Sundsvalls kommun prisade - igen

10452224-sundsvall.jpg

Sundsvall får återigen ta emot pris.

Sundsvalls kommun har fått ta emot utmärkelsen Guldtrappan två år i rad för sitt digitala arbete. Det är bland annat resultatet av en långsiktig digitaliseringsprocess med nära koppling till pedagogiken, menar Katarina Eriksson från barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvall.
 Man kommer inte långt med tekniken om inte lärarna använder den rätt, säger hon.

Sundsvalls kommun har för andra året i rad fått ta emot priset “Guldtrappan - för kliv mot digitalt lärande”. Den prisar skolor som gjort ett bra digitalt arbete efter de sju kriterierna: digital infrastruktur, digitala lärarresurser och verktyg, pedagogiskt ledarskap, inkludering av alla elever, digitalt förändringsarbete, pedagogiskt erfarenhetsutbyte samt vision, strategi och plan för digital skolutveckling. Katarina Eriksson är it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen, och hon gläds priset som hon ser som en del av ett långsiktigt arbete.

 I vår it-strategi är en viktig faktor långsiktighet, och den tror jag kanske inte alla kommuner har haft. Vi började med att lägga grunden för den digitala infrastrukturen så att det fanns fiberförbindelse och trådlöst nätverk på alla skolor, likvärdighet har hela tiden varit viktigt.

katarina eriksson sundsvall.jpg

Katarina Eriksson, it-strateg på barn- och utbildningsförvaltningen, Sundsvalls kommun.

– Sedan försatte vi alla pedagoger med varsin digital enhet. Detta skedde i samarbete med Net21, vårt it-pedagogiska resurscentrum. Utbildningar och uppgifter genomfördes där lärarna kan ta del av varandras arbete och hjälpa varandra. Utan pedagogisk koppling kommer man ändå inte långt med tekniken.

João Pinheiro är socialdemokratisk politiker i Sundsvalls kommun och ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Han ser också kommunens it-strategi som en framgångsfaktor - men även att Sundsvall lyckats få rätt tjänstemän på rätt plats.

 Både skolorna och kommunens it-service har haft ett bra samarbete i processen att utvecklas digitalt. När man möter tunga organisationer som skolan kan vara så brukar det kunna vara en aning konservativt när man vill införa nya lösningar men så har fallet inte varit här - alla har samarbetat väl.

Långtifrån färdiga 

Men än har arbetet bara börjat, menar både João Pinheiro och Katarina Eriksson. I den sistnämndes fall handlar mycket om att de digitala redskap som getts till pedagogerna på skolor i kommunen framöver i större grad också ska komma eleverna till gagn.

 Vi har inte kommit så långt med digitala verktyg till eleverna vilket skulle kunna göra eleverna mer motiverade och på så vis förbättra resultaten. På gymnasiet har alla elever varsin dator eller annan digital enhet, men det finns fortfarande stora glapp inom grundskolan. Det är nästa steg.

Om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att skolresultaten kommer att bli bättre.

João Pinheiro , Barn- och utbildningsnämnden, Sundsvalls kommun

En linje som João Pinheiro också är inne på. Då Sundsvall har sämre skolresultat än merparten av de andra kommunerna i landet så hoppas han på att nya och skolanpassade verktyg ska kunna förbättra skolresultaten - och samtidigt möjligtvis lindra kommunens ekonomi.

 Sundsvall har en relativt hög segregation och skolresultaten har varit för dåliga i alla samhällsklasser. Det har varit väldigt dyrt med dator till alla elever vilket vi inte har kunnat ge ut - därför måste vi följa marknaden och köpa in billigare men bättre anpassade verktyg för att öka resultaten och komma ikapp de andra kommunerna. Det är första prioritet. Och om vi fortsätter vår lyckade it-strategi är jag övertygad om att resultaten kommer att bli bättre, avslutar han.

21 december 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i skolan

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng