Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Visionen visar Varberg vägen

Virtuella brandmän, robotar inom omsorgen och skolor utan klassrum. Målet för Varbergs kommun är att automatisera det administrativa arbetet till förmån för mänskliga möten. Den stora utmaningen är trögföränderligheten i offentlig förvaltning, menar Anders Boustedt, kommunens it-chef.

Text Janna Li Holmberg Foto Marie Hidvi 4 oktober 2016 ledarskap

20160615_Atea-28.jpg

I västkuststaden Varberg njuter invånare och turister av småstadsliv och höstpromenader längs stranden. Men år 2025 kommer Varberg att se annorlunda ut. Järnvägsrälsen som löper mellan stadskärnan och havet har grävts ned under mark. Stadsbebyggelsen och butikslivet har växt fram till strandkanten. Bilismen har minskat drastiskt liksom antalet parkeringsplatser. Bilarna är självkörande och varje fordon används av många människor. Bibliotek och skolor är öppna dygnet runt. Personal inom vård och omsorg har tid att sitta ned och prata med vårdtagarna. Stadens invånare har tillgång till Varbergs hela kulturutbud genom robotar utrustade med surfplattor som visar utställningar och konserter i realtid, på offentliga platser och i varje hem.

– År 2025 är Varberg en betydligt lugnare stad där människan, möten och naturen står i centrum. Hela maskineriet med pendling och att alla barn går i skolan samtidigt kommer till stor del att ersättas av smidiga digitala flöden, säger Anders Boustedt, kommunens it-chef och blickar ut mot havet. 

Visionen ger riktning åt it-arbetet

För fyra år sedan antog kommunen en gemensam plan för verksamheten: Vision 2025.  Målet är bli en kundvänlig organisation där medborgarna sköter de flesta ärenden online. I framtidens Varberg finns digitala lösningar som gör att personal inom skola och omsorg kan ägna mer tid åt elever och vårdtagare och mindre tid på administration. Visionen har satt fart på it-avdelningens utvecklingsarbete med att modernisera och effektivisera it-infrastrukturen.

Varbergs Vision

Varbergs kommun har 61 000 invånare och 5 300 anställda. År 2011 antogs
Vision 2025 med målet att bli en mer kundfokuserad organisation med
förbättrad service och bemötande. Alla kommunens verksamheter jobbar
mot den gemensamma visionen. It-avdelningen arbetar efter en digital
agenda och målet är att utveckla verksamheterna med stöd av digitalisering
och automatisering.

För att it-avdelningen ska ha koll på vilka tjänster medborgarna behöver har de ett nära samarbete med kommunens verksamheter. Varje verksamhetsområde har en specifik kontaktperson från it-avdelningen som de träffar regelbundet och diskuterar konkreta lösningar. De stämmer tillsammans av mot kommunens digitala agendor, där de övergripande målen finns nedtecknade. I agendorna anges exempelvis när det ska finnas ett kostnadsfritt wifi för alla medborgare, när alla inom vårdsektorn ska använda surfplattor och så vidare.

– Vår digitala agenda 2017 slår fast att vi till dess ska ha byggt ut kommunens bredband, förfinat processerna för vårt interna samarbete och vi ska ha gått över till att lagra all data i säkra molnlösningar, beskriver Anders Boustedt.

Den stora utmaningen i uppdraget är den offentliga sektorns tröghet. I en föränderlig värld behöver digitala agendor uppdateras flera gånger per år. I en politiskt styrd organisation går det långsammare.

– Våra digitala agendor anger vad som ska göras, men inte hur. Svaret på hur löser vi på daglig basis tillsammans med våra kollegor i verksamheten, säger Anders Boustedt.

Många nya tjänster åt invånarna

Sedan arbetet med Vision 2025 inleddes för fyra år sedan har it-avdelningen skapat hundratals nya tjänster genom kommunens nya plattform för e-tjänster och självservice.

– En av mina favoriter är att föräldrarna nu kan boka simskola för sina barn direkt på nätet. Det spar tid för föräldrarna och för kommunen. Framför allt har simlärarna mer tid att lära fler barn att simma, vilket är en fantastisk medborgarnytta, konstaterar Anders Boustedt.

År 2025 är Varberg en betydligt lugnare stad där människan, möten och naturen står i centrum.

Anders Boustedt , it-chef, Varbergs kommun

It-enhetens största interna kund är Barn- och utbildningsförvaltningen. De senaste årens konkreta förbättringar innefattar att alla skolelever i kommunen idag har en egen bärbar dator eller surfplatta. Nätverkskapaciteten har också förstärkts för att användandet ska gå snabbt och kännas meningsfullt.

Maria Wirén, utvecklingschef på Barn- och utbildningsförvaltningen, förutspår att digitaliseringen kommer att förändra skolan i grunden.

– It blir en integrerad del av skolan som förstärker lärandet, men tekniken ersätter inte lärarna. Klassrum och skoltider försvinner. Istället sker undervisning online, vid olika tidpunkter på dygnet. Skolan har öppet dygnet runt, beskriver Maria Wirén.

Virtuella brandmän informerar

En annan intern kund för Varbergs it-avdelning är Räddningstjänsten Väst. De utgör ett nav även för Falkenbergs räddningstjänst. Redan idag har kommunen minskat Räddningstjänstens sårbarhet genom att skapa en redundant uppkoppling till Falkenbergs räddningstjänst, vilket betyder att nätverket alltid fungerar.

20160615_Atea-26.jpg

Virtuella brandmän är en av innovationerna som står på framtidsagendan.

– Om några år kommer vi att lägga mindre tid på att släcka bränder och mer tid på förebyggande arbete, säger Anders Mared, it-strateg på Räddningstjänsten och fortsätter.

– I smarta hus kommer virtuella brandmän i form av hologram berätta för de boende hur de ska bete sig för att lämna huset vid en brand. Med stöd av IoT, Internet of Things, kommer värme- och rökdetektorer att automatiskt aktivera sprinklers på rätt ställen. Om några år blir vårt boende betydligt tryggare, säger han.

Rekommenderad läsning

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG VarbergsCIO.JPG

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Öppna data vinstaffär för samhället

24 aug 2016 ledarskap

AdobeStock_78688824_960x640.jpg AdobeStock_78688824_960x640.jpg AdobeStock_78688824_960x640.jpg

Ökad demokratisering, effektivisering av verksamheten och möjligheten för innovativa entreprenörer att skapa affärer – öppna data är en framgångsfaktor för kommunerna.

"Med 5G finns inget utrymme för felmarginal"

9 sep 2016 ledarskap

Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg Sara Mazur 960640.jpg

Sara Mazur är forskningschef på telekomjätten Ericsson där det viktigaste är att hela tiden kunna se in i framtiden. Just nu jobbar hon på att göra Ericsson till det bäst förberedda företaget inför det reella 5G-inträdet. 
– Man måste hela tiden växelverka med andra och försöka förstå omvärlden, säger hon.

Kundnyttig it till Max

5 sep 2016 ledarskap

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.

Megatrender formar framtiden

19 sep 2016 ledarskap

DSC_0934.jpg DSC_0934.jpg DSC_0934.jpg

Din armbandsklocka beställer medicin, dina kläder förändrar egenskaper efter vädret och du får gitarrlektioner av ett hologram som ser ut som din favoritartist. Genom att analysera de stora trenderna kan vi se framtiden, menar Andrew Bolwell, Chief Disruptor på HP.

Bygg digitaliseringen på dina styrkor

6 okt 2016 ledarskap

Ola Piteå.PNG Ola Piteå.PNG Ola Piteå.PNG video

Undvik att vara en copycat när du skapar en plan för digitalisering och utgå istället från din unikitet. Piteå kommun är mitt uppe i arbetet med en handlingsplan och it-strateg Ola Lidström tipsar om riktningen.

Umeå Energi skapar smarta hem

12 okt 2016 digit

UmeaEnergi_960x640.jpg UmeaEnergi_960x640.jpg UmeaEnergi_960x640.jpg

Umeå Energi digitaliserar och kommer att fokusera på mobilitet samt kommunicera med smarta hem framöver.
- Vi spanar på lösningar där vi kan sätta upp sensorer hos våra kunder för att övervaka till exempel inomhustemperaturen, slår det larm kan vi agera, säger Dirk Mottmann på Umeå Energi.