Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 21 september 2016 digit

Vad är det ni har gjort?

 Vi har byggt en ny plattform för it-utveckling och sedan gjort en första pilotutveckling med hjälp av verksamheten där de och it suttit tillsammans och experimenterat. Det har lett fram till ett it-stöd där handläggaren på alla myndigheter som är involverade i integrationen av en nyanländ person har ett it-stöd som de kan använda för att registrera dessa nyanlända på ett smidigare sätt än tidigare.

Försäkringskassan har också utvecklat en ny applikation för att förenkla för nyanlända.

 Det är en väldigt mödosam hantering idag där de behöver springa runt till olika myndigheter och göra olika ärenden. Det är en ledtid på ungefär fyra veckor för en nyanländ att komma in i det svenska systemet och det blir även en jobbig hantering för myndigheterna som är involverade. Nu ska myndigheterna kunna registrera nyanlända på ett mycket enklare och mer sammanhållet sätt. 

Har du något tips till andra it-anläggningar hur de ska kunna göra?

– Man måste våga bryta mönster, vi har mycket processer och en kultur från 70-talet med mycket ordning och reda - lägg allt det åt sidan. Börja om och fundera på hur vi vill göra för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. 

– Börja nygg något på sidan av det ni har idag, så gjorde vi. Vi satte igång ett litet kärnteam med personer från verksamheten, it-utveckling och produktionssidan som fick arbeta med det här tillsammans.

Rekommenderad läsning

Så digitaliserar ett energibolag

21 sep 2016 digit

Med vindkraftsparker, portföljförvaltning, elhandel och många kunder har Jämtkraft alla möjligheter att dra fördel av digitaliseringen. Joachim Spejare, it-chef på Jämtkraft berättar om arbetet.

SCA storsatsar och bygger nytt datacenter

22 sep 2016 digit

SCA bygger ut deras massafabrik i Timrå för en kostnad av åtta miljarder i den största industriinvesteringen någonsin i Norrland. Bygget inkluderar även en stor it-satsning i och med ett nytt datacenter, och på it-avdelningen är Magnus Sjödin infrastrukturansvarig.

Så förbättrade SSAB sin servicedesk

6 okt 2016 digit

En global servicedesk med lokal förankring gav bästa resultatet. Anders Svensson, globalt ansvarig för supporten på SSAB berättar om arbetet.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Service on-prem eller i molnet

20 sep 2016 digit

Loxysoft levererar lösningar inom kundservice och försäljning med kontor i Sverige, Norge och USA. Utmaningen är att leverera kundanpassade lösningar inte minst på den krävande USA-marknaden.

"Vänta inte med att investera i molnet"

30 sep 2016 digit

Cloetta har investerat i en ny molnlösning. Hur har det gått och vad ska andra företag tänka på när de investerar i diverse molntjänster?

Bygg digitaliseringen på dina styrkor

6 okt 2016 ledarskap

Undvik att vara en copycat när du skapar en plan för digitalisering och utgå istället från din unikitet. Piteå kommun är mitt uppe i arbetet med en handlingsplan och it-strateg Ola Lidström tipsar om riktningen.