Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Sundsvalls kommun prisade - igen

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.

Text Fredrik Adolfsson 21 december 2016 it i skolan

10452224-sundsvall.jpg

Sundsvall får återigen ta emot pris.

Sundsvalls kommun har för andra året i rad fått ta emot priset “Guldtrappan - för kliv mot digitalt lärande”. Den prisar skolor som gjort ett bra digitalt arbete efter de sju kriterierna: digital infrastruktur, digitala lärarresurser och verktyg, pedagogiskt ledarskap, inkludering av alla elever, digitalt förändringsarbete, pedagogiskt erfarenhetsutbyte samt vision, strategi och plan för digital skolutveckling. Katarina Eriksson är it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen, och hon gläds priset som hon ser som en del av ett långsiktigt arbete.

 I vår it-strategi är en viktig faktor långsiktighet, och den tror jag kanske inte alla kommuner har haft. Vi började med att lägga grunden för den digitala infrastrukturen så att det fanns fiberförbindelse och trådlöst nätverk på alla skolor, likvärdighet har hela tiden varit viktigt.

katarina eriksson sundsvall.jpg

Katarina Eriksson, it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen, Sundsvalls kommun.

– Sedan försatte vi alla pedagoger med varsin digital enhet. Detta skedde i samarbete med Net21, vårt it-pedagogiska resurscentrum. Utbildningar och uppgifter genomfördes där lärarna kan ta del av varandras arbete och hjälpa varandra. Utan pedagogisk koppling kommer man ändå inte långt med tekniken.

João Pinheiro är socialdemokratisk politiker i Sundsvalls kommun och ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Han ser också kommunens it-strategi som en framgångsfaktor - men även att Sundsvall lyckats få rätt tjänstemän på rätt plats.

 Både skolorna och kommunens it-service har haft ett bra samarbete i processen att utvecklas digitalt. När man möter tunga organisationer som skolan kan vara så brukar det kunna vara en aning konservativt när man vill införa nya lösningar men så har fallet inte varit här - alla har samarbetat väl.

Långtifrån färdiga 

Men än har arbetet bara börjat, menar både João Pinheiro och Katarina Eriksson. I den sistnämndes fall handlar mycket om att de digitala redskap som getts till pedagogerna på skolor i kommunen framöver i större grad också ska komma eleverna till gagn.

 Vi har inte kommit så långt med digitala verktyg till eleverna vilket skulle kunna göra eleverna mer motiverade och på så vis förbättra resultaten. På gymnasiet har alla elever varsin dator eller annan digital enhet, men det finns fortfarande stora glapp inom grundskolan. Det är nästa steg.

Om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att skolresultaten kommer att bli bättre.

João Pinheiro , Barn- och utbildningsnämnden, Sundsvalls kommun

En linje som João Pinheiro också är inne på. Då Sundsvall har sämre skolresultat än merparten av de andra kommunerna i landet så hoppas han på att nya och skolanpassade verktyg ska kunna förbättra skolresultaten - och samtidigt möjligtvis lindra kommunens ekonomi.

 Sundsvall har en relativt hög segregation och skolresultaten har varit för dåliga i alla samhällsklasser. Det har varit väldigt dyrt med dator till alla elever vilket vi inte har kunnat ge ut - därför måste vi följa marknaden och köpa in billigare men bättre anpassade verktyg för att öka resultaten och komma ikapp de andra kommunerna. Det är första prioritet. Och om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att resultaten kommer att bli bättre, avslutar han.

Rekommenderad läsning

ung tjej står fokuserat och skriver mattetal på svarta tavlan.jpg video

Maxad motivation med Matte United

22 feb 2018 it i skolan

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

sundsvallWEBB.jpg video

Sundsvall driver öppen källkod

24 nov 2017 digit

Sundsvall kallas ibland för Norrlands Silicon Valley. Kommunen jobbar gärna med öppen källkod och nu pressar de sina leverantörer att göra samma sak.

jardenberg 1.jpg

”Eleverna drabbas av stolpskotten”

29 jun 2017 it i skolan

Joakim Jardenberg, debattör och en av nyckelpersonerna i skolans digitalisering, publicerade ett inlägg på Facebook med uppmaningen att ”parkera ett stort antal pedagoger, skolledare och skolpolitiker i utvisningsbåset”. Voister har stämt av läget med Joakim Jardenberg. 

16132-030_2.jpg

Ordning och toppresultat med O365

20 nov 2017 it i skolan

Med Office 365 som stöd för den pedagogiska utvecklingen når Mälardalens Tekniska Gymnasium resultat som andra skolor bara drömmer om.

IMG_6027_3.jpg

AV1 hjälper Emil på Vikskolan

1 dec 2017 it i skolan

Med roboten AV1 kan Emil Johansson vara med i undervisningen i klassen, trots att han sitter i ett eget rum för att inte bli sjuk.

skolbarn välfärd.jpg

Skattehöjning eller digitalisering

6 dec 2017 ledarskap

Sveriges offentliga sektor kan spara in 290 miljarder kronor per år genom digitalisering – annars hotar en skattehöjning eller en nedmontering av välfärden. Det visar en ny rapport från McKinsey och Cisco som presenterades under Digigov.

tjej som rider dressyrhäst i dressyrhage en fin dag med folk i bakgrunden.jpg video

När OS kom till Lucksta

20 feb 2018 it i skolan

Från början var OS-temat tänkt för två ämnen men i takt med att eleverna rycktes med blev allt fler lärare engagerade. Nästa steg i gamification är hur OS-byn ska leva vidare efter spelen 2028.