Umeå Energi skapar smarta hem

UmeaEnergi_960x640.jpg

Umeå Energi kommer att fokusera på mobilitet samt kommunikation med smarta hem framöver.
– Vi spanar på lösningar där vi kan sätta upp sensorer hos våra kunder för att övervaka till exempel inomhustemperaturen, slår det larm kan vi agera, säger Dirk Mottmann på Umeå Energi, affärsområde energilösningar.

Umeå Energi är ett energibolag som bland annat producerar fjärrvärme, fjärrkyla, el, erbjuder energitjänster och  servicetjänster samt solceller, el producerad av vindkraftverk och bredband. På affärsområde energilösningar är Dirk Mottmann ansvarig för process it och där har det hänt en hel del på sistone. De har arbetat med digitalisering i många år eftersom allt från början var analogt. I år har Umeå Energi kunnat implementera en ny lösning som tillåter att deras driftpersonal kan arbeta mer mobilt ute på fältet.

 Man kan ha operatörsplatsen och ingenjörsverktyget med sig för att sköta drift, underhåll och felsökning och minskar därmed kommunikationen med personalen i kontrollrummet. Man tar med sig sin mobila enhet ut och analyserar direkt på plats. Tidigare har det varit ett stort glapp där det kunde uppstå fel i kommunikationen. Det här har också minskat stressen för personalen i driftcentralen. 

Mobilitet på agendan

Framöver ser Dirk Mottmann fortsatt en ökad mobilitet på agendan – både inom företaget och ute hos kund. De olika affärsområdena såsom fjärrvärme, el och bredband kommer att vara mer integrerade med varandra, vilket också kommer hjälpa kunderna på ett bättre sätt då de ska kunna ta del av de olika tjänsterna i samma erbjudande.

 Smarta hem blir ju allt vanligare vilket vi kan ha ett intresse av. Vi kanske kan sätta igång tvättmaskinen åt kunden när elpriset är mer fördelaktigt och styra kundens användning av el.

dirk mottman 960 640.jpg

Dirk Mottmann, process it-ansvarig på Umeå Energi, affärsområde energilösningar

– Istället för att leverera fjärrvärme till en överlämningspunkt vid kundens värmeväxlare i källaren, kan vi framöver möjligtvis garantera kunden en inomhustemperatur på 21 grader genom att vara uppkopplad med kundens hus. Vi kan på så sätt övervaka att uppvärmningen fungerar även om kunden är på semester utomlands.

Även tilläggstjänster såsom övervakning av huset kring till exempel vattenläckage, ventilation och så vidare, skulle kunna bli verklighet, tror Dirk Mottmann.

 Vi kan sätta upp sensorer på utvalda ställen för att se om golvet är fuktigt på grund av exempelvis läckage, och slår det då larm kan vi agera. Här uppe i Umeå kan det bli väldigt kallt på vintern och om en familj är på semester då så behöver de inte vara oroliga för att vattenledningarna ska frysa. Blir det ett fel skulle vi kunna hjälpa till med att åtgärda det uppkomna felet. Vi är i dagsläget relativt nära att kunna erbjuda kunderna detta.

12 oktober 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng