Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Branschen diskuterar årets utmaningar

Voister var på plats när Atea höll sitt årliga partnerevent på Norra Latin i Stockholm i torsdags. Vi passade på att fråga några aktörer i branschen om deras största utmaningar för 2017. 

Text Fredrik Adolfsson 20 januari 2017 digit

Voister frågar: 

1. Om du får välja ett område, vad är viktigast för er 2017? 

2. Hur kommer ni jobba med det?

3. Om du hade en personlig AI, vad skulle du använda den till? 

anna-maria vmware.jpg

Anna-Maria Löweberg, partnerchef Norden och Baltikum, VMware.

1. Det viktigaste för oss på VMware i år är att driva transformeringen. 

2. Vi ska förändra, inte bara modernisera it. Vi har precis lanserat ett gemensamt program med Atea och Dell EMC som heter vTalent - och där har vi fem talanger som kommer vara med och driva den här typen av förändring ute hos våra kunder.

3. Jag skulle vilja ha en klon av mig själv så jag kan få välja vad jag vill göra om dagarna. Ibland är det ju väldigt kul att jobba men ibland vill man ju ligga på stranden, och då kan AI:n få arbeta åt mig. Sedan kan AI:n få ligga på stranden ibland också, såklart.

stefan bergdahl ny.jpg

Stefan Bergdahl, vd på HP Sverige.

1. Vi ska komma närmre företagens verksamheter och säkerställa kundnytta.

2. Vi ska tillsammans med våra samarbetspartners försöka hjälpa kunder att förstå nyttan med våra lösningar. När det gäller till exempel ett företag som säljer kök så vill vi få dem att förstå att de kan använda VR ut mot kund. Det är sådana grejer vi kommer att jobba med.

3. Jag skulle använda min AI till att synkronisera familjelivet med fotbollsträningar, middagar, jobbevent och så vidare. Det skulle jag kunna ha mycket nytta av.

christian ekenberg.jpg

Christian Ekenberg, account executive på Intel.

1. Vi vill se tillväxt inom datacenter med innovativa lösningar, som till exempel software defined. 

2. Vi arbetar med program för att belysa fördelarna för slutkund. Vi håller också att effektivisera, vilket vi hoppas ska leda till kostnadsbesparingar.

3. Jag skulle gärna kunna förutspå vart vi är om fem år och se vilka lösningar som är standard då. På så sätt skulle jag ständigt kunna vara i framkant.

aitman ny.jpg

Stefan Aitman, partneransvarig, Veritas.

1. Vårt viktigaste område är kring datacenter och att städa upp allt skräp som kunderna inte har koll på.

2. Vi har skapat en tjänst kring mjukvara som kan se hur gamla filerna är, vem som skapade dem och så vidare. På så sätt kan vi identifiera skräp och lägga det affärskritiska där det hör hemma och det inte lika viktiga någon annanstans. Det finns ett problem med att det skapas mer och mer data och att många inte har full koll på vad det är de sparar och vart det ligger.

3. Jag skulle gärna kunna förutspå morgondagens aktiekurser.

Rekommenderad läsning

Amazon och VMware i nytt molnsamarbete

12 jun 2017 digit

anna-maria jonas emilsson.JPG anna-maria jonas emilsson.JPG anna-maria jonas emilsson.JPG video

VMware och Amazon har gått in i ett samarbete som innebär att Amazon framöver kommer bygga sina molntjänster på VMwares plattform. Enligt Anna-Maria Löweberg på VMware och Jonas Emilsson på Atea så kan det innebära stora möjligheter för kunder, branschen i stort och för VMware. 

Nordiskt perspektiv på VMworld

13 sep 2017 digit

snip steidel löweberg.JPG snip steidel löweberg.JPG snip steidel löweberg.JPG video

Anna-Maria Löweberg, partnerchef Norden VMware, och Kristine Dahl Steidel, Nordenchef VMware, pratar om årets VMworld, vilka områden som är hetast och vad som kommer vara viktigast i framtiden.

Branschens viktigaste frågor 2018

19 jan 2018 ledarskap

folk går på gatan.jpg folk går på gatan.jpg folk går på gatan.jpg

Under Atea Partnermöte på torsdagen samlades 250 av de viktigaste it-leverantörerna i Sverige för en gemensam dragning om de största frågorna 2018. Självklart är hållbarhet prio men det finns fler områden.

Ett år med SEB:s chattbot Aida

27 dec 2017 digit

Amelia pa SEB.jpg Amelia pa SEB.jpg Amelia pa SEB.jpg

För drygt ett år sedan lanserade SEB chattbotten Aida. Från att framförallt ha jobbat med interna ärenden ska nu Aida lära känna kunderna allt bättre, både för att bredda sitt register och för att bli en personifierad AI-medarbetare på kundtjänst.

Säkrare trafik med AI

23 jan 2018 digit

självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg självkörande-bil.jpg

När svenskarna får drömma fritt om vad AI kan hjälpa dem med ligger säkrare trafik i topp. Men många hoppas även på att få en AI-kompis och att AI kan planera pensionen.

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

crowd.jpg crowd.jpg crowd.jpg

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

När AI är smartare än människan

2 jan 2018 digit

människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg människa och robot öga står öga mot öga.jpg

2045 kan vara året då vi har supermänsklig artificiell intelligens på jorden. Hur förbereder vi oss för den sista uppfinningen och vilken moral ska gälla?

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Mänskliga roboten Hasel

17 jan 2018 digit

snip hasel.JPG snip hasel.JPG snip hasel.JPG

Nästa steg inom mjuk robotik tros vara här. Roboten Hasel kan handskas med råa ägg, lyfta 200 gånger sin egen vikt, och är billig och självläkande.