Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utmaningarnas tid för Mittmedia

per olofsson mittmedia960640.jpg

Per Olofsson, it-chef på Mittmedia, under Digitala Strategier på Stockholm Waterfront.

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

Mittmedia är en mediakoncern som innehar 28 tidningar från Örebro i Närke till Örnsköldsvik i Ångermanland. De står, likt stora delar av mediabranschen, inför stora utmaningar i framtiden – både internt och affärsutvecklingsmässigt. Från att ha haft en trygg tillvaro ända till en bit in på 2000-talet så har konsumenternas läsvanor förändrats drastiskt, och skiftet har accelererat de senaste åren. 

Den stora utmaningen ligger i att gå runt ekonomiskt på klassisk tidningsannonsering då prenumeranterna i allt högre grad överger papperstidningen.

 Alla som jobbar med att ge ut tidningar känner igen det här problemet, vilket också måste lösas. Jag tror att vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna för att finansiera den journalistiska verksamheten, annars vet jag inte vad som händer.

Vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna.

Per Olofsson , it-chef, Mittmedia

 Ett positivt tecken är dock att det går att se att behovet av information och nyheter inte minskar utan konsumtionen ökar och strömmade medier ökar. Det är bara betalviljan som måste lösas.

Datainsamlingen som det digitala möjliggör ser Per Olofsson som ett redskap för att lyckas. Mittmedia ska framöver satsa mer på målgruppsdata, så att de når rätt målgrupp med nyheter och annonser.

 Vi kan använda all information vi har till att exempelvis nå ut till alla skidintresserade i Sundsvall. Visst, vi kommer nå färre personer, men vi når rätt personer – vilket är viktigt.

 Vi ska förfina vår personalisering så att läsarna själva kan ange vad de är intresserade av och vi kan läsa av deras surfbeteenden, och på så sätt ge bättre lämpad reklam.

En annan utmaning som Mittmedia står inför är att lyckas ta betalt för det journalistiska innehållet. Där försöker Per Olofsson och hans kollegor att utveckla en närhet till sina läsare och bli bättre på att agera interaktivt. De har provat kortare tester av tjänster för att se hur de går och om det är något som går att använda sig av i framtiden.

Vi kommer att nå färre personer, men vi kommer att nå rätt personer.

Per Olofsson , it-chef, Mittmedia

 Ett av de mer lyckade testerna vi gjorde var att få användarna att logga in för att vi då ska kunna leverera bättre produkter och tjänster. Vi har även testat en payed content-lösning där visst redaktionellt innehåll får man betala en slant för, vilket också är enklare att granska när de loggat in och man kan titta på läsarbeteenden. Vi har också förenklat våra betalflöden så de ska gå snabbare och enklare, vilket under de senaste veckorna lett till att vi fått in en högre frekvens av registreringar.

 Jag tycker att vi är på rätt väg. Vi har förändrat vår kultur och har skapat bra framtidsförutsättningar med våra högkvalitativa tekniska grundplattformar. Vi kommer inte att bli tagna på sängen inför den digitala framtiden, vi står bra rustade inför en väldigt spännande framtid.

29 november 2016 Reporter Fredrik Adolfsson ledarskap Foto Fredrik Kron

Rekommenderad läsning

glad-arbetsgrupp-i-mote.jpg

CIO försummad framgångsfaktor

24 aug 2018 ledarskap

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots detta uppger nästan varannan CIO att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation. Samtidigt saknar tre av fyra organisationer en digital strategi, visar en ny undersökning.

lantmäteriet-boverket-960640.jpg

Regeringens nya uppdrag

19 jul 2018 ledarskap

Regeringen har gett Boverket och Lantmäteriet i uppdrag att effektivisera samhällsbyggnadsprocessen genom digitalisering. 

lofven-morgan-johansson-960640.jpg

Juridiken måste stödja digitaliseringen

24 maj 2018 ledarskap

I Digitaliseringsrättsutredningen finns förslag om tystnadsplikt och digitala myndighetshandlingar. Nu är det upp till regeringen att börja leverera, menar utredningsledaren och professorn Cecilia Magnusson Sjöberg. 

en midsommar stång och en flaggstång med en svensk flagga med bilden tagen från marken.jpg

Sverige i topp

22 maj 2018 digit

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

skogsarbeteare.jpg
video

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

15 dec 2017 digit

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

stockholm.jpg
video

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.

petraSWEBB.png
video

Sverige startup-favorit för Husqvarna

28 nov 2017 digit

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

robot1.jpg
video

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.