Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bolagsverkets API:er stöttar näringslivet

Färre kontakter med myndigheter och enklare att lämna uppgifter. Det kan bli resultatet när Bolagsverket digitaliserar flera områden för att underlätta för företagare.

Text Miguel Guerrero Foto Anders Thorsell 15 mars 2017 digit

KristinAastrup2_960x640.jpg


För Bolagsverket har digitaliseringen länge varit på tapeten och när man omorganiserade verksamheten förra våren skapade man en dedicerad enhet för att utveckla digitala tjänster med stöd av tjänstedesign och innovation.

– Vi vill utveckla kundmötet med modern digital innovation och då behöver vi se på företagarens hela resa. Vi vill förbättra helheten med webb, telefon och andra kontakter. Vi försöker också skapa ett ökat innovativt klimat internt och externt genom att samskapa med företagen, säger Kristin Aastrup, chef för enheten för digital tjänstedesign på Bolagsverket.

Innovativ organisation

Hon beskriver myndigheten som en organisation med mycket kraft och lust att digitalisera och som är redo att ta ett kliv framåt.

– Bolagsverket ligger långt framme till exempel med vårt arbete i E-delegationen, och det är en utmaning att fortsätta utvecklas. Vår verksamhet finns i två världar, där den ena är lagstyrd utifrån vårt uppdrag och den andra handlar om att skapa värde för företagen. En del av utmaningen för oss är att kunna hantera snabba förändringar.

Inom Bolagsverket har man en enad syn på möjligheter och en gemensam bild av utmaningarna, menar Kristin Aastrup.

– Vi är hungriga på att få ut tjänster snabbare och följer därför upp behovet hos våra kunder genom bland annat strukturerade intervjuer och observationer hos företag och föreningar, men även redovisningskonsulter eftersom många lämnar in ärenden åt företag.

Samarbeten över myndighetsgränserna

I Sverige är det upp till varje myndighet hur man vill samarbeta, men för Bolagsverkets del har man upparbetade arbetssätt med till exempel Skatteverket, Tillväxtverket och Arbetsförmedlingen genom sajten verksamt.se där man bland annat har en gemensam kundtjänst. Nu har man också ett uppdrag från regeringen att skapa en tjänst för att kunna lämna in digitala årsredovisningar, något som kommer att spara mycket tid och pengar åt företagen.

– Vi vill bygga tjänster som verkligen stöttar företagen och i det ingår att minska uppgiftslämnandet så mycket som möjligt. Att kunna lämna in årsredovisningar digitalt tror vi är framtiden. I ett första skede handlar det om att utveckla en tjänst (ett API) som leverantörer av bokföringsprogram kan bygga in i sina program. I förlängningen handlar det om att samarbeta med Skatteverket så att företagen inte behöver lämna uppgifterna flera gånger.

Nuförtiden är det inte hållbart att hantera ärenden i pappersform.

Kristin Aastrup , chef för avdelningen för tjänstedesign, Bolagsverket

Att bara skapa fler e-tjänster är ingen lösning på sikt menar Kristin Aastrup. Istället tror hon att API:er kommer att vara framtiden. Genom att använda dem vill Bolagsverket göra det möjligt för tredjepartsleverantörer att bygga innovativa lösningar åt företagen.

– Vi har sett en stor mognad de senaste åren och ett större sug att ha digitala lösningar hos företagen. Nuförtiden är det inte hållbart att hålla på med ärenden i pappersform utan vi vill använda innovationerna för att få till ett bra flöde som stämmer överens med företagens egna processer, säger Kristin Aastrup

 

Rekommenderad läsning

"Digitaliseringen innebär smidigare resor för alla"

15 jul 2016 digit

anna johansson pixlr.jpg anna johansson pixlr.jpg anna johansson pixlr.jpg

Infrastrukturminister Anna Johansson, (S), drömmer om ett Kollektivtrafiksverige med mer öppna data och där man kanske bara behöver ett enda kort till sina resor inom landet.
 Där skulle man kunna ha biljetter från flera olika system och kunna kombinera dem i en och samma lösning. Man skulle även kunna beställa andra färdmedel, som till exempel hyrcykel eller gå med i en bilpool.

Västerås skapar Stadens kontrollrum

27 feb 2017 digit

sjukhus.jpg sjukhus.jpg sjukhus.jpg

Snart kommer stadens viktigaste samhällsfunktioner vara uppkopplade mot varandra. Västerås stad, Mälarenergi och RISE arbetar för att räddningstjänsten, sjukhusen och kommunhusen ska vara sammankopplade för att trygga tillvaron för medborgarna.

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg KalleH_960x640.jpg

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Gävle framtidssäkrar med Windows 10

8 jun 2017 digit

Gävle_960x640.jpg Gävle_960x640.jpg Gävle_960x640.jpg

Säkrare och mer användarvänligt – det var två av ledorden som gjorde att Gävle valde att satsa på Windows 10 som plattform för sina närmare 19 000 enheter.

Cisco: Så skyddar du dig mot hot

7 jun 2017 säkerhet

Cisco Per Samuelsson .jpg Cisco Per Samuelsson .jpg Cisco Per Samuelsson .jpg video

Bygg in säkerheten i nätverket, minska mänskliga misstag genom automation och tänk innovativt. Det är några av Per Samuelssons råd för att möta ransomware och andra attacker. 

Ökad säkerhet för SCB med W10

1 aug 2017 digit

AdobeStock_80882540_2.jpg AdobeStock_80882540_2.jpg AdobeStock_80882540_2.jpg

Innan Microsoft ens hade släppt Windows 10 ville Statistiska centralbyrån, SCB, hoppa på tåget för att komma ikapp sin it-roadmap. Nu har man rullat ut det på samtliga datorer och är mycket nöjd med resultatet.

Voister förklarar

Öppen källkod

25 jul 2017 voister förklarar

ÖppenKällkod_960x640.jpg ÖppenKällkod_960x640.jpg ÖppenKällkod_960x640.jpg

Allt oftare hör man förespråkare för öppen källkod betona hur viktig den är för både innovation och digitalisering. Vad är det som gör öppen källkod så bra? Voister förklarar argumenten.