Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Frisq lanserar interaktiva vårdplaner

Vården har länge haft behov att organisera sig i team och då krävs en plattform där man kan dela information. Bolaget Frisq ha en lösning med en ny it-plattform som samlar patienters journaler, vårdhistorik och vårdplaner under samma och gör datan tillgänglig för alla vårdinstanser. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 28 april 2017 it i vården

– Förutom att läkare, sköterska, kurator och sjukgymnast kan samarbeta i den interaktiva plattformen kan patienten ta del av allt innehåll och lägga till information, säger Martin Irding, vd på ehälsoföretaget Frisq.

Det måste bli så att patienter gör mer själva om vi ska klara av alla framtidsutmaningar vi har.

Martin Irding , vd, Frisq

Bland annat därför har Frisq tagit fram en it-plattform som möjliggör interaktiva vårdplaner mellan vårdgivare och patient. Vårdgivaren kommer lägga upp en individualiserad vårdplan med gemensamma mål inför framtiden.

All vårdhistorik kommer att finnas i plattformen och tillgänglig för både patient och anhöriga. Plattformen finns på Ipad och webb för vården och för patienten kan både Iphone och Android användas med koppling till Apples healthkit samt Google fit på Android-telefoner.

 Det handlar om ett viktigt mindset-skifte. Om patienten har tillgång till samma information som personalen så kan man göra spännande saker, och varför skulle patienten inte få ha det? Patienten kan där göra upp egna planer kring påminnelse av läkemedel, vaccinationer och så vidare.

När datan sedan skickas tillbaka från patient till vård kan vårdpersonalen spara informationen direkt till patientens journal. Det menar Martin Irding är en stor fördel då det länge funnits många bra e-hälsoverktyg, men att det alltid har varit klurigt att få in informationen i journalen. Ett problem som nu ska vara löst eftersom diagnoserna kommer i standardiserade format.

 Vi har pratat mycket med personer inom vården om vad de eftersökt skulle vara genuint hjälpsamt.

Vi har pratat mycket med personer inom vården om vad de eftersökt skulle vara genuint hjälpsamt.

Martin Irding , vd, Frisq

Där var integrationen viktig - att inte behöva dubbeldokumentera.

 Plattformen möjliggör ett mer framåtblickande perspektiv och en patientcentrerad vård där all patienthistorik finns insamlad, oavsett om det gäller besök hos psykolog, läkare eller annat. En historik som även kommer patienten till gagn.

Det ligger både i vårdtagarnas intresse då de ofta vill vara mer aktiva och göra mer själva, men det är också något som måste ske för att klara de utmaningar som finns i vården.

Rekommenderad läsning

liten flicka står och lutar sig över ett stängsel och tittar.jpg
video

Så ska socialtjänsten bli digital

24 maj 2018 it i vården

Lika är SKL:s nya verktyg som ska hjälpa kommuner att få koll på hur långt socialtjänsten har kommit på sin digitaliseringsresa. Med hjälp av handlingsplanen som skapas är målet att det ska bli tydligt för var och en vad man ska fokusera på.

några personer sitter i ett väntrum och väntar.jpg
video

Snabbare vårdcentral med AI

8 maj 2018 it i vården

Med hjälp av AI kan läkare inom primärvården ta emot närmare 50 procent fler patienter. Det menar Ola Ekström, en av personerna bakom Läkarexpressen.

Rättviks_kyrka_med_kyrkstallar_2.jpg

Årets e-hälsokommun

26 apr 2018 it i vården

Rättvik har korats till Sveriges e-hälsokommun 2018 vid en prisutdelning på Vitalis i Göteborg.

orolig-mamma-tar-tempen-pa-sitt-barn.jpg
video

2025 är vården i mobilen

25 apr 2018 it i vården

Möjligheterna med digitala vårdlösningar sätter ljuset på problemen i den befintliga vården. Nu är utmaningen att utveckla vården på patienternas villkor till lägre kostnad för landstingen och undvika för snabba beslut om vård som inte har utvärderats. Det menar Emma Spak, SKL och Daniel Forslund, SLL i ett samtal på Vitalis.

kvinna-med-smartphone-i-samtal-utomhus.jpg
video

VGR öppnar virtuell mottagning

24 apr 2018 it i vården

Efter drygt fyra månader med Närhälsan Online ser Västra Götalandsregionen ett stort intresse från patienter i alla åldrar men också stora möjligheter till utveckling. Öppet sju dagar i veckan och mer specialistvård ligger högt på agendan, berättar Charlotte Lundholm och Egil Snaebjörnsson Arnljots från Närhälsan på Vitalis i Göteborg.

AdobeStock_80882540_2.jpg

Ökad säkerhet för SCB med W10

1 aug 2017 digit

Innan Microsoft ens hade släppt Windows 10 ville Statistiska centralbyrån, SCB, hoppa på tåget för att komma ikapp sin it-roadmap. Nu har man rullat ut det på samtliga datorer och är mycket nöjd med resultatet.

TelenorConexion_960x640.jpg
video

Telenor skapar smarta städer

11 jul 2017 digit

Uppkopplade glasbehållare och parkeringsplatser är bara några av fördelarna i de nya smarta städerna. För att nå fram krävs dock standardisering och öppenhet i plattformarna menar Martin Whitlock, CTO för Telenors IoT-bolag Conexion. 

kille sitter utomhus och tittar i sin mobiltelefon.jpg

Blodsockervarning nu i mobilen

16 jun 2017 it I vården

Nu kan diabetessjuka hålla koll på sina blodsockernivåer genom en sensor och en app som automatiskt varnar när nivåerna blir för höga eller låga.

old couple.jpg

FocusCuras nya lösning för hjärtpatienter

14 jun 2017 it i vården

E-hälsoföretaget FocusCura lanserade nyligen plattformen Heartguard för kroniskt hjärtsjuka patienter. Istället för att besöka sjukhus kan patienten nu göra många av kontrollerna i hemmet.