Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Kundnyttig it till Max

Highres__DSC1026_Kristofer Samuelsson Photography_960x640.jpg

Det är drygt ett år sedan hamburgerkedjan Max lanserade sin mobilapp som gjorde det enklare för kunderna att beställa och betala för sin hamburgare, men för Johnny Bröms, CIO för Max, har digitaliseringsresan precis tagit fart.

– Det som skiljer vår lösning från många andra är att vi har ett helt integrerat och automatiserat system där vi kan följa alla flöden från order till uppföljning. Under ytan har vi en standardiserad plattform för alla våra säljkanaler, inklusive appen. Själva appen har haft över en miljon användare och vi ser en stadig ökning av användning. Dessutom har vi ett bättre försäljningssnitt via appen så vi ser alla incitament att det är en lyckad lösning som går i den takt vi vill. Nu ska vi utveckla den och några andra digitala lösningar för att bli mer kundvänliga, säger Johnny Bröms.

Allt från var man går in till var man hämtar ut maten är anpassat till det digitala flödet.

Johnny Bröms , CIO, Max

Just flödesoptimering är en av nyckelfaktorerna bakom Max framgångar med digitaliseringen. Man har bland annat precis öppnat en restaurang i Umeå som helt är byggd efter de nya flödena.

–  Allt från var man går in till var man hämtar ut maten är anpassade till det digitala flödet för att ge en så harmonisk upplevelse som möjligt för gästen.

Satsningen på kundupplevelsen slutar inte med appen utan ny teknik ger nya möjligheter, menar Johnny Bröms.

– Vi vill fortsätta vara en problemlösare åt gästen på dennes villkor och det kräver en flexibilitet i hur kunden kan nyttja tjänsterna för att beställa, betala och hämta sin mat. Allt ska fungera sömlöst. Just nu går mycket mot igenkänning av kunderna och personalisering av tjänsterna på olika sätt för att göra det så smidigt som möjligt. Tanken är att du ska vara igenkänd redan när du kommer till kassan och att betalning ska kunna ske till exempel via mobilen utan att du behöver ta upp den ur fickan.

Branschöverskridande visioner

Visionerna slutar inte där. Med den nya tekniken, inte minst inom bilindustrin, finns egentligen inga begränsningar i hur tjänsterna kan komma att utvecklas. Det gäller bara att förutspå hur kunderna kommer att tänka och agera. Johnny Bröms leker med ett tänkbart scenario:

– Tjänster kopplade till intelligenta bilar är intressanta. Tänk att du får en vägbeskrivning när du närmar dig ett Max och möjlighet att ladda ner appen för att beställa maten. Du kör för att hämta maten och då har bilen redan tagit hand om betalningen. Det finns redan sådana lösningar för tankning. Gästen måste bara vara mogen för det. Nu är det här bara en idé; i grund och botten handlar det om att skapa en miljö som är så naturlig att gästerna vill komma tillbaka.

Än så länge har Max en egen serverhall, men Johnny Bröms menar att man närmar sig en hybrid it-lösning där vissa tjänster behålls on-premise medan andra kommer att migreras till molnet.

– Fördelen med molnet är att det blir enklare att bygga en lösning när man vill närma sig nya marknader i andra länder och att det är enkelt att låta någon annan ansvara för driften, men nackdelen är att det är svårare att jobba med gränssnittsutvecklingen. När det är en och samma lösning i botten minskar möjligheten till specialisering och du får inte samma kontroll. Därför är en hybridlösning mest trolig för oss.

GDPR en utmaning

Bland de kommande utmaningarna man står inför nämner Johnny Bröms GDPR, den nya dataskyddslagen som införs den 25 maj 2018.

– Det kommer att påverka alla inklusive oss och det måste bli tydligt på vilket sätt vi måste bygga vår infrastruktur för compliance. Sedan handlar det stora jobbet om att driva försäljningen nu när plattformen är på plats och där gäller det att hitta olika sätt att fånga upp gästerna utanför restaurangerna.

En av förklaringarna till varför arbetet med att införa den digitala plattformen som påbörjades redan 2007 ändå gått så bra är att hela organisationen jobbar tillsammans.

– Vi är i grund och botten ett familjeägt företag där man ser att digitaliseringen är bra för affärerna och det har gjort att hela organisationen kunnat titta tillsammans mot målen. Sedan ska man aldrig stanna upp för det finns mer att göra.

 

 

5 september 2016 Uppdaterad 6 mars 2018 Reporter Miguel Guerrero ledarskap Foto Kristofer Samuelsson

Rekommenderad läsning