Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Kundnytta i fokus för Axfood

Axfood-ny.jpg

Molnförflyttningar och tjänster som skapar en förbättrad kundupplevelse. Det är några av hållplatserna på den digitala resan som Axfood gör just nu.

Nicklas Pettersson är systemansvarig för data/komm på Axfood IT och för honom handlar det framför allt om att avdelningen ska kunna leverera det stöd verksamheten behöver för att kunna göra sin digitala transformation.

Vi vill jobba med bland annat gästaccess så kunderna ska ha wifi i butikerna.

Nicklas Pettersson , systemansvarig data/komm, Axfood

– Vi jobbar med att försöka förbättra kundupplevelsen för kunderna i våra butiker. Ett exempel är till exempel gästaccess, så att besökarna ska kunna ha wifi i butikerna. Ett annat exempel vi tittar på är att kunna skicka blåtandssignaler till besökarna med erbjudanden, något som är på frammarsch. Ett tredje exempel handlar om att kunna stötta med butiks-tv med reklam som ska sändas digitalt.

Bland de intressanta teknikerna lyfter Nicklas Pettersson Ciscos Meraki-plattform som bland annat erbjuder möjlighet att granska rörelsemönster genom att triangulera accesspunkter för att bättre kunna analysera butiksflöden.

– Kunder idag vill att allting ska gå snabbt och ha tillgång till olika system och de måste vi försöka möte. Vi ligger långt i framkant med våra försök till exempel med gästaccess och håller på med en proof of concept för ett antal butiker.

Liten struktur med stora ambitioner

Axfood IT:s data- och kommavdelning består av sju personer som ska serva de cirka 400 butikerna, 15 branschkontor och lager, samt externa leverantörer med infrastruktur. Mycket av verksamheten sker on-prem men man har även infört molnlösningar som Office 365, Skype for Business och tittar på fler sätt att skapa en flexiblare arbetsmiljö.

NicklasPetterssonAxfood_960x640.jpg

Nicklas Pettersson, Axfood

– Vi tittar mycket på automation och att kunna stötta verksamheten med ett agilare arbetssätt, så vårt jobb handlar inte bara om att slutkundupplevelsen utan även om medarbetarnas digitalisering. De ska kunna jobba digitalt och flexibelt.

För att underlätta digitaliseringen jobbar man mycket nära verksamheten hela vägen. På så sätt har man fått med sig alla på banan redan i ett tidigt skede. Koncernen har tidigare satsat mycket bland annat på e-handel och idag erbjuder till exempel både Willys och Hemköp matinköp på nätet, tjänster som är helt byggda i molnet.

– Vi kan inte jobba med den gamla vattenfallsmodellen längre utan vår roll är att stödja med it-tjänster. Ibland är det vi som drar och visar möjligheterna och ibland är det verksamheten som går först, men vi måste göra resan tillsammans, säger Nicklas Pettersson.

18 april 2017 Uppdaterad 13 januari 2021 Reporter Miguel Guerrero digit Foto Most Photos, Fredrik Kron

Rekommenderad läsning