Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Våga göra fel och ta hjälp av kidsen

Catrin Ditz, CIO i Uppsala kommun, och Joakim Jardenberg, nestor inom internet, pratar om vad som krävs av alla som jobbar inom skolan nu och framöver.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 27 januari 2017 bett

Inom it och digitalisering är det inte alltid så att lärarna har mer kunskaper än eleverna, så hur ska då lärarna kunna veta bättre än sina elever och lära ut dem? Det är inte säkert att de alltid måste det, menar Joakim Jardenberg.

 Att lärare alltid måste kunna mer än sina elever och rektorer ska kunna mer än lärarna är så gammalt och förlegat. Istället borde alla ta hjälp av de som kan mer och våga göra misstag.

 Det kan till och med vara en belastning att ha för mycket erfarenhet för då har du redan sett hur världen ser ut och bestämt vad som är viktigt, när det faktiskt kan vara så att förutsättningarna hela tiden kan förändras.

Samma spår är Catrin Ditz inne på som pratar om sårbarhet som en utvecklingsmotor, samt att våga blotta sig själv som en viktig del om en verksamhet ska utvecklas fullt ut. Hon är CIO i Uppsala kommun som av många ses lite som en ledarkommun när det kommer till digitalisering. Nyligen blev de utvalda till att vara med i skoldelen av LEDA för en smartare välfärd.

– Det finns väldigt mycket förutfattade meningar om varför vissa kommuner lyckas. Till exempel kan det pratas om hur mycket pengar man kan satsa, att vissa inte har råd och så vidare. Och det vet vi ju att det inte är sant, eller i varje fall inte huvudförklaringen.

– Istället tror jag på det prestigelösa där man vågar lära sig saker.

Rekommenderad läsning

"Internetifieringen gör oss mer mänskliga"

28 nov 2016 digitala strategier

podcast

Transparensen som kommer med digitaliseringen kommer i förlängningen att ge oss ett ärligare och schystare samhälle. Det tror Joakim Jardenberg, it-strateg i Helsingborg. 

”Eleverna drabbas av stolpskotten”

29 jun 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg, debattör och en av nyckelpersonerna i skolans digitalisering, publicerade ett inlägg på Facebook med uppmaningen att ”parkera ett stort antal pedagoger, skolledare och skolpolitiker i utvisningsbåset”. Voister har stämt av läget med Joakim Jardenberg. 

Så blir it-avdelningen mer framgångsrik

13 jun 2016 ledarskap

Samla ihop it-organisationen och se till att driften outsourcas. Det var förutsättningarna när Catrin Ditz tillträdde som CIO för Uppsala kommun, men de skulle snart förändras. Så här tacklade hon den nya situationen och lyckades få it-avdelningen och verksamheten att dra åt samma håll. 

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

It-gurun som vågar misslyckas

16 sep 2016 ledarskap

På två år gjorde internetchefen Joakim Jardenberg Helsingborg världsledande på internet.  Som digital förändringsledare på Sveriges kommuner och landsting, SKL, är siktet nu inställt på att alla Sveriges kommuner ska bli bättre på digitalt förändringsarbete.

Slappna av i jul med Voisterpodden

23 dec 2016 digit

Låt inte julstressen ta över ditt liv. Koppla av med Voisterpodden och lyssna på hur Joakim Jardenberg menar att tekniken kompletterar oss som människor, vad David Kemp på HPE anser att GDPR gör för affärsnyttan och det bästa från Gartner Symposium.

"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

25 aug 2016 ledarskap

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.

Les Foltos lär lärare att lära lärare

27 jan 2017 BETT

Voister sände direkt från Les Foltos workshop med lärare och skolledare på Ateas skolresa i samband med BETT. Les Foltos är Director of Educational Innovation at Peer-Ed, ett koncept där lärare lär av andra lärare.