Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bankgirot: Förändringarna har bara börjat

För Bankgirot var digitaliseringen en direkt nödvändighet.
– Vi måste hela tiden lyssna på vad marknaden vill ha och de förväntar sig digitala direktbetalningar numera, och då måste vi leverera det, säger Paula Kjellin på Bankgirot.

Text Fredrik Adolfsson Foto Sara Landén 25 november 2016 digit

paula kjellin .jpg

Paula Kjellin, Business Developer på Bankgirot.

Bankgirot är ett europeiskt clearinghus som levererar betallösningar som ska öka kundernas konkurrenskraft. Bankgirot hanterar betaltransaktioner mellan bankerna - dels sessionsbaserat vid ett antal tillfällen på vardagar och dels i realtid sedan år 2012. Det senare sättet sker som ett resultat av digitaliseringen mellan banker och bankernas kunder, exempelvis via Swish. 

 Digitaliseringen är en fortsättning av affärerna vi har, det var aldrig en möjlighet för oss, utan en självklarhet. Det behöver alltid vara en naturlig del av tänket, och hade vi inte jobbat med de digitala frågorna aktivt så hade vi haft det väldigt tufft nu. 

 De som ställer sig på tvären mot digitaliseringen får en tuff uppgift framöver, förändringarna kommer att fortsätta, säger Paula Kjellin, Business Developer på Bankgirot. 

De nya generationerna köper inte att behöva vänta på en betalning.

Paula Kjellin , Business Developer, Bankgirot

Exempel på betalningslösningar som Bankgirot arbetar med är autogiro, e-faktura, diverse e-identifieringar  och Swish. Dessa lösningar har dykt upp som en konsekvens av en mer och mer krävande marknad, menar Paula Kjellin.

 Man måste hela tiden lyssna på vad marknaden vill ha; finansbranschen likväl som konsumenterna förväntar sig direktbetalningar numera, då måste vi också kunna leverera det. De nya generationerna köper inte att man ska vänta på en betalning i de digitala kanalerna, så vi måste stå framåtlutade för att vara med, vara flexibla och agera på allt nytt som kommer.

Denna utveckling kommer att fortsätta och transaktioner kommer att bli än mer globaliserade, tror Paula Kjellin. Det beror bland annat på de nya eu-direktiven som ska leda till att skillnaden mellan betalningar över landsgränser och betalningar inom Sverige kommer att bli mindre. Även storleken på betalningarna i sig kommer att bli mindre, och ske oftare - så kallade mikrobetalningar kommer bli allt vanligare.

 Betalningarna kommer att brytas upp mer då man förväntar sig att få sina pengar direkt. När storleken på betalningarna tros bli mindre, kan effekter komma såsom att lön vid utförande blir vanligare i relation till lön en gång i månaden. 

Lön vid utförande kommer att bli vanligare i relation till lön en gång i månaden.

Paula Kjellin , Business Developer, Bankgirot

 Att betalningarna över landsgränser kommer ske lika smidigt som inrikes bygger självklart även på att de andra länderna inför de nya regelverken.

För att fortsätta lyckas i framtiden handlar mycket om lyhördhet och samarbete, tror Paula Kjellin.

 Vi vill jobba nära finansbranschen för att lösa deras krav, därför att precis som de är vi också i en förändringsresa där vi förändrar marknaden tillsammans. Det dyker också upp många nya aktörer i området som hittar sin nisch och kompletterar utbudet till de traditionella bankerna, så det gäller att förstå kunderna, våga testa sig fram och att hitta värdeskapande samarbeten.

Hur ser ditt arbete annorlunda ut om tre år?

 Vi kommer fortsätta med att lyssna på kunderna för att förstå vad de vill ha. Vi kommer se resultaten av införandet av regelverk som PSD2, vi kommer se ny teknik som blockchain och kanske ser vi också resultatet av Riksbankens e-krona. Kunderna kommer ha spetsat till sina krav och förmodligen är mikrobetalningar mer synligt tillsammans med globaliserade transaktioner.

 Bankgirot kommer vara del av denna utveckling. Exakt hur vi ska gå tillväga är för tidigt att säga, men för att supporera kunderna behöver också vi se bortom de nationella gränserna.

 Slutligen kommer vi se många exempel på gemensam innovation och värdeskapande samarbeten på marknaden. Det kommer att bli en nyckelfaktor och påverka mitt jobb framåt.

Paula Kjellins fyra tips för en lyckad digitaliseringsresa.

  1. Fråga kunderna vad de vill ha.
  2. Våga testa nya grejer och våga misslyckas.
  3. Var beredd på förändring, det enda vi vet är att mycket kommer ändras. 
  4. Ha roligt. Digitaliseringen kan upplevas som en tuff resa, men kom ihåg att ha kul!

Rekommenderad läsning

Komplex omvärld kräver nya ledare

19 maj 2016 ledarskap

gartner.jpg gartner.jpg gartner.jpg

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

Hon gör Stockholm till världens smartaste stad

22 sep 2016 ledarskap

Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg Annn_960x640.jpg

För Ann Hellenius och hennes medarbetare är målet med Stockholms stads digitaliseringsprocess klart: högsta möjliga livskvalitet åt alla medborgare och bästa företagsklimat

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

ICA: ”Vi måste våga vara öppna för digitala samarbeten”

23 nov 2016 digitala strategier

ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg ICA_Svensson_960x640.jpg

Under lång tid har dagligvaruhandeln haft en tämligen enkel och traditionell affärsidé där den fysiska butiken stått i centrum. Nu måste man möta kunden på flera sätt, menade Ica:s vd Anders Svensson under sin keynote på Digitala strategier

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg Sofia_960x640.jpg

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg AdobeStock_112283873_2.jpg

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

"Rörlig bild är det nya språket"

2 sep 2016 ledarskap

AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg AndersJensen_960x640.jpg

När teknisk utveckling och kreativa idéer möts i digitaliseringens smältdegel finns alla möjligheter att ställa gamla traditioner på ända, men det ställer stora krav på ledarskapet. Anders Jensen, vd för MTG Sverige, möter utmaningen varje dag.

Kundnyttig it till Max

5 sep 2016 ledarskap

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.