Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Digital nattillsyn i fler kommuner

godnatt.jpg

Kamera i hemmet i stället för hembesök om natten? Järfälla är en av allt fler kommuner som erbjuder digital nattillsyn i ordinärt boende.

– Genom att arbeta framåt i välfärdsteknik utvecklar vi också verksamheten, säger Elisabeth Helgöstam, e-hälsosamordnare i Järfälla kommun.

Digital nattillsyn i ordinärt boende samt surfplattor på äldreboende och dagverksamheter är exempel på tekniska lösningar som har införts i Järfälla de senaste åren.

– Surfplattor är ett arbetsredskap och ett hjälpmedel för personalen i det dagliga arbetet. Det övergripande målet är att utveckla arbetsinnehållet genom att använda sig av ny teknik och IT, säger hon.

– Surfplatta kan underlätta att ge personcentrerad omsorg och att arbeta med minnen för att underlätta social samvaro. Vi har till exempel använt dem för att skypa och ha frågesporter.

Nu är fokus på att ta fram en strategisk plan för det fortsatta arbetet med väldfärdsteknik. Personal från verksamheter inom funktionsnedsättning  och äldreomsorg  kommer att bjudas in till ett antal work shops där målet är att inspirera och ge möjlighet att påverka utvecklingen av vård och omsorg i Järfälla.

jarfalla96x640jpg.jpg (1)

E-hälsosamordnare Elisabeth Helgöstam och enhetschef Annika Trumstedt, Järfälla kommun.

– Vi är övertygade att det finns personal i de olika verksamheterna som har erfarenhet av välfärdsteknologi som testats i andra delar av landet. Kan vi ta del av deras erfarenhet kanske det kan vara något för oss att införa.

Många tar för givet att personalen är tekniskt kunnig.

Elisabeth Helgöstam

För att det ska fungera konstaterar Elisabeth Helgöstam att det krävs ett tillåtande klimat med öppna möten om etik och teknik.

– När vi införde digital nattillsyn fanns det en oro bland personalen att förlora jobbet. Ett år senare, när vi hade testat, kom de som varit oroliga tillbaka och sade att det är det bästa som vi har.

En annan erfarenhet är att saker inte alltid är som man kanske tror.

– Många tar för givet att personalen är tekniskt kunnig medan äldre kanske tycker att det är svårt. Det behöver inte vara så.

Pamela Olave är it-samordnare i Botkyrka kommun där hon tycker att det finns en stor vilja att använda digitalisering för att förbättra vardagen för brukarna, och underlätta när det gäller dokumentation.

– Vi använder mobiltelefon i hemtjänsten sedan ett par år och har kommit en bit på väg tycker jag. Samtidigt är det en utmaning för kommunen. Budgeten hänger inte riktigt med och det är en stor process att förändra arbetssättet i organisationen och verkligen förstå behovet, säger hon.

Liksom en del andra kommuner sneglar Pamela Olave på Västerås.

– Det är spännande med deras öppna boenden, men jag vet inte om det är den vägen vi ska gå. Många har gjort mycket och det handlar om att plocka det bästa från olika håll.

 

26 september 2016 Uppdaterad 23 september 2019 Reporter Karin Arnell digit

Rekommenderad läsning