Linköping tänker humant under digitaliseringen

67876-gamla-linkoping.jpg

Linköpings kommuns grundskolor har fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.

Linköpings kommuns it-enhet, Lkdata, försöker effektivisera och digitalisera kommunen. I skolan satsas det på trådlösa nät och Ipads men Mathias Fernström, system och kommunikationschef, anser att fokuset kring digitalisering inte bara ska ligga på it, utan även på människan.
 Vi ska inte bara ge möjlighet till arbete, utan arbete med så bra resultat som möjligt, säger han. 

Linköpings kommunala it-enhet, Lkdata, kan skilja sig mot andra kommuners it-enheter då de är helt uppdragsfinansierade som ett vanligt bolag – och har en marknads- och försäljningsavdelning riktat mot verksamheten. 

 Jag kommer ifrån konsultbranschen och det är slående hur liknande arbetet är här, vi står inför samma utmaningar som ett externt företag.

Just nu håller Linköpings kommun på och effektiviserar verksamheten genom att digitalisera deras arkivtjänster – det traditionella pappersarkivet ska väck, och arkiven ska nu vara elektroniska.

 Vi kommer nu få en helt annan möjlighet till backup, och istället för kilometervis med papper får vi en helt annan möjlighet till gallring, och kan kategorisera olika dokument. Just nu har vi ett par system som vi utvärderar och till våren kommer ytterligare några, detta är ett arbete som kommer pågå i flera år och som vi ska få in i väldigt många förvaltningar.

Mathias Fernström LKDATA (002).JPG

Mathias Fernström, system och kommunikationschef, Lkdata.

I arbetet med utbildningsförvaltningen och kommunens skolor så har Linköpings kommun kommit långt med digitalisering och tillhandahållandet av verktyg, anser Mathias Fernström.

 Trådlösa nät i skolor och förskolor tillsammans med Ipads och Chromebooks är exempel på verktyg som möjliggör nya inriktningar i utbildningssammanhang och digitalt lärande. För detta har kommunens grundskolor fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.

I övrigt när det pratas effektivisering och digitalisering tycker Mathias Fernström att debatten ofta landar fel eftersom allt fokus då ligger på it, och man lätt glömmer bort människan bakom.

 Den humana synen på arbete måste komma närmare teknikens. Vi ska inte bara ge möjlighet till arbete, utan arbete med så bra resultat som möjligt. Att hela tiden poängtera att man kan jobba överallt vart som helst och när som helst kanske inte alltid är lämpligt vare sig ur hälsosynpunkt eller ur resultatsynpunkt.

En stor trend som Mathias Fernström ser och som avdelningen är inne och spanar på är hyperkonvergerade system. Men där tycker leverantörerna olika kring vad dessa system passar till.

 Vissa säger att det inte passar för de system vi har tänkt oss och andra har sagt att det skulle fungera utmärkt. Är vissa leverantörer ärligare än andra? Det vet vi inte, men vi kommer i alla fall vilja ha referenskunder som vi kan kontakta och se hur de använder det, och om de har vunnit något på det, exempelvis i prestanda.

 Vi vet inte hur vi gör än, men det vi kan säga är att det är en hel del nytt på gång. 

8 december 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonledarskap

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng