Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

Text Miguel Guerrero 23 november 2016 digitala strategier

ICA_Svensson_960x640.jpg

– Det var enkelt fram till för cirka fem år sedan. Man byggde butiker, kunderna besökte butiken och det var där man byggde varumärket och slutförde affären. Idag är det svårare för kunderna finns inte bara i butiken utan även på andra ställen. De låter sig inspireras och slutför även köpen till exempel på nätet, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Med mer än 1 300 butiker i landet är man landets största aktör med förutom kärnverksamheten även specialhandel, fastigheter, bank och försäkring samt apotek under sitt paraply. Handlarna är fria att prissätta, bestämma utbud i butiken och marknadsföra sig själva vilket enligt Anders Svensson är en unik idé.

– Vi kombinerar den lokala handlarens företagsamhet med samarbete vilket i den analoga världen fungerat bra med skalfördelar och synergier, men digitaliseringen har ökat konkurrensen kraftigt. Nu har handeln på nätet verkligen tagit fart vilket vi kan se och måste möta, säger Anders Svensson.

En kundgrupp i förändring

Flera faktorer påverkar dagligvaruhandeln till exempel urbaniseringen där fåmanshushåll ersätter de större familjehushållen som butikshandeln historiskt sett har byggt på. Den snabba teknikutvecklingen och ökade transparensen på nätet gör att kunderna får fler möjligheter och därmed blir mindre lojala än tidigare.

– Jag tror att den fysiska butiken kommer att fortsätta vara en mötesplats och kärnan i verksamheten, men vi måste föra in tekniker som stöttar till exempel big data för att få mer kunskap om kunden och kunna ge bra personliga erbjudanden. Idag nyttjar vi bara datan till en bråkdel. I framtidens butik tror jag att det kommer att vara ännu enklare och mer effektiva kundmöten. Det kommer att vara lättare att hitta varorna och checka ut dem, och jag tror också att vi kommer att se fler färdiga måltidslösningar, säger Anders Svensson.

Tjänster skapar lojalitet

För Icas del innebär inte digitaliseringen enbart ett fokus på försäljning utan även om att bygga in tjänster för att öka kundlojaliteten. Där har man bland annat testat att ha minutkliniker på apoteken där läkare via videolänk kunnat ställa diagnoser och skriva ut recept.

– Vår in-fridgetjänst där vi levererar varor ända in i kylskåpet tillsammans med Postnord och Glue som har digitala låslösningar kommer vi att erbjuda i större skala nu. Vi har också släppt en app som heter Hitta varan som gör det enklare att navigera i butiken och en annan app som hjälper hushållen att förstå vilken klimatpåverkan de har genom sin konsumtion för att minska dem. Vad vi ser är att olika typer av tjänster skapar lojalitet och driver identifieringen i butik.

Anders Svensson menar att digitaliseringen av kundmötet har många dimensioner där det gäller att möta kunden där den är.

– Vi går från butikshandel till omnichannel och branschen har en lång väg innan vi är där. Vår egen utmaning är också att våga vara mer öppna för samarbeten i det här digitala ekosystemet vi befinner oss i.

Rekommenderad läsning

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Kundnyttig it till Max

5 sep 2016 ledarskap

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.

Sara Mazur 960640.jpg

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Annn_960x640.jpg

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

Jensen_Video_960x640.jpg video

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

Sofia_960x640.jpg

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

clas-ohlson-store-960x640.jpg

Clas Ohlson: "Bra it ska bara fungera"

5 dec 2016 digit

Ingen digitaliseringsresa är den andra lik. Vissa har kommit långt medan andra precis lämnat perrongen. För Clas Ohlson handlar det om att bygga en solid och skalbar infrastruktur.

burmanWEBB.jpg
Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

AdobeStock_112283873_2.jpg
Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

husWEBB1.jpg
Inför Digitala strategier

Så utmanar Husqvarna Group marknaden

26 sep 2017 digit

Ett samarbete med bland annat Telenor resulterade i Battery box, som gör det enklare för alla som inte vill äga maskiner. Nu väntar flera områden för Husqvarna Group på nästa steg i digitaliseringen.