Ny vårdapp minskar behovet av tolkar

Kvinna med hörlurar, hälsoapp.jpg

I appen går det att välja läkare baserat på önskat språk och olika specialistkompetenser. Vid besökstiden ringer den valda läkaren upp via tjänsten och så startar videomötet.

Med appen Daqatra träffar patienter en läkare via videolänk för rådgivning på arabiska, persiska, dari och kurdiska. Resultatet är tryggare patienter som klarar sig utan tolkar.

En diagnos baseras till stora delar på samtalet mellan patient och läkare. Och för att känna tillit vid läkarbesöket och få rätt behandling är det viktigt att kunna göra sig förstådd. För de som har ett annat modersmål än svenska krävs många gånger tolkhjälp – och det är ett eftersatt område inom sjukvården, menar Häni Ashkar, en av grundarna till appen Daqatra.

– Förra året beställdes nära en miljon tolkuppdrag inom närvården och där råder en stor brist på auktoriserade tolkar som kan säkerställa att det blir rätt. Konsekvensen är missförstånd och feldiagnoser som kräver ombesök. Sammantaget skapar det en bristande tillit till sjukvården inom invandrargrupper, och det vill vi ändra på.

Språkkunniga läkare underlättar besöket

Tillsammans med Pierre Alwani och Johnny Nijm har Häni Ashkar startat företaget Daqatra. Idén är att erbjuda läkarbesök via en app. Skillnaden mot exempelvis Kry är att de anslutna läkarna talar arabiska, persiska, dari och kurdiska. Härnäst väntar somaliska.

Så här fungerar det:

Efter att ha laddat ner appen kan användaren söka vård genom att vänta i ett digitalt väntrum via en drop-in-funktion eller att boka in ett videosamtal med en läkare.

– I appen går det att välja läkare baserat på önskat språk och olika specialistkompetenser. Vid själva besökstiden ringer den valda läkaren upp via tjänsten och så startar videomötet. Här kan läkaren hjälpa till med rådgivning, remisser och sjukintyg. Och efteråt har patienten möjlighet att utvärdera både läkaren och själva appen.

För att garantera patientsekretessen krypteras all information som går via appen. Och inget sparas vare sig på patientens eller på läkarens enheter.

Häni Ashkar.jpg

Häni Ashkar, en av grundarna till appen Daqatra.

– Vi vill att patienterna ska känna samma trygghet som om de mötte läkaren direkt. Därför är själva plattformen CE-certifierad, det innebär att den är medicinsktekniskt godkänd och uppfyller alla krav på sekretess.

Häni Ashkar berättar att både han själv och de övriga grundarna har familj och vänner som blivit missförstådda inom sjukvården. Så appen har blivit något av en hjärtefråga. 

– Vi har en fantastisk sjukvård i Sverige, men det pratas mycket om att det ska vara lika vård för alla och i den pressade sjukvården är det här en bortglömd målgrupp. De är väldigt utsatta, tänk att berätta personliga saker för en främling som ska tolka hur du känner. Då kanske du håller inne med viktig information. Så våra hjärtan klappar för den här frågan.

Utbildning och integrationsarbete

Appen lanserades den 28 mars och redan kommer feedback från de första användarna.

– Det var smyglansering några dagar innan och sedan dess har vi haft öppet varje dag från klockan 18 till 21. Och de som hittat till oss är jättenöjda. Vi får höra att de är imponerade över att de kan prata med en läkare på sitt eget språk och att de känner en stor lättnad.

Förutom 300 000 kronor i utvecklingsstöd från Almi så har grundarna självfinansierat tjänsten.

Hur vill ni utveckla tjänsten vidare?

– För oss handlar det om mer än att erbjuda en digital lösning. Vi känner ett ansvar att utbilda en målgrupp som saknar information om hälsa – det är ett integrationsarbete. Framöver kommer vi att öppna upp flera utbildningskanaler: vi ska skriva artiklar och ta fram ett livesänt program på nätet med inspiration från tv-programmet Fråga Doktorn. Vi tittar även på teknologier som AI.

Vilket är ert långsiktiga mål?

– Vår vision är helt klart att bli stora på den europeiska marknaden, kanske störst. Vi vill jobba med gränsöverskridande tjänster och inom EU pågår just nu arbetet med att hitta gemensamma lösningar för sjukvården. Ett exempel är att e-hälsomyndigheten tittar på hur man ska kunna skicka recept digitalt mellan olika länder, så vår lösning ligger i tiden.

31 mars 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Daniel Retzit i vårdenFoto mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng