Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Låt roboten ta hand om ditt avfall

Nu tar roboten hand om ditt farliga avfall. Innovationsföretaget Innoware har på uppdrag av Stockholm Vatten tagit fram en ny, automatiserad miljöstation som nu ska provas på flera platser.

Text Miguel Guerrero Foto Stockholm Vatten 22 november 2016 digit

miljostation_G5Q9058_960x640.jpg

Redan på väg till miljöstationen tar digitaliseringen vid. Med ett samtal till en automatisk telefonsvarare eller sms låser man upp stationen och förbereder roboten där inne på att ta emot det som ska återvinnas. I stationens innanmäte finns en liten truckliknande robot som kan röra sig i alla tre dimensioner för att positionera de 57 avfallslådorna. När den är full får Stockholm Vatten en avisering om att personalen kan åka och tömma stationen.

– Trucken ställer lådan framför luckan så att man kan ställa in sitt skräp och sedan positionerar den lådan. Den kan även sortera och skifta om lådorna i olika lager därinne, säger Karl-Henrik Söderqvist, grundare och ingenjör på Innoware, ett Salabaserat företag som specialiserat sig på innovativa lösningar för företag.

Låsta utrymmen minskar olycksrisken

Tanken med de robotstyrda – och låsta – miljöstationerna föddes hos Stockholm Vatten eftersom man dels inte ville ha människor i närheten av miljöfarliga kemikalier, dels hade tröttnat på att avfall blev stulet. Man ville också kunna erbjuda människor en mycket större tillgänglighet än tidigare. Därför fick ett gäng industridesignstudenter på Stockholms universitet i uppdrag att ta fram en ny typ av miljöstation.

– Vi fick i uppdrag att ta fram elektroniken och mekaniken inuti och insåg snart att även om designen var en bra grund var det mycket som behövde förändras. Bland annat fanns det inte plats för elskåp och man hade missat att en miljöstation måste byggas som en brandcell som ska klara sextio minuters brand.

Resultatet har bland annat nominerats till ett miljöpris och idag finns förutom en urprototyp två nyare prototyper i Stockholm men visionen är att det ska byggas betydligt fler.

– Det är många och starka viljor involverade. Förutom konstruktörer är stadsarkitekterna involverade för att designen ska passa in i stadsmiljön. Ett av våra uppdrag nu är att titta på en standardisering av lösningarna så att man kan upphandla större volymer av stationen, säger Karl-Henrik Söderqvist.

Strid ström av data

Stationen som sådan är full av sensorer vars data strömmas till en server där den kan nås via ett webbgränssnitt. Från början önskades bara enkel information som att stationen ska skicka en varning om när den är full och att man skulle kunna se hur många lådor som fanns kvar, men Innoware byggde in många fler sensorer med mycket hög upplösning.

– Vi har fått förklara vilka möjligheter som faktiskt finns idag. Just nu skickar vi upp tio gånger mer data än vad vi tar ut i gränssnittet. Vi har till exempel GPS-transponder inbyggd som vi inte använder, men som är perfekt för att ta upp data när stationen flyttas runt. Vi vill ha inlogg via Facebook eller andra sociala medier så man kan plocka fram anonymiserad demografisk data som är jätteviktig för Stockholms stad att analysera. Dessutom kan man skicka ut till exempel sms med budskap som att du precis återvunnit 1,7 kilo miljöfarligt avfall vilket gör det abstrakta mer konkret för återvinnaren, säger Karl-Henrik Söderqvist.

Det är inte bara Stockholm Vatten som är intresserade av en uppkopplad, automatiserad hantering. Även i flera andra större städer funderar man på att köpa in lösningen.

– Det är spännande tider för oss eftersom det finns så många tankar och möjligheter. Jag tror att det är så här framtiden kommer att se ut!

Rekommenderad läsning

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

Robot styr försörjningsstöd i Trelleborg

12 jul 2017 digit

Trelleborgs kommun 960640.jpg Trelleborgs kommun 960640.jpg Trelleborgs kommun 960640.jpg

I Trelleborgs kommun sköter inte längre handläggare de arbetssökandes ansökningar om försörjningsstöd, det gör istället en robot. Det nya initativet har lett till bättre medborgarservice och att de anställda på kommunen istället kan fokusera på att få folk i arbete.

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

Utmaningarnas tid för Atlas Copco

25 okt 2016 digit

AtlasCopco2_960x640.jpg AtlasCopco2_960x640.jpg AtlasCopco2_960x640.jpg video

Atlas Copco är mitt inne i deras digitala resa, en resa med vissa prövningar. Sven Lindell, it-manager för Sverige och Danmark, ser gränsdragningarna mellan it- och verksamhetsleverans samt tidspressen för it-implementering som några av de främsta utmaningarna framöver.

"Jag är inte längre en bromskloss"

27 okt 2016 digit

JönköpinRoy_960x640.jpg JönköpinRoy_960x640.jpg JönköpinRoy_960x640.jpg video

Alltmer komplexa kundprojekt krävde en ny it-miljö för webbyrån Capo. Istället för att uppgradera befintlig miljö valde de Azure och fick mer tid för utveckling.

Jönköping university bygger för framtiden

27 okt 2016 digit

JönköpingUniversity_960x640.jpg JönköpingUniversity_960x640.jpg JönköpingUniversity_960x640.jpg video

Från och med sommaren 2016 används Office 365 av 10 000 studenter och medarbetarna vid Jönköping university och nästa sommar är det dags för byte till Windows 10. Fördelarna är många, inte minst för ett ökat samarbete mellan Sveriges lärosäten.

Digitaliserad Gnosjöanda

1 nov 2016 it i vården

17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg 17399372-gnosjo-station_960x640.jpg

Allt fler kommuner satsar på Office 365 och Gnosjö är inget undantag. Nu har man rullat ut det i skolan och fler kommunala delar står på tur.

Så förbättrade SSAB sin servicedesk

6 okt 2016 digit

SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG SSAB_960x640.JPG video

En global servicedesk med lokal förankring gav bästa resultatet. Anders Svensson, globalt ansvarig för supporten på SSAB berättar om arbetet.