Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Volvos autonoma fordon banar väg för kunden

Volvo testar just nu sin självkörande lastbil i Bolidens gruva i Kristineberg. Det är ett av flera forsknings- och utvecklingsprojekt där företaget undersöker möjligheterna att göra fordonen mer autonoma.

Text Karin Arnell Foto AB Volvo 11 oktober 2016 digit

T2016_0338-Trucks_960x640.jpg

En självkörande Volvo FMX testas i Boliden.

 Även om tekniken hamnar i fokus handlar det i första hand om att öka effektiviteten och säkerheten, säger Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation vid Volvo Group Telematics.

Dagens uppkopplade lastbil har – oavsett om den är autonom eller inte – förvandlats till en intelligent affärspartner på hjul.

rogerhjelmjpg.jpg

Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation, Volvo Group Telematics.

 Den har förmågan att ”tänka”, reparera mindre fel, slå larm vid allvarliga problem och förbereda närmaste verkstad på vilken typ av service som behövs. Genom att anpassa den till olika förarstilar kan man också minska slitage och bränsleförbrukning.

Som produktleverantör i en lågmarginalindustri är det viktigt att försöka hjälpa sina kunder att öka marginalen och göra dem mer effektiva.

Dags att skifta fokus

 Vi har tidigare lagt mycket kraft på att samla in data. Nu gäller det att skifta fokus och analysera och dra slutsatser av all data.

 Om vi kan säkerställa att våra kunder får det bästa betyget av sina kunder så har vi kommit långt.

En av utmaningarna är att hänga med när kraven som ställs på kunderna förändras.

Att förstå kunderna och deras utmaningar är en förutsättning för att kunna gifta ihop deras verksamhet med våra produkter. Det gäller alltså att tänka framåt och försöka förutspå hur behoven kommer att se ut. Det är viktigt att prioritera och förstå att man kanske måste tillverka andra saker än sådant som man traditionellt har gjort.

Oanade konsekvenser

Roger Hjelm nämner den nya bredare Panamakanalen som ett exempel som kan få stora konsekvenser för transportindustrin.

 Om 30 procent av allt gods hamnar på USA:s östkust i stället för västkust motsvarar det ungefär 9 000 fler containrar per fartyg, vilket i sin tur kräver 9 000 lastbilar för att tömma. Eftersom lasten då är närmare slutdestinationen kommer förarna kanske inte längre att behöva sova i bilarna, vilket gör att vi inte längre säljer lika många sovhytter. Då kanske vi ska trappa ned på tillverkningen av sovhytter till förmån för daghytter.

En annan utmaning är att utvecklingen av tjänster har en mycket snabbare cykel än den för produkter, det vill säga att det tar längre tid att utveckla en lastbil än en liten tjänst som lastbilen är en del av.

Den balansen, alltså om det krävs en förändring på produkten i förhållande till tjänsten, kan också vara svår.

Rekommenderad läsning

Filament För 3D Printer

Svensk sand i 3D

13 jan 2021 digit

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

en öppen laptop på ett rosa skrivbord med rosa vägg och lite tillbehör.jpg

Gratis digital skola

13 mar 2020 digit

Coronavirusets utbredning gör att många skolor kan komma att börja förbereda för distansundervisning. För att underlätta det arbetet gör Gleerups och Skolon sina verktyg gratis att använda. 

färgglada shoppingkassar.jpg

Mot hållbar e-handel

3 mar 2020 digit

E-handeln i Sverige har fyrdubblats på tio år. För att tackla de koldioxidutsläpp detta medför föreslår nu myndigheten Trafikanalys en rad åtgärder till regeringen.

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

bilar-parkering-.jpg

FOI styr trafiken

17 feb 2020 säkerhet

Över tre miljoner uppkopplade fordon har hitintills fått återkallas på grund av bristande säkerhet. FOI har nu gjort en sammanställning över säkerhetskrav och bestämmelser för att underlätta för beslutsfattare inom fordonsindustrin. 

kvinna sitter med huvudet i skrivbordet och är trött på jobbet med rosa bakgrund.jpg
video
ett samarbete mellan hp och voister

Flexibelt på riktigt

22 jan 2020 digit

När allt fler ska och vill jobba flexibelt behöver arbetsplatsen funka. HP:s senaste USB-C-baserade dockningslösningar fungerar med alla typer av datorer och uppdateras automatiskt på ett säkert sätt. 

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

lastbilar-volvo.jpg

Volvo lastar smart

15 nov 2019 digit

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

hund-i-bil.jpg

Norges digitala körkort

7 okt 2019 digit

Många länder är i utvecklingen av digitala körkort. I Norge har man, som första land i Europa, lanserat lösningen i full skala för alla personer med körkort.