Sekoia skapar bättre vård i Burlöv

sekoia pixlr.jpg

Burlöv har som första kommun i Sverige börjat använda Sekoia - ett verktyg inom vård och omsorg som inte bara personalen kan nyttja utan även brukare och närstående.
 Vi behövde tänka om och det här är verkligen att tänka om. Vi har bara fått positiva reaktioner än så länge, säger Ninette Hansson, projektledare på socialförvaltningen, Burlöv kommun.

Planeringsverktyget Sekoia används sedan tidigare frekvent i Danmark och går till så att varje brukare erhåller en plattskärm och en pekskärm i sin lägenhet. I skärmen eller datorn kan personalen logga in och få behövliga uppgifter kring hur brukarna vill ha sin hjälp, vilka insatser som ska genomföras och så vidare. Med andra ord ser personalen den enskildes dygnsrytm och de uppgifter som är planerade för dagen. När uppgifterna är utförda signeras de på skärmen hos brukaren så att personalen kan hålla ordning på vad som är gjort och inte.

Skärmen ger brukaren åtkomst till exempelvis radio, minnesspel, kalender och inbjudan rörande olika aktiviteter, men där kan också finnas diverse egenvårdsinstruktioner. En annan fördel med Sekoia rör de utländska medborgarna där brukarna kan ha svårt att kommunicera på svenska. Då kan personalen lägga in bilder på exempelvis bröd och mjölk i verktyget och brukarna kan använda skärmen som pekbok. Det går också att ställa in radiokanaler på brukarnas egna hemspråk så de kan lyssna på vad de vill.

Om brukarna ger samtycke kan deras närstående ta del av till exempel en kalenderfunktion i samma skärm men där inloggning sker från mobilen. Närstående kan också lägga upp bilder i realtid från sin semester eller sin vardag, även detta med hjälp av mobiltelefonen. Sekoia började användas i Burlöv 10 oktober.

 Det har varit en process sedan början av året där vi bland annat har monterat skärmar och utbildat personal, brukare och närstående. Än så länge har vi bara mötts av positiva reaktioner. Jag trodde att det skulle knorras lite bland personalen över att de skulle behöva lära sig ett nytt system men så har det inte blivit, det beror nog på att det är väldigt användarvänligt.

 Jag trodde också att gruppen äldre skulle vara mer motståndare till att använda sig av tekniken, men den farhågan har inte besannats, säger Ninette Hansson.

Framtiden måste bygga på system som är enkla för personalen att använda.

Ninette Hansson, Burlöv kommun

Att socialförvaltningen i Burlövs kommun började fundera kring ett nytt system beror på att de, i likhet med andra kommuner i Sverige, hade låga siffror i brukarundersökningar som gällde brukarens upplevelse av delaktighet och information. Det fanns brister i utförarnas dokumentation kring genomförandeplanerna och verksamhetssystemen, och dessa två upplevdes ofta som komplicerade och tidsödande att hantera. Informationen fanns inte där brukaren bodde utan verksamhetssystemen låg oftast på en dator på en expedition - vilket medförde att personalen hela tiden antingen fick rapportera och dokumentera på minneslappar och rapportblad, eller gå till en expedition och logga in för att få information. Detta krånglade till det dagliga arbetet och medförde en stressfaktor, menar Ninette Hansson.

 Vi behövde tänka om och det här är verkligen att tänka om. Är it-stödet för verksamheten för komplicerat att hantera, spelar det ingen roll vad lagen säger, dokumentationen blir bristfällig. Framtiden måste bygga på system som är enkla för personalen att använda och där informationen finns där brukaren finns. Sedan är det självklart ett stort plus att även brukare och närstående kan använda sig av systemet.

Sekoia-projektet körs nu i sex månader på ett LSS-boende och ett äldreboende i Burlöv och skall därefter utvärderas. Målet med projektet är en mer strukturerad, samlad och enklare dokumentation där även signeringslistor för överlämnande av läkemedel finns och kan signeras via systemet. Även instruktioner vid träning och förflyttning ska bli tydligare, delaktigheten ska upplevas större av brukare och närstående och stressen ska minska hos personalen - vilket ska innebära mer tid till brukarkontakt.

 Det finns också en demografisk aspekt till att vi går in i projekt Sekoia. Tittar man på befolkningsutvecklingen i stort så ser man att det blir allt fler äldre i kommunen och fler och fler kommer behöva hjälp, samtidigt som personaltillgången kommer att minska. Därför kändes det angeläget att ha ett system som finns på plats där brukarna bor - personalen ska inte behöva springa runt så mycket längre.

 Sekoia fyller väldigt många funktioner och jag tror enkelheten i det kommer göra att det får ett stort genomslag även i Sverige, avslutar Ninette Hansson.

28 oktober 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i vården

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng