Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så tog Husqvarna fram sin IoT-strategi

Husqvarnas Connectivity Hub blev avstampet för utvecklingsfrågor relaterade till IoT. I dag är strategin klar.

 Just nu är framgångsfaktorn att vi har begränsat oss kraftigt och valt vilka vägar vi ska följa, säger Petra Sundström som är chef för hubben.

Text Karin Arnell 29 september 2016 digit

bevattningjpg.jpg (1)
petra_2.jpg

Sedan det blev tekniskt och prismässigt möjligt att sätta in komponenter i produkterna har Husqvarna de senaste åren jobbat internt för att precisera vad som är möjligt att göra, och i vilken takt.

— Vi har tittat på tekniska möjligheter, konkurrenssegmentet och kundernas behov.

För ett halvår sedan var strategin klar. Av 100-tals vägar återstod endast några få som nu kommer att prioriteras.

— När man har satt fokus är utmaningen att hålla innovationsbollen i rullning. Vi måste se kundens behov, koppla detta till tekniska möjligheter och försöka reda ut vart utvecklingen är på väg så att vi kan uppfylla behoven om ett par år när tekniken är på plats.

Ett av de områden där Husqvarna vill växa och bli bättre är inom bevattningslösningar där koncernen har utvecklat ett Smart Garden System, där sensorer mäter fuktighetsnivåerna i jorden. Genom att koppla på information om solljus och väderprognoser kan maskinerna själva bestämma när vattning behövs. Andra sensorer kan meddela var det är mest optimalt att placera en viss blomma.

— Jag hävdar att vi alla måste blir mer produktorienterade och få ut IoT-produkterna på marknaden. På så sätt kan vi få tillbaka information från kunderna om hur maskinerna används för att kunna utveckla dem ännu bättre i nästa steg.

En trend är att marknaden tar steget bort från att mäta och beräkna till att i stället lösa uppgifter och tillgodose behov på andra sätt.

— Hittills har det varit exempelvis data från en elapparat, det vill säga siffror i form av en app. Men genom att apparaterna pratar på ett mer kompatibelt sätt kan de lösa mer komplexa uppgifter vilket gör att människor också kan få mer tid att ägna sig åt sådant som de verkligen vill.

Hur smart kan vår vardag bli?

— Jag tror att den kan bli väldigt uppkopplad, men ser inget skräckscenario där saker pratar sömlöst med varandra utan att involvera människan. Ju fler produkter desto mer sömmar och då måste också människan involveras mer. Det är vår tankekraft och de beräkningar som vi kan göra i systemet som maximerar nyttan då vi kan göra tolkningar som datorerna inte kan.

 

 

Rekommenderad läsning

IoT styr utvecklingen av framtidens kontor

15 aug 2016 digit

AMF-fastigheter-Kontor_960x640.jpg AMF-fastigheter-Kontor_960x640.jpg AMF-fastigheter-Kontor_960x640.jpg

Inopererade chip som ger dig tillgång till kontoret, sensorer som reglerar syrehalten i konferensrummen och dataanalys – digitaliseringen ger fastighetsbranschen nya möjligheter och utmaningar.

Uppkopplade sopbilar avslöjar vattenläckor

16 aug 2016 digit

sopbil_960x640.jpg sopbil_960x640.jpg sopbil_960x640.jpg

Dyr fast infrastruktur för att läsa av vattenmätarna? Nej, tyckte Eskilstuna och Strängnäs kommuner och utrustade istället sopbilarna med särskild avläsningsutrustning. Resultatet: En mycket bättre lägesbild till en låg kostnad.

Electrum skapar innovation på atomnivå

13 sep 2016 digit

Electrum.jpg Electrum.jpg Electrum.jpg

Sedan 1987 har Electrum i Kista hjälpt svenska företag att utveckla teknik. Då var det transistorer och lasrar på agendan, idag är tekniken betydligt mindre och mer innovativ…

IoT lyfter Södertäljes hemtjänst

14 sep 2016 it i vården

Södertälje960x640.jpg Södertälje960x640.jpg Södertälje960x640.jpg

Genom att digitalisera och utnyttja IoT i verksamheten har Södertälje tagit ett rejält kliv framåt för att säkerställa att kommunens äldre får bra vård och omsorg framöver.

Appar ger åkeriet järnkoll

9 sep 2016 digit

463A1142_960x640.jpg 463A1142_960x640.jpg 463A1142_960x640.jpg

En ny applösning sparar kostnader och ger bättre överblick över verksamheten för åkeriet Bröderna Pudas specialtransporter.

Uträknad i dimman

26 aug 2016 digit

AdobeStock_98581063_960x640.jpg AdobeStock_98581063_960x640.jpg AdobeStock_98581063_960x640.jpg

Samtidigt som cloud computing växer i betydelse och omfattning sker det motsatta: fog computing, beräkningar i molnets utkant, blir också allt viktigare.

Digital nattillsyn i fler kommuner

26 sep 2016 digit

godnatt.jpg godnatt.jpg godnatt.jpg

Kamera i hemmet i stället för hembesök om natten? Järfälla är en av allt fler kommuner som erbjuder digital nattillsyn i ordinärt boende.

– Genom att arbeta framåt i välfärdsteknik utvecklar vi också verksamheten, säger Elisabeth Helgöstam, e-hälsosamordnare i Järfälla kommun.

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG bild jäMTKRAFT.PNG video

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG BILD F-kassa.PNG video

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.