Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

"Lär barnen att programmera i skolan"

LindaLiukas_960x640.jpg

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

– Att komma igång med programmering kan vara svårt, inte minst eftersom programmerare kan vara ganska dömande och vilja visa upp hur duktiga de är. Idag är programmering ett brett, multidisciplinärt yrke som inte bara är för mattebegåvade men fortfarande är det många unga män som håller på att hitta sig själva som styr branschen. Det behövs fler förebilder av olika slag som kan förändra bilden av en programmerare. Alla områden håller på att bli teknikberoende och då skulle jag gärna vilja se att teknikvärlden tar vara på alla typer av kompetens oavsett ålder, kön och bakgrund.

Rails Girls är ingen formell förening utan de kostnadsfria eventen arrangeras av volontärer med hjälp av lokala sponsorer. Hittills har man hållit event på alla kontinenter i allt från Lima till Kairo till Manila.

Barnböcker om programmering

Linda Liukas skriver och illustrerar även barnböcker som getts ut på flera olika språk där hon försöker beskriva svåra tekniska begrepp på ett enkelt sätt. Böckerna Hello Ruby kompletteras även med en app och övningar där barnen får lära sig om allt från tangentbord till vad en dator är. Linda Liukas eget programmeringsintresse började när hon var tretton år gammal.

– Jag hade en galen förälskelse i Al Gore och programmerade en hemsida till honom. Det lärde mig HTML och CSS, men sedan föll det där i glömska. När jag var 22-23 och gick på Stanford vaknade lusten att kunna skapa med kod igen, och då föddes även Rails Girls.

Hon är en stark förespråkare för att ha programmering på schemat i skolan vilket man i Finland infört tvärvetenskapligt i alla ämnen i den senaste kursplanen trots att det funnits motstånd.

– Allting kommer att ses som ett datorrelaterat problem och att kunna programmera förbereder en för det. Man ska förstå datorer, hårdvara, gränssnitt med mera, men programmering är så lätt att hänga fast vid och ett bra steg in i världen. Genom att inte ha det som ett enskilt ämne i skolan utan väva in det i matte, engelska och idrott får barnen chansen att se programmering som ett verktyg istället för att det är ett tråkigt ämne.

En djupare mening i de nordiska länderna

I Norden har vi mycket bra förutsättningar för att skapa ett stimulerande innovationsklimat tack vare vårt starka arv inom tekniksektorn menar Linda Liukas.

– Vi har oproportionerligt många stora innovationer som MySQL och Linux, och eftersom vi dessutom har ett mycket egalitärt samhälle tror jag att vi kan bli en starkt lysande polstjärna för alla andra. I Silicon Valley finns många som kommer med hedonistiska lösningar som gynnar dem, medan vi i de nordiska länderna vill bygga ovanpå vårt system för en djupare och viktigare mening, säger Linda Liukas

I framtiden ser hon AI som en av de viktigaste teknologierna tillsammans med automatiseringen av repetitiva sysslor.

– Det finns ju AI som klarar av att känna igen katter i videos, och nästa steg är att de kommer att kunna skapa. När man slår ihop människors fantasi och artificiella intelligenser för att jobba tillsammans kommer vi att se spännande lösningar på utmaningar vi möter.

17 januari 2017 Uppdaterad 18 januari 2017 Reporter Miguel Guerrero it i skolan Foto Nordic Business Forum

Rekommenderad läsning