Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

VK Media satsar på dataanalys

Mediakoncernen VK Media arbetar på bred front med att driva den digitala transformationen. De har bland annat startat ett tvärfunktionellt utvecklingsforum, COR, som prioriterar koncernens utvecklingsinsatser och de vill nu även ta steget att implementera en avancerad lösning för datadriven kundanalys och utveckling av sitt digitala erbjudande till läsarmarknaden.

Text Fredrik Adolfsson 3 januari 2017 ledarskap

Marie-Louise Jarlenfors 960640.jpg

Marie-Louise Jarlenfors, operativ chef, VK-Media.

VK Media är en mediakoncern som består av Västerbottens-kuriren, Folkbladet, Totalt Umeå, Rix FM, Mix Megapol, Daily samt Jippo Eventbyrå. De har huvudkontor i Umeå där också 70 procent av de boende läser någon av koncernens tidningar varje dag. De började relativt tidigt sin digitala förändring och startade redan 1996 sajten vk.se - och Västerbottens-kuriren är fortfarande lite av moderskeppet för koncernen.

 Vi har varit uthålliga med sajten och lagt ner mycket redaktionella resurser där. Vi är faktiskt en av de få lokala tidningar som har en större digital räckvidd än kvällstidningarna inom spridningsområdet. Vi är bäst i Sverige vad gäller vår höga andel digital annonsförsäljning och det baseras på vår starka räckvidd. Men hittills har vi inte lyckats omsätta den fina trafiken till den affärspotential som finns i läsaraffären, det ska vi göra nu, säger Marie-Louise Jarlenfors, operativ chef, VK Media.

Vi har inte lyckats omsätta den fina trafiken till den affärspotential som finns i läsaraffären, det ska vi göra nu.

Marie-Louise Jarlenfors , operativ chef, VK Media

Utvecklingsforumet COR

För att utveckla den digitala verksamheten så har VK Media testat en hel del olika saker. För två år sedan etablerade de bland annat utvecklingsforumet COR där representanter från redaktionerna på både Västerbottens-Kuriren och Folkbladet sitter med tillsammans med webb-, affärs- och annonsutvecklare samt chefer för försäljning och marknad. De ses två gånger i månaden och fattar beslut om vad som är viktigast framåt för att utveckla såväl digital annons- som läsaraffär, hur de ska utnyttja utvecklingsbudgeten, och så vidare.

 Jag tycker det är otroligt viktigt att båda affärsbenen och funktionerna driver utvecklingsarbetet tillsammans eftersom affärerna samspelar på många sätt. En förändring på läsarsidan kan omedelbart ge konsekvenser på annonssidan och vice versa. Idag bedrivs den största delen av vår utveckling av flera funktioner tillsammans. COR initierar förstudier, utvecklingsprojekt och prioriterar vilka insatser som är viktigast på ett sätt som koncernledningen exempelvis inte har förutsättningar att göra, av den enkla anledningen att vi inte sitter på den mest relevanta kunskapen om frågorna som de mer operativt ansvariga cheferna, utvecklarna och specialisterna gör.

 Med COR är förankringen av våra utvecklingsbehov och insatser till övriga verksamheten också mycket enklare, eftersom representanterna där också är i nära dialog med sina funktioner.

Vi ska etablera ett ekosystem av lösningar som möjliggör ett mer systematiskt och datadrivet sätt att förse kunderna med relevant innehåll.

Marie-Louise Jarlenfors , operativ chef, VK Media

VK Media planerar nu för en stor utvecklingsinsats som ska utveckla den digitala läsaraffären. Det handlar om att etablera ett ekosystem av lösningar som ger möjlighet till ett mer systematiskt och datadrivet sätt att förse kunderna med relevant innehåll och erbjudanden samt att få till enklare betallösningar för de som vill bli prenumeranter. Den plustjänst som Västerbottens-Kuriren och Folkbladet införde för några år sedan och som innebar att visst innehåll sattes bakom en så kallad betalvägg tog affären en bit fram - men räcker inte.

– Vi har nått en stor andel läsare som loggar in för att ta del av vårt digitala plusmaterial och vi har idag cirka 3 400 digitala prenumeranter. En siffra som är bra idag men som inte håller på sikt, säger Marie-Louise Jarlenfors.

Ett mer riktat erbjudande

Med den nya lösningen ska VK Medias förmåga öka när det gäller att rikta kommunikation och erbjudande på segments- och individnivå. 

 Det handlar om att bli bättre på att plocka upp vad som är relevant och vad som har ett betalvärde för den enskilda läsaren eller gruppen. Du och jag kommer exempelvis att mötas av delvis olika erbjudanden beroende på var vi är i vår kundresa, vilken kanal vi är i eller vilken tid på dygnet det är.

 Vi måste bli smartare och bättre på att tillämpa smidigare betallösningar som exempelvis Klarna och Swish. Blir det för krångligt tröttnar läsaren.

 Det redaktionella arbetet här är centralt. I basen finns en bred journalistik med kvalificerade och granskande journalister. Vårt nästa steg på redaktionerna handlar istället om att ännu bättre förstå på vilket sätt vi kan öka läsvärdet och relevansen för våra läsare. Här handlar det om analyser av artiklarna, innehållet och kanalerna och att hela tiden försöka förstå hur vi kan göra det enklare och mer intressant för våra läsare.

Rekommenderad läsning

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Utmaningarnas tid för Mittmedia

29 nov 2016 ledarskap

per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

Stockholms stad satsar på ökad demokrati och ekologi

30 nov 2016 Digitala Strategier

hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg

Ann Hellenius, Stockholms stads CIO, vill göra Stockholm till världens smartaste stad – och det bland annat genom att tänka hållbart inom fyra olika parametrar.
 Den bästa digitaliseringen är den som inte syns utan som i tystnad förenklar våra liv och förbättrar vår livskvalitet.

E-politik demokratiserar Enköping

6 dec 2016 ledarskap

Anna Andersson 960x640.jpg Anna Andersson 960x640.jpg Anna Andersson 960x640.jpg video

I Enköpings kommunfullmäktige är både de höga uppropen och de prasslande papprena borta - istället används surfplattor till såväl möteshandlingar som voteringar och talarlistor.
– Voteringarna går mycket snabbare nu, vilket självklart sparar pengar för kommunen, säger Anna Andersson, projektansvarig på Enköpings kommun.

VMware: It numera en fråga för verksamheten

9 dec 2016 ledarskap

VMware-960x640.jpg VMware-960x640.jpg VMware-960x640.jpg

VMware har låtit göra en undersökning bland 1 200 företagsledare i Europa och Mellanöstern, och de allra flesta menar att verksamheten tar över mer av teknikansvaret från it-avdelningen för att främja innovationsklimatet.

Skepp ohoj - självkörande båtar i sikte

19 dec 2016 digit

autonom båt.jpg autonom båt.jpg autonom båt.jpg

Självkörande bilar är som de flesta vet verkligen på agendan och flera av marknadens giganter leder forskningen. Mer tyst är det kring självkörande båtar - där är Viktoria Swedish ICT en av de forskande organisationerna.
– Fjärrstyrda och autonoma fartyg kommer innebära både säkrare vatten och minskad miljöpåverkan, säger Robert Rylander, researcher på Viktoria.

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.