Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Utmaningarnas tid för Mittmedia

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

Text Fredrik Adolfsson Foto Fredrik Kron 29 november 2016 ledarskap

per olofsson mittmedia960640.jpg

Per Olofsson, it-chef på Mittmedia, under Digitala Strategier på Stockholm Waterfront.

Mittmedia är en mediakoncern som innehar 28 tidningar från Örebro i Närke till Örnsköldsvik i Ångermanland. De står, likt stora delar av mediabranschen, inför stora utmaningar i framtiden – både internt och affärsutvecklingsmässigt. Från att ha haft en trygg tillvaro ända till en bit in på 2000-talet så har konsumenternas läsvanor förändrats drastiskt, och skiftet har accelererat de senaste åren. 

Den stora utmaningen ligger i att gå runt ekonomiskt på klassisk tidningsannonsering då prenumeranterna i allt högre grad överger papperstidningen.

 Alla som jobbar med att ge ut tidningar känner igen det här problemet, vilket också måste lösas. Jag tror att vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna för att finansiera den journalistiska verksamheten, annars vet jag inte vad som händer.

Vi har två år på oss att hitta intäkter inom de digitala annonsaffärerna.

Per Olofsson , it-chef, Mittmedia

 Ett positivt tecken är dock att det går att se att behovet av information och nyheter inte minskar utan konsumtionen ökar och strömmade medier ökar. Det är bara betalviljan som måste lösas.

Datainsamlingen som det digitala möjliggör ser Per Olofsson som ett redskap för att lyckas. Mittmedia ska framöver satsa mer på målgruppsdata, så att de når rätt målgrupp med nyheter och annonser.

 Vi kan använda all information vi har till att exempelvis nå ut till alla skidintresserade i Sundsvall. Visst, vi kommer nå färre personer, men vi når rätt personer – vilket är viktigt.

 Vi ska förfina vår personalisering så att läsarna själva kan ange vad de är intresserade av och vi kan läsa av deras surfbeteenden, och på så sätt ge bättre lämpad reklam.

En annan utmaning som Mittmedia står inför är att lyckas ta betalt för det journalistiska innehållet. Där försöker Per Olofsson och hans kollegor att utveckla en närhet till sina läsare och bli bättre på att agera interaktivt. De har provat kortare tester av tjänster för att se hur de går och om det är något som går att använda sig av i framtiden.

Vi kommer att nå färre personer, men vi kommer att nå rätt personer.

Per Olofsson , it-chef, Mittmedia

 Ett av de mer lyckade testerna vi gjorde var att få användarna att logga in för att vi då ska kunna leverera bättre produkter och tjänster. Vi har även testat en payed content-lösning där visst redaktionellt innehåll får man betala en slant för, vilket också är enklare att granska när de loggat in och man kan titta på läsarbeteenden. Vi har också förenklat våra betalflöden så de ska gå snabbare och enklare, vilket under de senaste veckorna lett till att vi fått in en högre frekvens av registreringar.

 Jag tycker att vi är på rätt väg. Vi har förändrat vår kultur och har skapat bra framtidsförutsättningar med våra högkvalitativa tekniska grundplattformar. Vi kommer inte att bli tagna på sängen inför den digitala framtiden, vi står bra rustade inför en väldigt spännande framtid.

Rekommenderad läsning

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Stockholms stad satsar på ökad demokrati och ekologi

30 nov 2016 Digitala Strategier

hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg

Ann Hellenius, Stockholms stads CIO, vill göra Stockholm till världens smartaste stad – och det bland annat genom att tänka hållbart inom fyra olika parametrar.
 Den bästa digitaliseringen är den som inte syns utan som i tystnad förenklar våra liv och förbättrar vår livskvalitet.

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

barne3WEBB.png barne3WEBB.png barne3WEBB.png video

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

stockholm.jpg stockholm.jpg stockholm.jpg video

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.