Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Skövde har koll på plattor

I Skövde kommun pågår ett stort arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.

Text Miguel Guerrero Foto Skövde kommun 21 februari 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg

– Verksamheten och it-avdelningen har tillsammans försökt hitta lösningar på verksamhetens behov och ett av dem handlar om att hantera alla enheter som blir allt fler inom skolan. Det tar mycket tid för pedagogerna att till exempel köpa nya appar, uppdatera enheterna och så vidare. Därför gjorde vi en förstudie för att skapa långsiktighet, säger Anna-Karin Gustavsson, administrativ samordnare och it-utveckling på på barn- och ungdomsektorn i Skövde kommun.

Ett av de viktigaste syftena med förstudien var att reda ut vilka roller som behövdes och hur de olika ansvarsfrågorna skulle behandlas. Vad var pedagogernas ansvar? Vad skulle skötas av it-avdelningen? På så vis gjorde man direkt tjänsten skalbar.

– Vi har hela tiden jobbat nära verksamheten och suttit ner med skolledare och försökt förklara funktionen, tidplanen och vad som förväntas av dem, säger Anna-Karin Gustavsson.

– Det tar tid i början men när mottagaren förstår kan man snabbare resa in i tekniken. Idag kanske man inte har så många enheter men när det växer som det gör fungerar det inte att hantera varje enhet för sig. Vi kan inte bara lägga ut funktionen från it-håll utan vi måste få verksamheten att sätta sig in i alla frågetecken så att de blir utropstecken, lägger Henrik Frykler, projektledare, till.

Gemensam lösning med individuell frihet

Tidigare har skolorna i Skövde haft individuella lösningar som inte sällan varit individberoende vilket ställt till med på problem när man bytt arbetsplats eller slutat. När man skulle införa ett EMM-system valde man mellan två modeller. Det ena var en central modell med centraliserad inköpare och hantering, men till slut valde man den andra modellen där man har en gemensam lösning, men där varje skola utser ett par personer att hantera VPP-kontot, det övergripande administrationskontot, för att ha en skalbar lösning och ändå ge skolorna möjlighet att själva välja vilka appar man vill ha.

– Tidigare har it-avdelningen inte haft support för just Ipads men skolorna har sett möjligheten och handlat dem ändå. Sedan har man skapat egna miljöer med apple-id kopplat till individer bilket inneburit att pedagogerna fått lägga mycket tid på att uppdatera, inventera och ladda dem. Appar har man köpt genom gift cards som man köpt nere på stan. Förvirringen har alltså varit stor runt enhetsparken. I något fall hade en elev lyckats koppla tio plattor till sitt touch-id och var sedan sjuk en vecka. Nu kan vi hantera allting på ett mycket smidigare sätt, säger Henrik Frykler.

MDM-systemet gör att det ofta går på en dag att köpa in en app och installera på alla enheter. Stöter man på problem kan man få hjälp via helpdesken som hanterar det som vilka ärenden som helst.

Stora vinster i långa loppet

En av de stora utmaningarna som Skövde, liksom många andra kommuner, brottades med var den finansiella frågan.

– Vem ska betala? Där hade vi de största diskussionerna. Det är en pressad ekonomi för skolorna där många är lojala mot verksamheten och ser den direkta kostnaden, och därför gärna vill ha en gratislösning. Då gäller det att förklara hur mycket tid det sparar för pedagogerna, säger Anna-Karin Gustavsson.

Även om det är barn- och utbildningssektorn som varit först ut med MDM-systemet är förhoppningen att tjänsten även ska finnas inom andra sektorer. Där tittar man just nu på vilka krav som finns i de olika sektorerna och hur man ska skruva på lösningen för att den ska passa bättre.

– Det är också många kommuner som vill se om vår lösning matchar deras behov, och det är roligt. Nu rullar till exempel Tibro ut vår lösning på deras Ipads, säger Henrik Frykler.

Skövde kommuns bästa implementeringstips

Anna Karin Gustavsson: Jobba tillsammans. Det får inte finnas något vi och dem utan släpp prestigen.

Henrik Frykler: Ha tydliga roller så ni visar för verksamheten att ni kanaliserar från två håll i samma projekt. Några frågor äger it och andra ägs av verksamheten.

Anna-Karin Gustavsson: Se till att lösningen bottnar i verksamhetens behov och synkar med deras plan.

Rekommenderad läsning

Jenny och Claes 960640.jpg video

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Abdul-still_960x640.jpg video

”Glöm inte lärarna i digitaliseringen”

4 maj 2017 it i skolan

Traditionellt tänkande och brist på visioner står i vägen för digitaliseringen i skolan. Det måste ändras nu menar Abdul Chohan, visionär och it-strateg från Bolton i England.

programmering barn .jpg

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan. 

Academedia_960x640.jpg podcast
voisterpodden

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

annika agelii genlott.jpg video

Förändring som väcker rädsla

26 jan 2018 it i skolan

Starka känslor och upprop på Facebook var vardag för Annika Agélii Genlott när hon startade arbetet med att förändra skolan i Sollentuna. Lyssna, ge tid men alla måste med är några av hennes råd.

carl heath.jpg
Inför nationella it-strategin

Carl Heath: Dåligt stöd till lärarna

20 jul 2017 it i skolan

Om ett år ska alla lärare kunna undervisa i programmering men för många är det en vit fläck på kunskapskartan i dag. Samtidigt saknas en nationell it-strategi och det nuvarande förslaget är tillbaka hos Utbildningsdepartementet för översyn.

jannie-jeppesen-960640.jpg

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

barn-digitala-läromedel-960640.jpg video

Maxa dina digitala verktyg

23 apr 2018 it i skolan

Många kommuner och skolor har inte koll på de verktyg som de redan har. Enligt Kaisa Humlebo på Helenelundsskolan så kan man komma långt genom att ta sig tid att omvärldsbevaka och att få med sig it-teknikerna på tåget.