Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Volvos autonoma fordon banar väg för kunden

Volvo testar just nu sin självkörande lastbil i Bolidens gruva i Kristineberg. Det är ett av flera forsknings- och utvecklingsprojekt där företaget undersöker möjligheterna att göra fordonen mer autonoma.

Text Karin Arnell Foto AB Volvo 11 oktober 2016 digit

T2016_0338-Trucks_960x640.jpg

En självkörande Volvo FMX testas i Boliden.

 Även om tekniken hamnar i fokus handlar det i första hand om att öka effektiviteten och säkerheten, säger Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation vid Volvo Group Telematics.

Dagens uppkopplade lastbil har – oavsett om den är autonom eller inte – förvandlats till en intelligent affärspartner på hjul.

rogerhjelmjpg.jpg

Roger Hjelm, chef för Analytics & Service Innovation, Volvo Group Telematics.

 Den har förmågan att ”tänka”, reparera mindre fel, slå larm vid allvarliga problem och förbereda närmaste verkstad på vilken typ av service som behövs. Genom att anpassa den till olika förarstilar kan man också minska slitage och bränsleförbrukning.

Som produktleverantör i en lågmarginalindustri är det viktigt att försöka hjälpa sina kunder att öka marginalen och göra dem mer effektiva.

Dags att skifta fokus

 Vi har tidigare lagt mycket kraft på att samla in data. Nu gäller det att skifta fokus och analysera och dra slutsatser av all data.

 Om vi kan säkerställa att våra kunder får det bästa betyget av sina kunder så har vi kommit långt.

En av utmaningarna är att hänga med när kraven som ställs på kunderna förändras.

Att förstå kunderna och deras utmaningar är en förutsättning för att kunna gifta ihop deras verksamhet med våra produkter. Det gäller alltså att tänka framåt och försöka förutspå hur behoven kommer att se ut. Det är viktigt att prioritera och förstå att man kanske måste tillverka andra saker än sådant som man traditionellt har gjort.

Oanade konsekvenser

Roger Hjelm nämner den nya bredare Panamakanalen som ett exempel som kan få stora konsekvenser för transportindustrin.

 Om 30 procent av allt gods hamnar på USA:s östkust i stället för västkust motsvarar det ungefär 9 000 fler containrar per fartyg, vilket i sin tur kräver 9 000 lastbilar för att tömma. Eftersom lasten då är närmare slutdestinationen kommer förarna kanske inte längre att behöva sova i bilarna, vilket gör att vi inte längre säljer lika många sovhytter. Då kanske vi ska trappa ned på tillverkningen av sovhytter till förmån för daghytter.

En annan utmaning är att utvecklingen av tjänster har en mycket snabbare cykel än den för produkter, det vill säga att det tar längre tid att utveckla en lastbil än en liten tjänst som lastbilen är en del av.

Den balansen, alltså om det krävs en förändring på produkten i förhållande till tjänsten, kan också vara svår.

Rekommenderad läsning

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson. 

Träffa din läkare från solstolen

1 jun 2016 digit

AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg

Träffar du din läkare ofta? Då finns mycket tid att spara. På Karolinska universitetssjukhuset har man infört en videolösning för besök i öppenvården, något som sparar tid för både patienter och vårdpersonal.

Handbollsfestival satsar på eventnät

29 jun 2016 digit

Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg

Från en liten handbollsturnering med 75 lag för snart tjugo år sedan till ett jätteevent med 60 000 deltagare och besökare ­– Åhus beachhandbollsfestival har vuxit så det knakar och blivit allt mer digitaliserad.

"Bygg datacenter med öppen källkod"

30 jun 2016 digit

RedHatSummit2_960x640.jpg RedHatSummit2_960x640.jpg RedHatSummit2_960x640.jpg

Det mjukvarudefinierade samhället är den fjärde industriella revolutionen. Det var budskapet från Jim Whitehurst, CEO på Red Hat, som inledde årets Summit. 

Familjeläkarna digitaliserar vården

8 jul 2016 digit

familjeläkarna snip.JPG familjeläkarna snip.JPG familjeläkarna snip.JPG video

Digitalisering hjälper vården att klara välfärden. Vårdföretaget Familjeläkarna är en föregångare inom videovård, digitala journalsystem och snart även digitalt stöd för långtidssjuka i hemmet.

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Ungdomar mobil pixlr.jpg Ungdomar mobil pixlr.jpg Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

Stockholmståg förenklar pendlarlivet

13 jul 2016 digit

stockholmståg pixlr.jpg stockholmståg pixlr.jpg stockholmståg pixlr.jpg

Stockholmståg har under det senaste dryga halvåret kommit ut med tre digitala nyheter. Först ut var Minpendel.se, tvåa var appen Pendelprognos - en uppdatering av Pendelkollen - och nu har driftledningssystemet Komplett lanserats. 

"Digitaliseringen innebär smidigare resor för alla"

15 jul 2016 digit

anna johansson pixlr.jpg anna johansson pixlr.jpg anna johansson pixlr.jpg

Infrastrukturminister Anna Johansson, (S), drömmer om ett Kollektivtrafiksverige med mer öppna data och där man kanske bara behöver ett enda kort till sina resor inom landet.
 Där skulle man kunna ha biljetter från flera olika system och kunna kombinera dem i en och samma lösning. Man skulle även kunna beställa andra färdmedel, som till exempel hyrcykel eller gå med i en bilpool.

Människan - smartare än tekniken

27 jul 2016 digit

AdobeStock_93393870-Anders_960x640.jpg AdobeStock_93393870-Anders_960x640.jpg AdobeStock_93393870-Anders_960x640.jpg

Att dra med fingret över skärmen är en självklar handling för vilket barn som helst idag, men många företag släpper avancerad teknik utan att tänka på den som ska hantera den: människan.