Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

"Lär barnen att programmera i skolan"

När Linda Liukas var 23 bestämde hon sig för att återuppväcka glädjen i att programmera. Resultatet blev ett nätverk, Rails Girls, som haft programmeringsträffar för kvinnor i över 270 städer, och en barnboksserie om programmering.

Text Miguel Guerrero Foto Nordic Business Forum 17 januari 2017 it i skolan

– Att komma igång med programmering kan vara svårt, inte minst eftersom programmerare kan vara ganska dömande och vilja visa upp hur duktiga de är. Idag är programmering ett brett, multidisciplinärt yrke som inte bara är för mattebegåvade men fortfarande är det många unga män som håller på att hitta sig själva som styr branschen. Det behövs fler förebilder av olika slag som kan förändra bilden av en programmerare. Alla områden håller på att bli teknikberoende och då skulle jag gärna vilja se att teknikvärlden tar vara på alla typer av kompetens oavsett ålder, kön och bakgrund.

Rails Girls är ingen formell förening utan de kostnadsfria eventen arrangeras av volontärer med hjälp av lokala sponsorer. Hittills har man hållit event på alla kontinenter i allt från Lima till Kairo till Manila.

Barnböcker om programmering

Linda Liukas skriver och illustrerar även barnböcker som getts ut på flera olika språk där hon försöker beskriva svåra tekniska begrepp på ett enkelt sätt. Böckerna Hello Ruby kompletteras även med en app och övningar där barnen får lära sig om allt från tangentbord till vad en dator är. Linda Liukas eget programmeringsintresse började när hon var tretton år gammal.

– Jag hade en galen förälskelse i Al Gore och programmerade en hemsida till honom. Det lärde mig HTML och CSS, men sedan föll det där i glömska. När jag var 22-23 och gick på Stanford vaknade lusten att kunna skapa med kod igen, och då föddes även Rails Girls.

Hon är en stark förespråkare för att ha programmering på schemat i skolan vilket man i Finland infört tvärvetenskapligt i alla ämnen i den senaste kursplanen trots att det funnits motstånd.

– Allting kommer att ses som ett datorrelaterat problem och att kunna programmera förbereder en för det. Man ska förstå datorer, hårdvara, gränssnitt med mera, men programmering är så lätt att hänga fast vid och ett bra steg in i världen. Genom att inte ha det som ett enskilt ämne i skolan utan väva in det i matte, engelska och idrott får barnen chansen att se programmering som ett verktyg istället för att det är ett tråkigt ämne.

En djupare mening i de nordiska länderna

I Norden har vi mycket bra förutsättningar för att skapa ett stimulerande innovationsklimat tack vare vårt starka arv inom tekniksektorn menar Linda Liukas.

– Vi har oproportionerligt många stora innovationer som MySQL och Linux, och eftersom vi dessutom har ett mycket egalitärt samhälle tror jag att vi kan bli en starkt lysande polstjärna för alla andra. I Silicon Valley finns många som kommer med hedonistiska lösningar som gynnar dem, medan vi i de nordiska länderna vill bygga ovanpå vårt system för en djupare och viktigare mening, säger Linda Liukas

I framtiden ser hon AI som en av de viktigaste teknologierna tillsammans med automatiseringen av repetitiva sysslor.

– Det finns ju AI som klarar av att känna igen katter i videos, och nästa steg är att de kommer att kunna skapa. När man slår ihop människors fantasi och artificiella intelligenser för att jobba tillsammans kommer vi att se spännande lösningar på utmaningar vi möter.

Rekommenderad läsning

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 juli 2016 it i skolan

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"All grund till digitalisering ligger i programmering"

4 november 2016 digit

Organisationen Swedsoft vill öka antalet programmerare, bland annat arbetar de med att få in nyanlända på marknaden.
– Vi behöver de nyanländas kunnande om vi vill fortsätta vara världsledande, säger Gabriel Modéus, generalsekreterare på Swedsoft.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 juni 2016 digit

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 juli 2016 it i skolan

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

Dataläraren: Med rätt att inspirera

8 september 2016 it i skolan

Teknikläraren Fredrik Johansson är en av de senast utnämnda Microsoft Innovative Educator Experts (MIEE) – och ingår nu i ett globalt nätverk som ska inspirera kollegor världen över att använda digitala verktyg.

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 september 2016 it i skolan

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.

Visionen väcker innovationslust i Varberg

26 september 2016 ledarskap

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera  det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. Den stora utmaningen är trögföränderligheten i offentlig förvaltning, menar Anders Boustedt, kommunens it-chef. 

"2009 låg vi i botten - sedan digitaliserade vi"

5 oktober 2016 ledarskap

2009 placerade sig Nordmalings kommun bland de lägre i Sverige när det kom till måluppfyllelse och de började då använda digitala verktyg för att nå bättre resultat - 2016 blev de som en av tio kommuner utvalda till projektet LEDA för smartare välfärd. Och resan har bara börjat, nu börjar en mer intensiv omvärldsorientering.

Självrättande prov ger mer tid till undervisning

5 oktober 2016 it i skolan

Självrättande och individanpassade prov skapar bättre förutsättningar både för elever och lärare. Det menar Jan Hylén, författare och utbildningsanalytiker.

;