Så tog Husqvarna fram sin IoT-strategi

bevattningjpg.jpg (1)

Husqvarnas Connectivity Hub blev avstampet för utvecklingsfrågor relaterade till IoT. I dag är strategin klar.

 Just nu är framgångsfaktorn att vi har begränsat oss kraftigt och valt vilka vägar vi ska följa, säger Petra Sundström som är chef för hubben.

petra_2.jpg

Sedan det blev tekniskt och prismässigt möjligt att sätta in komponenter i produkterna har Husqvarna de senaste åren jobbat internt för att precisera vad som är möjligt att göra, och i vilken takt.

— Vi har tittat på tekniska möjligheter, konkurrenssegmentet och kundernas behov.

För ett halvår sedan var strategin klar. Av 100-tals vägar återstod endast några få som nu kommer att prioriteras.

— När man har satt fokus är utmaningen att hålla innovationsbollen i rullning. Vi måste se kundens behov, koppla detta till tekniska möjligheter och försöka reda ut vart utvecklingen är på väg så att vi kan uppfylla behoven om ett par år när tekniken är på plats.

Ett av de områden där Husqvarna vill växa och bli bättre är inom bevattningslösningar där koncernen har utvecklat ett Smart Garden System, där sensorer mäter fuktighetsnivåerna i jorden. Genom att koppla på information om solljus och väderprognoser kan maskinerna själva bestämma när vattning behövs. Andra sensorer kan meddela var det är mest optimalt att placera en viss blomma.

— Jag hävdar att vi alla måste blir mer produktorienterade och få ut IoT-produkterna på marknaden. På så sätt kan vi få tillbaka information från kunderna om hur maskinerna används för att kunna utveckla dem ännu bättre i nästa steg.

En trend är att marknaden tar steget bort från att mäta och beräkna till att i stället lösa uppgifter och tillgodose behov på andra sätt.

— Hittills har det varit exempelvis data från en elapparat, det vill säga siffror i form av en app. Men genom att apparaterna pratar på ett mer kompatibelt sätt kan de lösa mer komplexa uppgifter vilket gör att människor också kan få mer tid att ägna sig åt sådant som de verkligen vill.

Hur smart kan vår vardag bli?

— Jag tror att den kan bli väldigt uppkopplad, men ser inget skräckscenario där saker pratar sömlöst med varandra utan att involvera människan. Ju fler produkter desto mer sömmar och då måste också människan involveras mer. Det är vår tankekraft och de beräkningar som vi kan göra i systemet som maximerar nyttan då vi kan göra tolkningar som datorerna inte kan.

 

 

29 september 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Karin Arnelldigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng