Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nelson Garden outsourcar rubbet

AdobeStock_115114206_Nelson_960x640.jpg

Företaget Nelson Garden har på 1,5 år förändrat sin it-drift totalt. De har outsourcat driften vilket inneburit en säkrare, mer kostnadseffektiv och mer flexibel it-drift, och personalen kan nu fokusera mer på verksamhetsutveckling.

 Resurserna som frigjorts går till att utveckla bland annat digitaliserings- och mobilitetslösningar, men också att optimera och effektivisera it-administrationen, säger Mattias Åström, it-chef på Nelson Garden.  

Nelson Garden är en av de ledande aktörerna i Norden inom trädgårdsbranschen och de har sortiment inom frö, trädgårdsredskap, blomsterlök, förodlingsprodukter och växtvård. De senaste 18 månaderna har företaget gjort en totalomvandling av sin it-drift. Det som från början initierade omställningen var att server-, storage- och backuplösningarna var föråldrade, men också att datahallen inte uppfyllde dagens krav. En uppgradering behövde också ske på grund av ökade krav på mobilitet, prestanda och tillgänglighet i Nelson Gardens lösningar. De inledde med att göra en grundlig förstudie innehållande bland annat nulägesbeskrivning, konsekvensanalys och kalkyler.

 Förstudien ledde till att vi kunde definiera en helt ny driftstrategi, där den viktigaste innebörden är att alla affärskritiska systemlösningar ska läggas ut externt, säger Mattias Åström, it-chef på Nelson Garden. 

 Vad som förvånade oss när vi gick igenom kalkylerna var att det faktiskt totalt sett blev billigare att outsourca driften. När vi då dessutom fick fördelar såsom högre driftsäkerhet, högre tillgänglighet, högre fysisk säkerhet, utökad flexibilitet i form av till exempel anpassningsbar drift, så var valet inte så svårt.

Mattias_Astrom.jpg

Mattias Åström, it-chef, Nelson Garden.

Så outsourcing fick det bli. De började med att bygga ut infrastrukturen och kommunikationsförbindelserna på samtliga sajter i Norden, vilket skapade bättre redundans och ökad prestanda. De avvecklade sin Exchange-server och gick över till Office 365 istället – och i samband med det så implementerade de även en helt ny telefonilösning som är helt integrerad med Skype och mobiltelefoni. Det innebar ett slut på fasta telefoner som ersattes av mobiltelefoner och laptops.

Som nästa steg flyttade de över sitt affärssystem SAP till Implema, företagets SAP-leverantör, och nyligen satte de upp ett mindre lokalt datacenter för drift av lokala system, till exempel larmsystem och övervakningssystem.
Därefter påbörjades flytten av affärskritiska system till ett externt datacenter - och nu är totalförvandlingen snart klar.

– Det som återstår är att flytta över de sista affärskritiska systemen till antingen det externa datacentret eller till molnbaserade tjänster, ett alternativ som alltid övervägs när nya lösningar ska implementeras. Planen är att allt ska vara klart runt årsskiftet.

Om det mesta outsourcas, har ni blivit tvungna att släppa en del personal då?

– Nej, resurserna som frigjorts går bland annat till att utveckla verksamhets- eller affärsrelaterade projekt, till exempel inom digitaliserings- och mobilitetslösningar, där det finns ett eskalerande resursbehov.

Så verksamheten i övrigt utvecklas alltså också av att ni outsourcar it-driften?

– Ja, det är definitivt en målsättning, och samtidigt kommer it-avdelningen närmare verksamheten och blir mer affärsorienterad.

3 oktober 2016 Uppdaterad 29 september 2017 Reporter Fredrik Adolfsson digit

Rekommenderad läsning