Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

Glöm skräckscenarier där maskinerna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson, grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

Text Miguel Guerrero Foto Kristoffer Samuelsson 27 november 2016 digitala strategier

Sofia_960x640.jpg

Digitaliseringen ger möjligheter till innovation och de kommande femtio åren är det enligt Sofia Svanteson, artificiell intelligens som kommer att påverka oss mest. Men utvecklingen är inte helt okontroversiell. Enligt en engelsk undersökning, är vi mindre benägna att acceptera artificiell intelligens ju närmare oss själva den kommer. 72 procent av de tillfrågade ansåg att AI är bra för att monitorera sädesfält medan endast 23 procent skulle låta en AI operera dem.

– Graden av intimitet avgör alltså vår inställning. På nära håll blir avsaknaden av ett ansikte mer påtagligt. Vad vi måste titta på är vad det innebär att maskiner utför en uppgift. Som art konkurrerar vi inte med informationsteknologin. Däremot anpassar vi våra miljöer, något vi förstår, till något som maskiner kan förstå och det har vi hållit på med i åratal. Våra datalager är så kompakta idag attt vi måste använda minne och kapacitet för att hänga med, säger Sofia Svanteson.

Människan och inte maskinen är faran

Trots att AI segrat över människor i både schack och GO är den smartaste maskinen fortfarande magnituder mer stelbent än människan, säger Sofia Svanteson. Det stora problemet är istället de som designar koden.

– Vi måste kunna bygga in samhälleliga värderingar och för att göra tekniken ”god” är det framför allt tre faktorer som spelar in. Först måste man förstå designprocessen och utgå från behov för att sedan föreslå möjligheter. Designprocessen är iterativ och tvärvetenskaplig, och ska vara användarcentrerad.

Den andra faktorn är kompetensutveckling. Där tror Sofia Svanteson på till exempel skräddarsydda mikroutbildningar under hela yrkeslivet istället för att man stannar på samma position livet igenom.

– Vi måste kunna glömma och lära om.

Den tredje faktorn är ledarskapet som bör vara ödmjukt, menar Sofia Svanteson.

– Idag förknippar många ledare digitaliseringen med ångest. Man kanske har hunnit bygga stora dyra infrastrukturer men jag tror att om man satte användarvänligheten överst skulle vi få bättre system jämfört med priset. Där tycker jag att det borde hända mer, att det borde ställas krav på innovationsupphandlingar.

Rekommenderad läsning

Fölster: robotar stöper om samhället

24 okt 2016 ledarskap

DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg DSC08767_960x640.jpg

Robotar, artificiell intelligens och uppkopplade maskiner förenklar våra liv och arbeten. Men digitaliseringen ställer också frågor om ekonomisk utveckling, välfärd och demokrati på sin spets.

Anna Granö om HPE:s nya strategi

11 okt 2016 ledarskap

Anna Granö.PNG Anna Granö.PNG Anna Granö.PNG video

Anna Granö, som har lång erfarenhet från it-branschen, tillträdde i juni som vd för Hewlett Packard Enterprise Sverige. HPE blir nu ett fokuserat bolag som tar hand om både it-arvet och framtiden.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg Jensen_Video_960x640.jpg video

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

damberg snip.JPG damberg snip.JPG damberg snip.JPG video

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

"Sveriges tillväxttakt sämst i Europa"

10 jun 2016 ledarskap

Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg Sofia Svanteson.jpg

Sofia Svanteson från Ocean Observations tycker till om Sveriges digitala utveckling. 
 Vår utvecklingstakt är i stort sett noll och våra journalsystem inom vården är förlegade och oanvändarvänliga. Vi måste befria välfärdsdatan, säger hon.

"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

25 aug 2016 ledarskap

Catrin D_Catrin Diatz_Uppsala_Atea__DSC8542_Kristofer Samuelsson PhotographyKristofer Samuelsson Photography.jpg Catrin D_Catrin Diatz_Uppsala_Atea__DSC8542_Kristofer Samuelsson PhotographyKristofer Samuelsson Photography.jpg Catrin D_Catrin Diatz_Uppsala_Atea__DSC8542_Kristofer Samuelsson PhotographyKristofer Samuelsson Photography.jpg

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.