Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Clas Ohlson: "Bra it ska bara fungera"

Ingen digitaliseringsresa är den andra lik. Vissa har kommit långt medan andra precis lämnat perrongen. För Clas Ohlson handlar det om att bygga en solid och skalbar infrastruktur.

Text Miguel Guerrero Foto Clas Ohlson 5 december 2016 digit

clas-ohlson-store-960x640.jpg

– Vi har underinvesterat i vår it och måste fokusera på affärsdrivande system. Just nu är vår strategi ett privat moln och det är en strategi som vi reviderar fortlöpande. Visst skulle man kunna outsourca men min åsikt är att det blir dyrare i längden. Sedan får man självklart kompromissa och vara pragmatisk, men vi satsar på egen kompetens, säger Christian Riiser, it operations manager på Clas Ohlson.

Han menar att man halkat efter lite eftersom man tidigare inte riktigt förstått värdet av en stark it-leverans internt, men att man sedan ett tag tillbaka jobbar hårt med att komma ifatt utvecklingen.

– Vi vinner mer på att berätta om våra misstag och utvecklas tillsammans med branschen på att lära av varandra. Clas Ohlson har varit och är otroligt starka på andra punkter men it bidrar också till helhetsupplevelsen. Har man till exempel dålig mobiltäckning i butiken måste vi åtgärda det eftersom kunden förväntar sig att kunna använda mobilen.

Skalbar it säkrar expansionen

En av de stora utmaningarna är att skapa en it-struktur som är totalt skalbar, framför allt i ett expansivt företag där nya butiker och nya regioner tillkommer.

– I vår verksamhet har vi utmaningar, till exempel så kan kassorna inte stå still vilket gör att man kanske inte vågar röra systemen, men det måste man. Vi behöver göra rätt från början men också våga göra fel och nu börjar förståelsen för behovet vakna inom organisationen, säger Christian Riiser.

Bra it ska inte synas, den ska bara fungera.

Christian Riiser , It operations manager, Clas Ohlson

Till en början handlar det om att påvisa kortsiktiga resultat för att sedan satsa på högre grenar medan man gör strukturen redo för det stora plattformsbytet, menar han.

– Bra it ska inte synas, det ska bara fungera. Sedan handlar det om att prioritera. Om it-tåget har tio vagnar kan vi inte göra mer än att fylla de vagnarna. Vill man ha fler funktioner får man investera mer i infrastrukturen. En suppportorganisation som it slits ofta mellan att vilja göra allt och att samtidigt ha koll, så rollen blir att se möjligheter men också att säga att vad vi måste göra. Att ha 70 olika OS internt är inte så lyckat och det kostar dessutom för mycket supporta.

På grund av det är BYOD-trenden ingenting som fått fotfäste hos Clas Ohlson. Istället satsar man på av företaget tillhandahållna enheter.

– Man är extremt blåögd om man tror att man inte har grå it på företaget och att det genererar kostnader. Jag tror att det uppstår när it på företaget inte kommit så långt i sin mognad att man kan ta ”it of operations” till nästa nivå, mer orienterat mot slutanvändarna.

Bryt ner buzzwords

En viktig del i en lyckad it är att bryta ner buzzworden, menar Christian Riiser. I grund och botten är mycket av det man tittar på idag samma saker man tittat på länge men under nya namn. Det handlar också om att förstå verksamheten.

– Jag gick ut och jobbade på distribution för att förstå deras behov. Jag stod i butik i tre dagar för att få feeling för hur det är att jobba i kassan och se vad som fungerar och vad som inte gör det. Då är det lättare att veta hur man ska prioritera. Det gäller att hitta sweetspoten där vinsten i verksamheten blir stor nog för att överväga kostnaden.

I framtiden tror Christian Riiser att it kommer att få en allt större roll i interaktionen med kunderna och ge en större förståelse för behoven.

– Jag tror på en digital upplevelse som identifierar vad du är ute efter och på ett smart sätt visar var produkterna finns i butiken. Till exempel kanske hyllan där det du söker lyser upp när du går förbi. Du kommer kanske också att ha en digital guide i butiken som kopplar upp dig mot en människa som talar ditt lokala språk från ett kundcentrum. Jag tror också att vi kommer att jacka in digitala assistenter i butikerna nu när de börjar bli så bra att de förstår kontexten och förenklar livet för oss.

Rekommenderad läsning

StefanStadium_960x640.jpg

”Dags att butikerna digitaliseras”

9 nov 2016 atea it-arena

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

Axfood-ny.jpg

Kundnytta i fokus för Axfood

18 apr 2017 digit

Molnförflyttningar och tjänster som skapar en förbättrad kundupplevelse. Det är några av hållplatserna på den digitala resan som Axfood gör just nu.

4304965-kasern_Boden_960x640.jpg

Digitaliseringen kanonviktig för Boden

18 okt 2016 digit

För Boden är digitaliseringen mycket viktig för kommunens utveckling, och för Per Olsson, it-chef, är målet tydligt: Det ska bli enklare för invånarna att kommunicera med kommunen och vice versa.

17399372-gnosjo-station_960x640.jpg

Digitaliserad Gnosjöanda

1 nov 2016 it i vården

Allt fler kommuner satsar på Office 365 och Gnosjö är inget undantag. Nu har man rullat ut det i skolan och fler kommunala delar står på tur.

dafgards 960640.jpg

Familjen först för Dafgårds

9 okt 2017 digit

Familjeföretaget Dafgårds är ett av Sveriges största livsmedelsföretag med Gorbys piroger som en av storsäljarna. Också när det gäller företagets digitalisering är receptet att hålla det i familjen och ta vara på medarbetarnas kompetens och engagemang.

ikeaWEBB3.jpg video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

lantmateriet-mixedrealirt-960640.jpg

MR och containrar för Lantmäteriet

15 okt 2018 digit

När Lantmäteriet omvärldsbevakar så är det bland annat Windows Server 2019, mixed reality, containrar och automatisering som är i fokus. Gemensamt för lösningarna är att de ska kunna leda till en ökad effektivisering inom flera olika områden. 

 

stack-med-stenar-960640.jpg

Flexiblare Azure Stack

27 sep 2018 digit

Azure Stack är inte längre statiskt. Snart kan man investera smått för att sedan öka i kapaciteten, om ett sådant behov skulle dyka upp. Samtidigt ökar Microsoft antalet servrar till maximalt 16 stycken.