Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

"Internetifieringen gör oss mer mänskliga"

Transparensen som kommer med digitaliseringen kommer i förlängningen att ge oss ett ärligare och schystare samhälle. Det tror Joakim Jardenberg, it-strateg i Helsingborg. 

Text Miguel Guerrero 28 november 2016 digitala strategier

Rekommenderad läsning

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

Utmaningarnas tid för Mittmedia

29 nov 2016 ledarskap

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

Stockholms stad satsar på ökad demokrati och ekologi

30 nov 2016 Digitala Strategier

Ann Hellenius, Stockholms stads CIO, vill göra Stockholm till världens smartaste stad – och det bland annat genom att tänka hållbart inom fyra olika parametrar.
 Den bästa digitaliseringen är den som inte syns utan som i tystnad förenklar våra liv och förbättrar vår livskvalitet.