Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Extra gymnasieår om infrastruktur i Umeå

NTI-gymnasiet i Umeå ger möjligheten för landets teknikelever att gå ett fjärde år, ett så kallat T4-år, med fokus på it-infrastruktur. Sedan tidigare har elever kunnat gå ett extra år inom mjukvarudesign.

Text Fredrik Adolfsson 16 mars 2017 it i skolan

NTI.jpg


 Det är efterlängtat att även få in infrastruktur. Det har funnits en efterfrågan från branschen att få in en hybrid mellan mjukvara och infrastruktur - och inom it gäller det att vara snabbfotad, ödmjuk och hela tiden lyssna in vad branschen har att säga. Utan dem har vi inget existensberättigande.

 Den första tiden kommer eleverna i de två inriktningarna att studera mycket ihop och sedan kommer man få fördjupa sig i ett av spåren. Jag tror att det kommer krävas mer arbetsinsatser på infrastruktur eftersom det inte finns närvarande på samma sätt som exempelvis programmering gör på teknikprogrammet. Oavsett fördjupningsval kommer alla studenter att ges goda kunskaper inom såväl mjukvarudesign som infrastruktur.

NTI Sarah 960640.jpg

Sarah Stridfeldt, rektor på NTI-gymnasiet i Umeå.

NTI ingår i Academedias koncern och grundades 1968 med en bas inom vuxenutbildningen och har sedan tidigt 2000-tal funnits på gymnasial nivå. NTI står för Nordens teknikerinstitut och det skvallrar en del om vad de sysslar med. De ser sig själva som en skola som ska vara bäst på lärande med fokus på framtida kompetenser och där it har en stor roll. Sarah Stridfeldt är rektor på NTI-gymnasiet i Umeå, och är den som tog T4 till staden.

– Jag jobbade på ett gymnasium i Rönninge som sysslade med det, vilket jag tog med hit. 2015 fick vi tillstånd att sätta igång och startade då utbildningen mjukvarudesign. Unikt med T4-utbildningarna är att de är så praktikintensiva. De som studerar mjukvarudesign har 40-50 procent av all utbildning via praktik på it-arbetsplatser. Ett tillvägagångssätt som vi även kommer köra på med det nya spåret infrastruktur. 

När Sarah Stridfeldt och hennes kollegor trendspanar och tittar i spåkulan så är det just fokus på teknik, entreprenöriell verksamhet och kreativt tänkande som de ser kommer vara viktigt framöver. Därför ser hon NTI och T4 som en viktig del av framtidens skola.

Vi måste bli tydligare i lockandet av nya talanger.

Sarah Stridfeldt , rektor, Nti-gymnasiet i umeå

 Däremot måste vi jobba med kampanjandet utåt, många vet inte värdet av att bara gå ett år och få en gymnasieingenjörsexamen. Det är inte tillräckligt klart för dem att arbetsmarknaden faktiskt behöver dem efter bara ytterligare ett år i gymnasiet - det är en parallellprocess att hela tiden bli tydligare i lockandet av nya talanger. Det ska företagen också bli bättre på så att det blir en win-win för hela marknaden.

För att kunna gå T4 så måste man ha en godkänd gymnasieexamen från någon av landets teknikprogram. I Umeå har eleverna kommit från olika delar av landet där alltifrån Stockholm, Kiruna och Malmö finns representerade. Dock är det fortfarande inte en speciellt jämn könsfördelning.

 Det här läsåret är det en tjej i klassen av nio sammanlagt, vilket speglar mycket hur it-branschen allmänt ser ut. Det är självklart en stor utmaning som vi försöker arbeta på och ska lösa tillsammans med branschen, avslutar Sarah Stridfeldt.

Rekommenderad läsning

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 okt 2016 ledarskap

Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG Snip nordmaling.JPG video

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Visionen väcker innovationslust i Varberg

26 sep 2016 ledarskap

20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg 20160615_Atea-26.jpg

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera  det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. Den stora utmaningen är trögföränderligheten i offentlig förvaltning, menar Anders Boustedt, kommunens it-chef. 

Linköping tänker humant under digitaliseringen

8 dec 2016 ledarskap

67876-gamla-linkoping.jpg 67876-gamla-linkoping.jpg 67876-gamla-linkoping.jpg

Linköpings kommuns it-enhet, Lkdata, försöker effektivisera och digitalisera kommunen. I skolan satsas det på trådlösa nät och Ipads men Mathias Fernström, system och kommunikationschef, anser att fokuset kring digitalisering inte bara ska ligga på it, utan även på människan.
 Vi ska inte bara ge möjlighet till arbete, utan arbete med så bra resultat som möjligt, säger han. 

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

27 jan 2017 it i skolan

snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG snip jardenberg ditz.JPG video

Catrin Ditz, CIO i Uppsala, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Så toppar Lidingö lärkurvan

29 maj 2017 it i skolan

AdobeStock_23675953_2.jpg AdobeStock_23675953_2.jpg AdobeStock_23675953_2.jpg

Lidingös skolor är nummer tre bland landets alla grundskolor. Ett genomtänkt digitaliseringsarbete visar att kommunen inte vilar på lagrarna. Nu vill Lidingö toppa redan goda resultat och uppskattar kunskapsutbytet i LEDA.