Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Volvos autonoma fordon banar väg för kunden

Volvo testar just nu sin självkörande lastbil i Bolidens gruva i Kristineberg. Det är ett av flera forsknings- och utvecklingsprojekt där företaget undersöker möjligheterna att göra fordonen mer autonoma.

Text Karin Arnell Foto AB Volvo 11 oktober 2016 digit

T2016_0338-Trucks_960x640.jpg

En självkörande Volvo FMX testas i Boliden.

 Även om tekniken hamnar i fokus handlar det i första hand om att öka effektiviteten och säkerheten, säger Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation vid Volvo Group Telematics.

Dagens uppkopplade lastbil har – oavsett om den är autonom eller inte – förvandlats till en intelligent affärspartner på hjul.

rogerhjelmjpg.jpg

Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation, Volvo Group Telematics.

 Den har förmågan att ”tänka”, reparera mindre fel, slå larm vid allvarliga problem och förbereda närmaste verkstad på vilken typ av service som behövs. Genom att anpassa den till olika förarstilar kan man också minska slitage och bränsleförbrukning.

Som produktleverantör i en lågmarginalindustri är det viktigt att försöka hjälpa sina kunder att öka marginalen och göra dem mer effektiva.

Dags att skifta fokus

 Vi har tidigare lagt mycket kraft på att samla in data. Nu gäller det att skifta fokus och analysera och dra slutsatser av all data.

 Om vi kan säkerställa att våra kunder får det bästa betyget av sina kunder så har vi kommit långt.

En av utmaningarna är att hänga med när kraven som ställs på kunderna förändras.

Att förstå kunderna och deras utmaningar är en förutsättning för att kunna gifta ihop deras verksamhet med våra produkter. Det gäller alltså att tänka framåt och försöka förutspå hur behoven kommer att se ut. Det är viktigt att prioritera och förstå att man kanske måste tillverka andra saker än sådant som man traditionellt har gjort.

Oanade konsekvenser

Roger Hjelm nämner den nya bredare Panamakanalen som ett exempel som kan få stora konsekvenser för transportindustrin.

 Om 30 procent av allt gods hamnar på USA:s östkust i stället för västkust motsvarar det ungefär 9 000 fler containrar per fartyg, vilket i sin tur kräver 9 000 lastbilar för att tömma. Eftersom lasten då är närmare slutdestinationen kommer förarna kanske inte längre att behöva sova i bilarna, vilket gör att vi inte längre säljer lika många sovhytter. Då kanske vi ska trappa ned på tillverkningen av sovhytter till förmån för daghytter.

En annan utmaning är att utvecklingen av tjänster har en mycket snabbare cykel än den för produkter, det vill säga att det tar längre tid att utveckla en lastbil än en liten tjänst som lastbilen är en del av.

Den balansen, alltså om det krävs en förändring på produkten i förhållande till tjänsten, kan också vara svår.

Rekommenderad läsning

utryckning-pa-motorvag-i-rusning.jpg

Självkörande bilar hjälper blåljus

4 apr 2018 digit

Rise, SOS Alarm, Ericsson och Volvo är några av intressenterna i det forskningsprojekt som ska ta fram en molnbaserad plattform för utbyte av trafikinformation mellan utryckningsfordon och självkörande bilar.

självkörande buss i göteborg.jpg

Förarlöst i Göteborg

7 maj 2018 digit

I veckan rullade den första självkörande bussen fram i Göteborg som en del av regeringens samverkansprogram Nästa generation resor och transporter.

volkswagen-beetle-960640.jpg

Samarbete för självkörande

4 jun 2018 digit

Apple planerar för självkörande minibussar som ska transportera bolagets medarbetare. Därför inleder nu Apple ett samarbete med Volkswagen för att uppgradera biltillverkarens T6 Transporter att bli självkörande.

sjalvkorande buss i kista.jpg

Grönt ljus för självkörande bussar

29 dec 2017 digit

Transportstyrelsen har gett klartecken till den första försöksverksamheten med självkörande buss på allmän väg i Sverige. Beslutet gör det möjligt att testa framtidens hållbara transporter.

bilar-gata-960640.jpg

Svenskt EU-projekt om självkörande bilar

19 feb 2018 digit

VTI leder en serie tester i ett större EU-projekt om automatiserad körning. Projektet ska fokusera dels på acceptans bland olika grupper i samhället, dels på teknikutveckling.

einride-960640.jpg

Svenska Einride vs Tesla

12 feb 2018 digit

Den svenska startupen Einride bygger autonoma, eldrivna lastbilar. Den första prototypen lanserades sommaren 2017, vilket innebär att företaget redan visat upp mer resultat än Tesla.

snip scen prisutdelning.JPG
video

Zenuitys big data-lösning hyllas

2 maj 2018 digit

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

massor av bilar i en backspegel.jpg

I Kinas backspegel

16 jul 2018 digit

Sverige har bra förutsättningar att ställa om till en hållbar trafik med självkörande fordon. Men för att det ska bli verklighet måste de stora fordonstillverkarna börja ställa om på allvar, menar elbilsföretaget Einrides vd Robert Falck.

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Grönt ljus i FN

26 okt 2018 digit

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.