Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Dags att butikerna digitaliseras”

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

Text Miguel Guerrero 9 november 2016 atea it-arena

StefanStadium_960x640.jpg

Detaljhandeln i Sverige har mycket kvar att göra, inte minst när det gäller hur it ska integreras i den fysiska butiksmiljön. För Stefan Maxeby och hans team handlar det mycket om att kunna prioritera vad som kommer att slå igenom, en inte helt lätt uppgift.

– När bara fantasin sätter stopp är det en jätteutmaning att veta vad man ska satsa på. Vi skulle kunna bestämma oss för en spegel som mäter dig för att sedan kunna klä på dig olika utstyrslar eller anställa tio big data-analytiker, men det är svårt att veta vad som kommer att lyckas och vad som kommer att falla platt. Däremot måste man springa åt något håll, annars blir man omsprungen, säger Stefan Maxeby.

Verksamheten måste med på tåget

En nyckelfaktor för att en satsning ska bli lyckad är att man har verksamheten med sig, något Stadium har jobbat länge med.

– Redan 2006 bestämde vi att it-projekten ska drivas av verksamheten med stöd hos it-avdelningen för annars fungerar det inte. Erfarenheten har visat att om ingen från verksamheten står på barrikaderna och är beredd att driva projektet i mål så faller det. Om inte de som driver affären är med på tåget är det ingen mening att köra.

Just nu genomför man en flytt från sin lokala it-miljö till en outsourcad lösning med ungefär trettio procent av serverparken för att se om det i framtiden kan bli ännu mer.

– Man har ju pratat om det här i minst tio års tid men det är egentligen nu jag tycker att erbjudandet börjar kännas moget, och framför allt att kommunikationen är på plats. När det gäller datacenter är det faktiskt lättare idag. Grejerna blir mindre och bättre och problemen minskar.

Omnikanaler och tillgänglighet

Två av de viktiga begreppen för detaljhandelns digitalisering är tillgängligheten och en bred kanalflora, menar Stefan Maxeby.

– Omnichannel är ju ett slitet begrepp men faktum är att kunderna vill kunna handla både på nätet och online på olika plattformar för att sedan hämta ut eller lämna tillbaka i butik, eller få varorna hemskickade. E-handeln har kommit ganska långt i Sverige, nu handlar det om att bli duktigare på att förstå kunderna för att kunna leverera mer kirurgiska erbjudanden med bättre priser.

I den fysiska butiken finns däremot mycket kvar att utveckla, framför allt i kundmötet.

– Är egentligen ICA:s handskanner eller självcheckouter det häftigaste vi har? Idag sticker ingen affärskedja ut med särskilt innovativa lösningar utan alla tassar lite försiktigt runt det hela. Jag tycker att hamburgerkedjan Max med sin app har lyckats möta kunden samtidigt som man hållit ihop plattformen. Vi testar en lösning med en beställningsterminal i butik som är uppkopplad mot centrallagret, där kunderna med hjälp av vår personal kunde beställa varor som inte fanns i aktuell butik. Det var en testlösning och långt från färdig, ändå blev det en jättesuccé. Men sådant är svårt att veta, säger Stefan Maxeby.

Rekommenderad läsning

ikeaWEBB3.jpg video

Ikea kapar köer med mobila enheter

4 okt 2017 digit

Mobila enheter till alla säljare och en stor satsning på att förfina accesspunkterna i varuhusen. Det är några av de digitaliseringsprocesser Ikea är uppe i för att förbättra kundupplevelsen i sina varuhus.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

karlstad2WEBB.jpg video

Karlstad kommun ställer krav

26 sep 2017 ledarskap

Ett framgångsrikt digitaliseringsarbete ställer krav på hela organisationen. I Karlstad kommun får samtliga ledningsgrupper arbeta med vad det konkret innebär för dem.

bendersWEBB.jpg

Benders rustar för digitaliseringsboom

19 okt 2017 ledarskap

Det är hög tid för byggföretag att komma ikapp sina motsvarigheter i andra branscher. Det menar Mathias Olsson, operativchef på byggföretaget Benders.

BILD F-kassa.PNG video

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

SCA Snip.JPG video

SCA storsatsar och bygger nytt datacenter

22 sep 2016 digit

SCA bygger ut deras massafabrik i Timrå för en kostnad av åtta miljarder i den största industriinvesteringen någonsin i Norrland. Bygget inkluderar även en stor it-satsning i och med ett nytt datacenter, och på it-avdelningen är Magnus Sjödin infrastrukturansvarig.

bild jäMTKRAFT.PNG video

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.