Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Forskarens tips för en digital affärsmodell

Facebook och Spotify har skapat framgångsrika digitala affärsmodeller men hur ska traditionella företag synka gamla och nya affärsmodeller? 

Text Anne Hammarskjöld Foto Linnéuniversitetet, AdobeStock 25 april 2017 digit

AdobeStock_121231266_2.jpg

Nya och snabba mot tunga och traditionella. Hur ska det gå för företag som försöker synka två affärsmodeller?

– I dag finns få studier om utmaningar och möjligheter när företag med en traditionell affärsidé ska integrera en digital. Det är något vi forskar en hel del kring, bland annat i samarbete med företag som  trucktillverkaren Cargotec i Ljungby, säger professor Darek Haftor, forskningsledare vid Gunilla Bradley Centrum för digitala affärer vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Gunilla Bradley Centrum för digitala affärer är en sammanslutning av ett tjugotal forskare från olika discipliner, från marknadsföring och psykologi till systemvetenskap och byggteknik, som i nära samarbete med näringslivet söker svar på frågan hur användningen av digitala lösningar kan ge uppkomst till ekonomiskt värdeskapande.

2.jpg

Professor Darek Haftor är forskningsledare vid Gunilla Bradley Centrum för digitala affärer vid Linnéuniversitetet i Växjö.

– Utan observerbar verklighet blir allt vi gör bara spekulationer och vi välkomnar företag som är intresserade av ett samarbete kring digitala affärsmodeller.

H&M och en rad banker har valt liknande upplägg, att skilja den digitala satsningen från den traditionella, och det har fungerat bra.

Darek Haftor , forskningsledare, Gunilla Bradley Centrum för digitala affärer

Fyra steg till framgång

Digitaliseringen erbjuder nya möjligheter för interaktion och där ligger också fröet till några av dagens mest framgångsrika företag. Fyra mekanismer driver affärsmodellen Darek Haftor beskriver som värdeskapande i interaktionen, och han förklarar dem med Spotify som ett exempel.

  • En global bas för erbjudandet. Alltså en marknad oberoende av lands- och andra gränser.
  • Transaktionseffektivitet. Det är enklare att ladda ner musik än att åka iväg till en affär och köpa en cd. Enkelheten har ett värde för användaren.
  • Komplementära erbjudanden. Att kombinera ett utbud som ger kunden mervärden, i Spotifys fall musik och tv-serier. Eller den amerikanska bilköpssajt som erbjuder allt från bilbeställning till banklån och leverans till garageuppfarten.
  • Inlåsningseffekten. I den digitala informationsekonomin skapas värde när något används. Till exempel har en smart telefon litet värde i sig själv, men för den som laddat ner sina och kompisarnas spellistor och satsat tid och engagemang på att lära sig Spotifys alla funktioner är det ett stort steg att byta till en annan lösning.

Dessa fyra öppnar för fler, mindre företag enligt tankarna om komplementära erbjudanden.

Digitala galjonsfigurer

Det är lätt att stirra sig blind på Google, Facebook, Spotify, Airbnb och andra galjonsfigurer för digitala affärsmodeller med globalt genomslag. Men för att förstå hur omvälvande de i själva verket är, kan det vara bra att titta lite på de affärsmodeller som för inte så länge sedan var vägen till framgång för de allra flesta företag och branscher; de som byggde på integrerade värdekedjor där företagets verksamhet omfattade allt från forskning och utveckling, design, tillverkning, och marknadsföring till försäljning.

För de traditionella företag som försöker ta sig an digitala affärsmodeller visar erfarenhet och forskning en nyckel till framgång. Lastbilstillverkaren Scania är ett bra exempel.

– För att utveckla en digital affärsmodell har Scania startat en investeringsfond, Scania Growth Capital, som letar bolag som håller på med framtidens transportlösningar. H&M och en rad banker har valt liknande upplägg, att skilja den digitala satsningen från den traditionella, och det har fungerat bra. 

Rekommenderad läsning

Västerås skapar Stadens kontrollrum

27 feb 2017 digit

sjukhus.jpg sjukhus.jpg sjukhus.jpg

Snart kommer stadens viktigaste samhällsfunktioner vara uppkopplade mot varandra. Västerås stad, Mälarenergi och RISE arbetar för att räddningstjänsten, sjukhusen och kommunhusen ska vara sammankopplade för att trygga tillvaron för medborgarna.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Så skapade NCC ett digitalt ekosystem på 16 veckor

1 jun 2017 digit

Looprocks_960x640.jpg Looprocks_960x640.jpg Looprocks_960x640.jpg

När allt fler företag och branscher digitaliseras skapas nya möjligheter långt bortom den egna sfären. Det menar Anders Torell, digital affärschef på NCC, som precis lanserat startupen Loop Rocks, en plattform för byggbranschen.

Blockkedjor och crowdsourcing förändrar Lantmäteriet

5 jun 2017 ledarskap

lantmateriet.jpg lantmateriet.jpg lantmateriet.jpg video

Lantmäteriets verksamhet har rötter från 1600-talet. Nu tar myndigheten en tätposition i det digitala ekosystemet och jobbar aktivt med både blockkedjor och crowdsourcing. Anders Enmark, digital strateg på Lantmäteriet och Stefan Fasth, Atea berättar hur det funkar och hur andra kan göra.

Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

13 jun 2017 ledarskap

damgard bootcamp 960640.jpg damgard bootcamp 960640.jpg damgard bootcamp 960640.jpg video

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.

Nya perspektiv med drönare över skogen

21 jun 2017 digit

DJI_0039_2.jpg DJI_0039_2.jpg DJI_0039_2.jpg

Det pågår en revolution i skogen. Med användningen av kameradrönare drivs den digitala utvecklingen från fältet hela vägen upp till myndighets- och företagsledningar. Med ett öga i luften kommer helt nya perspektiv.

Bingo när Folkspel digitaliserar

26 jun 2017 digit

snip jan olsen.JPG snip jan olsen.JPG snip jan olsen.JPG video

Folkspel transformerar Bingolotto och numera finns lotterna båda att köpa och spela digitalt. Nu ligger fokus på att få över de analoga spelarna som ofta är lite äldre, menar Jan Olsen, it-chef.

Så tar PostNord Logistics nya marknader

9 aug 2017 Digit

LMK_samtliga_kassar_2014_2.jpg LMK_samtliga_kassar_2014_2.jpg LMK_samtliga_kassar_2014_2.jpg

Med kunder som Linas Matkasse och Dagab jobbar PostNord Logistics med en ny affärsplan för termoverksamheten. Genom smart användning av koncernens digitala muskelmassa är målet att erbjuda mervärden som uppdragsgivarna inte ens visste att de saknade. 

Från pärmar till skärmar

21 aug 2017 digit

linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg linbäckWEBB.jpg

En ny digitaliseringsplattform ska få byggföretaget Lindbäcks att effektivisera sin produktion. När man i slutet av året öppnar sin nya fabrik i Piteå räknar man med att mer än fördubbla sin produktion.