Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

MTG - från analog tonåring till digital mognad

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 23 november 2016 digitala strategier

Rekommenderad läsning

"Rörlig bild är det nya språket"

2 sep 2016 ledarskap

AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg

När teknisk utveckling och kreativa idéer möts i digitaliseringens smältdegel finns alla möjligheter att ställa gamla traditioner på ända, men det ställer stora krav på ledarskapet. Anders Jensen, vd för MTG Sverige, möter utmaningen varje dag.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

Utmaningarnas tid för Mittmedia

29 nov 2016 ledarskap

per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg per olofsson mittmedia960640.jpg

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

Stockholms stad satsar på ökad demokrati och ekologi

30 nov 2016 Digitala Strategier

hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg hellenius 2 DS.jpg

Ann Hellenius, Stockholms stads CIO, vill göra Stockholm till världens smartaste stad – och det bland annat genom att tänka hållbart inom fyra olika parametrar.
 Den bästa digitaliseringen är den som inte syns utan som i tystnad förenklar våra liv och förbättrar vår livskvalitet.

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier