Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

Catrin Ditz, CIO i Uppsala kommun, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

Inom it och digitalisering är det inte alltid så att lärarna har mer kunskaper än eleverna, så hur ska då lärarna kunna veta bättre än sina elever och lära ut dem? Det är inte säkert att de alltid måste det, menar Joakim Jardenberg.

 Att lärare alltid måste kunna mer än sina elever och rektorer ska kunna mer än lärarna är så gammalt och förlegat. Istället borde alla ta hjälp av de som kan mer och våga göra misstag.

 Det kan till och med vara en belastning att ha för mycket erfarenhet för då har du redan sett hur världen ser ut och bestämt vad som är viktigt, när det faktiskt kan vara så att förutsättningarna hela tiden kan förändras.

Samma spår är Catrin Ditz inne på som pratar om sårbarhet som en utvecklingsmotor, samt att våga blotta sig själv som en viktig del om en verksamhet ska utvecklas fullt ut. Hon är CIO i Uppsala kommun som av många ses lite som en ledarkommun när det kommer till digitalisering. Nyligen blev de utvalda till att vara med i skoldelen av LEDA för en smartare välfärd.

– Det finns väldigt mycket förutfattade meningar om varför vissa kommuner lyckas. Till exempel kan det pratas om hur mycket pengar man kan satsa, att vissa inte har råd och så vidare. Och det vet vi ju att det inte är sant, eller i varje fall inte huvudförklaringen.

– Istället tror jag på det prestigelösa där man vågar lära sig saker.

27 januari 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson it i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng