Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Dags att butikerna digitaliseras”

StefanStadium_960x640.jpg

Det finns tusentals möjligheter, så det gäller att veta vilka bollar man ska springa på. Det är budskapet från Stefan Maxeby, it-chef på Stadium.

Detaljhandeln i Sverige har mycket kvar att göra, inte minst när det gäller hur it ska integreras i den fysiska butiksmiljön. För Stefan Maxeby och hans team handlar det mycket om att kunna prioritera vad som kommer att slå igenom, en inte helt lätt uppgift.

– När bara fantasin sätter stopp är det en jätteutmaning att veta vad man ska satsa på. Vi skulle kunna bestämma oss för en spegel som mäter dig för att sedan kunna klä på dig olika utstyrslar eller anställa tio big data-analytiker, men det är svårt att veta vad som kommer att lyckas och vad som kommer att falla platt. Däremot måste man springa åt något håll, annars blir man omsprungen, säger Stefan Maxeby.

Verksamheten måste med på tåget

En nyckelfaktor för att en satsning ska bli lyckad är att man har verksamheten med sig, något Stadium har jobbat länge med.

– Redan 2006 bestämde vi att it-projekten ska drivas av verksamheten med stöd hos it-avdelningen för annars fungerar det inte. Erfarenheten har visat att om ingen från verksamheten står på barrikaderna och är beredd att driva projektet i mål så faller det. Om inte de som driver affären är med på tåget är det ingen mening att köra.

Just nu genomför man en flytt från sin lokala it-miljö till en outsourcad lösning med ungefär trettio procent av serverparken för att se om det i framtiden kan bli ännu mer.

– Man har ju pratat om det här i minst tio års tid men det är egentligen nu jag tycker att erbjudandet börjar kännas moget, och framför allt att kommunikationen är på plats. När det gäller datacenter är det faktiskt lättare idag. Grejerna blir mindre och bättre och problemen minskar.

Omnikanaler och tillgänglighet

Två av de viktiga begreppen för detaljhandelns digitalisering är tillgängligheten och en bred kanalflora, menar Stefan Maxeby.

– Omnichannel är ju ett slitet begrepp men faktum är att kunderna vill kunna handla både på nätet och online på olika plattformar för att sedan hämta ut eller lämna tillbaka i butik, eller få varorna hemskickade. E-handeln har kommit ganska långt i Sverige, nu handlar det om att bli duktigare på att förstå kunderna för att kunna leverera mer kirurgiska erbjudanden med bättre priser.

I den fysiska butiken finns däremot mycket kvar att utveckla, framför allt i kundmötet.

– Är egentligen ICA:s handskanner eller självcheckouter det häftigaste vi har? Idag sticker ingen affärskedja ut med särskilt innovativa lösningar utan alla tassar lite försiktigt runt det hela. Jag tycker att hamburgerkedjan Max med sin app har lyckats möta kunden samtidigt som man hållit ihop plattformen. Vi testar en lösning med en beställningsterminal i butik som är uppkopplad mot centrallagret, där kunderna med hjälp av vår personal kunde beställa varor som inte fanns i aktuell butik. Det var en testlösning och långt från färdig, ändå blev det en jättesuccé. Men sådant är svårt att veta, säger Stefan Maxeby.

9 november 2016 Uppdaterad 6 mars 2018 Reporter Miguel Guerrero atea it-arena

Rekommenderad läsning

Coopanställd Scannar Vara Med App

Coop scannar hållbarhet

15 apr 2021 digit

Nu kan du anpassa dina inköp utifrån hur hållbara de är direkt i butiken. Idag lanserar Coop hållbarhetsdeklaration för drygt 10 000 varor i sin app.

3D Bild Över Eu Länder Med Flagga För Varje Land

Svenskt e-leg inom EU

19 jan 2021 digit

Snart ska svenska medborgare kunna logga in hos utländska myndigheter med till exempel BankID. Detta efter att Digg lämnat in en föranmälan till EU.

Kretskort Leab 960640
video
Ett samarbete med Microsoft

Leab kretsar kring Azure

4 dec 2020 digit

Leab går från att drifta sin it lokalt till att nu lägga det mesta i Microsoft Azure. Det ska förenkla det dagliga arbetet och ge ökad säkerhet och flexibilitet.

Vitt Snus
video
ett samarbete med microsoft

Fint snus med Azure

20 nov 2020 digit

Med 500 000 kunder i 30 länder har snusåterförsäljaren Haypp växt fort. För att snabbare och smidigare kunna skala upp sin verksamhet har bolaget nu valt att lägga sin e-handelsplattform i Microsoft Azure.

Dronare Linköping Norrkoping

Tung drönarlast

10 nov 2020 digit

Nu planeras en flygtur för en drönare som ska klara att frakta tio kilo mellan Linköping och Norrköping. Flygningen är en del av en satsning i Europa som ska påvisa samhällsnyttan med drönare.

Studenter Håller Upp Studentmössor

Regionens 27 framtidspaket

9 nov 2020 digit

Region Uppsala ska bli bäst på digitalisering och nu är grunden lagd. Under två år har en arbetsgrupp tagit fram 27 arbetspaket och nästa steg är att de ska bearbetas av en arkitekturorganisation för att sedan implementeras. 

Paraplyer Hylte
video
ett samarbete med hpe

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Ikea Hållbarhet

Black Friday Back

13 okt 2020 digit

Under Black Friday i år kommer Ikea köpa tillbaka begagnade möbler på 28 olika marknader. Utöver det lanserar Ikea Sverige ett verktyg som gör att kunder kan värdera sina möbler digitalt.

Lastbil Kör Fort På Motorväg2

Af:s snabba datorbyte

6 okt 2020 digit

Med 11 500 medarbetare krävs en effektiv process för byte av datorer. Arbetsförmedlingen har valt en swap-tjänst som innebär att en trasig pc ersätts på 16 timmar. Den nya datorn har tvåfaktorautentisering och är dedicerad till medarbetaren.