift och är ett bra exempel på Visiba Cares vision om trygghet och tillgänglighet för patienter.

– SOS International har utvecklat en lösning som innebär att den som är på resa och blir sjuk eller hamnar på sjukhus kan få kontakt med personal i Sverige, Norge och Danmark. Appen SOS Live erbjuder förenklar för patienter som är långt hemifrån och därför extra sårbara.

Visionen vändpunkten

Visiba Care har en tillväxt på 20 procent i månaden. En dramatisk utveckling för företaget som startade 2014 på en omogen marknad. Vändpunkten kom i mars 2016 när Gabriel Wikström presenterade Vision 2025 och Sveriges mål att bli världsbäst på e-hälsa.

– Det var som att proppen gick ut. Med Vision 2025 kom ett tydligare patientfokus som alternativ till den vedertagna synen på e-hälsa som synonymt med digitala journalsystem. Samtidigt utvecklades ett nytt konsumentbeteende. Tack vare tjänster som bland annat Kry och Min Doktor har allt fler valt att besöka doktorn via en digital vårdcentral. Så jag skulle säga att båda dessa faktorer bidrog till att så många vårdgivare, både i landstingens och privat regi, i dag investerar i digitala lösningar på patientens villkor.

Företagets position på marknaden ställer också krav.

– Vår utmaning nu är att på olika sätt möta efterfrågan, till exempel i form av rekrytering, med bibehållen kvalitet. Eventuellt behöver vi också arbeta med kundbeteenden för att etablera och sprida intresset för digitala vårdlösningar. Det är en spännande tid för e-hälsa.

Rekommenderad läsning

Vårdapp minskar behovet av tolkar

31 mar 2017 it i vården

Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg

Med appen Daqatra träffar patienter en läkare via videolänk för rådgivning på arabiska, persiska, dari och kurdiska. Resultatet är tryggare patienter som klarar sig utan tolkar.

2025 är vården i mobilen

25 apr 2018 it i vården

orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg video

Möjligheterna med digitala vårdlösningar sätter ljuset på problemen i den befintliga vården. Nu är utmaningen att utveckla vården på patienternas villkor till lägre kostnad för landstingen och undvika för snabba beslut om vård som inte har utvärderats. Det menar Emma Spak, SKL och Daniel Forslund, SLL i ett samtal på Vitalis.

VGR öppnar virtuell mottagning

24 apr 2018 it i vården

kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg video

Efter drygt fyra månader med Närhälsan Online ser Västra Götalandsregionen ett stort intresse från patienter i alla åldrar men också stora möjligheter till utveckling. Öppet sju dagar i veckan och mer specialistvård ligger högt på agendan, berättar Charlotte Lundholm och Egil Snaebjörnsson Arnljots från Närhälsan på Vitalis i Göteborg.

"Vi får inte vara naiva"

26 apr 2018 it i vården

strandhäll2.jpg strandhäll2.jpg strandhäll2.jpg

Trots 350 nya miljoner till vården så krävs det mycket mer för att nå målen 2025. Socialminister Annika Strandhäll vill se ökat samarbete och minskad prestige från alla aktörer.

Sverige inspireras av NHS

14 jun 2018 it i vården

två röda londonbussar i farten med big ben i bakgrunden.jpg två röda londonbussar i farten med big ben i bakgrunden.jpg två röda londonbussar i farten med big ben i bakgrunden.jpg video

Engelska National Health Service, NHS, har skapat en utvärderingsprocess för appar knutna till vård och omsorg. Nu tittar bland annat Sverige på hur processen kan användas i svensk vård.

Min vård utmanar Kry

13 dec 2017 it i vården

min-vård.jpg min-vård.jpg min-vård.jpg

Dalarnas landstings app Min vård gör att befolkningen kan besöka sjukvården via video. Det har lett till kortare vårdköer, en ökad kostnadseffektivitet och att de med störst behov får hjälp snabbt.

Ett samarbete mellan Vitalis och Voister

AI stort på Vitalis

27 feb 2018 it i vården

översiktsbild över vitalis 2017.jpg översiktsbild över vitalis 2017.jpg översiktsbild över vitalis 2017.jpg

AI-sjuksköterskor, det senaste inom smarta hem och boenden och uppkopplade vårdmiljöer. Det är ett axplock av allt som kommer att finnas på e-hälsokonferensen Vitalis i Göteborg.

Nu får kommuner ta del av Ineras it-tjänster

3 maj 2017 it I vården

digital homecare.jpg digital homecare.jpg digital homecare.jpg video

Tidigare landstingsägda Inera har köpts upp av SKL vilket innebär att kommunerna nu får ta del av allt från infrastrukturella tjänster till standardiseringsarbetet man genomför.