Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

ICA_Svensson_960x640.jpg

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

– Det var enkelt fram till för cirka fem år sedan. Man byggde butiker, kunderna besökte butiken och det var där man byggde varumärket och slutförde affären. Idag är det svårare för kunderna finns inte bara i butiken utan även på andra ställen. De låter sig inspireras och slutför även köpen till exempel på nätet, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Med mer än 1 300 butiker i landet är man landets största aktör med förutom kärnverksamheten även specialhandel, fastigheter, bank och försäkring samt apotek under sitt paraply. Handlarna är fria att prissätta, bestämma utbud i butiken och marknadsföra sig själva vilket enligt Anders Svensson är en unik idé.

– Vi kombinerar den lokala handlarens företagsamhet med samarbete vilket i den analoga världen fungerat bra med skalfördelar och synergier, men digitaliseringen har ökat konkurrensen kraftigt. Nu har handeln på nätet verkligen tagit fart vilket vi kan se och måste möta, säger Anders Svensson.

En kundgrupp i förändring

Flera faktorer påverkar dagligvaruhandeln till exempel urbaniseringen där fåmanshushåll ersätter de större familjehushållen som butikshandeln historiskt sett har byggt på. Den snabba teknikutvecklingen och ökade transparensen på nätet gör att kunderna får fler möjligheter och därmed blir mindre lojala än tidigare.

– Jag tror att den fysiska butiken kommer att fortsätta vara en mötesplats och kärnan i verksamheten, men vi måste föra in tekniker som stöttar till exempel big data för att få mer kunskap om kunden och kunna ge bra personliga erbjudanden. Idag nyttjar vi bara datan till en bråkdel. I framtidens butik tror jag att det kommer att vara ännu enklare och mer effektiva kundmöten. Det kommer att vara lättare att hitta varorna och checka ut dem, och jag tror också att vi kommer att se fler färdiga måltidslösningar, säger Anders Svensson.

Tjänster skapar lojalitet

För Icas del innebär inte digitaliseringen enbart ett fokus på försäljning utan även om att bygga in tjänster för att öka kundlojaliteten. Där har man bland annat testat att ha minutkliniker på apoteken där läkare via videolänk kunnat ställa diagnoser och skriva ut recept.

– Vår in-fridgetjänst där vi levererar varor ända in i kylskåpet tillsammans med Postnord och Glue som har digitala låslösningar kommer vi att erbjuda i större skala nu. Vi har också släppt en app som heter Hitta varan som gör det enklare att navigera i butiken och en annan app som hjälper hushållen att förstå vilken klimatpåverkan de har genom sin konsumtion för att minska dem. Vad vi ser är att olika typer av tjänster skapar lojalitet och driver identifieringen i butik.

Anders Svensson menar att digitaliseringen av kundmötet har många dimensioner där det gäller att möta kunden där den är.

– Vi går från butikshandel till omnichannel och branschen har en lång väg innan vi är där. Vår egen utmaning är också att våga vara mer öppna för samarbeten i det här digitala ekosystemet vi befinner oss i.

23 november 2016 Uppdaterad 6 mars 2018 Reporter Miguel Guerrero digitala strategier

Rekommenderad läsning

två händer plockar grönsaker i en affär.jpg
video
ett samarbete mellan microsoft och voister

Ica behöver bara Teams

23 aug 2019 digit

Ica jobbar intensivt för att utveckla goda kundrelationer och möjligheter för kunder att handla via nätet. En stor hjälp i arbetet har varit övergången till Teams.

frukt-960640.jpg

Ica minskar svinnet

7 maj 2019 digit

Ica Gruppen har som nytt koncernmål att halvera sitt livsmedelsavfall i Sverige och Baltikum fram till 2025. För att nå detta mål så satsar man på smartare inköpsalgoritmer, cirkulära produkter och verktyg som i god tid kan identifiera varor som riskerar att bli kastade.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

en ljus och en mörk hund står på gräset på en kulle.jpg
video

Ica säkrar med big data

4 jan 2018 digit

Ekosystem och big data ger framgång för Ica försäkring, som lanserades för två år sedan. Senaste tillskottet är en djurförsäkring.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

AdobeStock_89871457_2.jpg

Virtuell konkurrens med Automation region

19 okt 2017 digit

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

ikeaWEBB3.jpg
video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

Charlotte BrogrenWEBB.jpg

Hinder för det digitala Sverige

29 sep 2017 ledarskap

En av Sveriges största utmaningar inom digitalisering är att få det offentliga Sverige att kunna samarbeta. Det menar Charlotte Brogren, avgående generaldirektör på Vinnova.

husWEBB1.jpg

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.