Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Extra gymnasieår om infrastruktur i Umeå

NTI-gymnasiet i Umeå ger möjligheten för landets teknikelever att gå ett fjärde år, ett så kallat T4-år, med fokus på it-infrastruktur. Sedan tidigare har elever kunnat gå ett extra år inom mjukvarudesign.

Text Fredrik Adolfsson 16 mars 2017 it i skolan

NTI.jpg


 Det är efterlängtat att även få in infrastruktur. Det har funnits en efterfrågan från branschen att få in en hybrid mellan mjukvara och infrastruktur - och inom it gäller det att vara snabbfotad, ödmjuk och hela tiden lyssna in vad branschen har att säga. Utan dem har vi inget existensberättigande.

 Den första tiden kommer eleverna i de två inriktningarna att studera mycket ihop och sedan kommer man få fördjupa sig i ett av spåren. Jag tror att det kommer krävas mer arbetsinsatser på infrastruktur eftersom det inte finns närvarande på samma sätt som exempelvis programmering gör på teknikprogrammet. Oavsett fördjupningsval kommer alla studenter att ges goda kunskaper inom såväl mjukvarudesign som infrastruktur.

NTI Sarah 960640.jpg

Sarah Stridfeldt, rektor på NTI-gymnasiet i Umeå.

NTI ingår i Academedias koncern och grundades 1968 med en bas inom vuxenutbildningen och har sedan tidigt 2000-tal funnits på gymnasial nivå. NTI står för Nordens teknikerinstitut och det skvallrar en del om vad de sysslar med. De ser sig själva som en skola som ska vara bäst på lärande med fokus på framtida kompetenser och där it har en stor roll. Sarah Stridfeldt är rektor på NTI-gymnasiet i Umeå, och är den som tog T4 till staden.

– Jag jobbade på ett gymnasium i Rönninge som sysslade med det, vilket jag tog med hit. 2015 fick vi tillstånd att sätta igång och startade då utbildningen mjukvarudesign. Unikt med T4-utbildningarna är att de är så praktikintensiva. De som studerar mjukvarudesign har 40-50 procent av all utbildning via praktik på it-arbetsplatser. Ett tillvägagångssätt som vi även kommer köra på med det nya spåret infrastruktur. 

När Sarah Stridfeldt och hennes kollegor trendspanar och tittar i spåkulan så är det just fokus på teknik, entreprenöriell verksamhet och kreativt tänkande som de ser kommer vara viktigt framöver. Därför ser hon NTI och T4 som en viktig del av framtidens skola.

Vi måste bli tydligare i lockandet av nya talanger.

Sarah Stridfeldt , rektor, Nti-gymnasiet i umeå

 Däremot måste vi jobba med kampanjandet utåt, många vet inte värdet av att bara gå ett år och få en gymnasieingenjörsexamen. Det är inte tillräckligt klart för dem att arbetsmarknaden faktiskt behöver dem efter bara ytterligare ett år i gymnasiet - det är en parallellprocess att hela tiden bli tydligare i lockandet av nya talanger. Det ska företagen också bli bättre på så att det blir en win-win för hela marknaden.

För att kunna gå T4 så måste man ha en godkänd gymnasieexamen från någon av landets teknikprogram. I Umeå har eleverna kommit från olika delar av landet där alltifrån Stockholm, Kiruna och Malmö finns representerade. Dock är det fortfarande inte en speciellt jämn könsfördelning.

 Det här läsåret är det en tjej i klassen av nio sammanlagt, vilket speglar mycket hur it-branschen allmänt ser ut. Det är självklart en stor utmaning som vi försöker arbeta på och ska lösa tillsammans med branschen, avslutar Sarah Stridfeldt.

Rekommenderad läsning

lantmäteriet-boverket-960640.jpg

Regeringens nya uppdrag

19 jul 2018 ledarskap

Regeringen har gett Boverket och Lantmäteriet i uppdrag att effektivisera samhällsbyggnadsprocessen genom digitalisering. 

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

lofven-morgan-johansson-960640.jpg

Juridiken måste stödja digitaliseringen

24 maj 2018 ledarskap

I Digitaliseringsrättsutredningen finns förslag om tystnadsplikt och digitala myndighetshandlingar. Nu är det upp till regeringen att börja leverera, menar utredningsledaren och professorn Cecilia Magnusson Sjöberg. 

en midsommar stång och en flaggstång med en svensk flagga med bilden tagen från marken.jpg

Sverige i topp

22 maj 2018 digit

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

Pokémon-go-i-london_-_July_23_2016_04.jpg

Ny forskning om Pokémon Go

5 feb 2018 it i skolan

Spelet Pokémon Go har hyllats för att det får barn att vara utomhus och röra på sig. Men det är samarbetet och inte tävlingen som gör spelet så populärt visar forskning från Luleå tekniska universitet.

annika agelii genlott.jpg
video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

Glad flicka med platta.jpg

Kommunernas huvudvärk

15 jan 2018 it i skolan

Ansvaret för skolans digitalisering ligger hos kommunerna. Det förtydligades ytterligare i höstens regeringsbeslut om skolans digitalisering och är något som välkomnas av professor Åke Grönlund.

skolbarn välfärd.jpg

Skattehöjning eller digitalisering

6 dec 2017 ledarskap

Sveriges offentliga sektor kan spara in 290 miljarder kronor per år genom digitalisering – annars hotar en skattehöjning eller en nedmontering av välfärden. Det visar en ny rapport från McKinsey och Cisco som presenterades under Digigov.