Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Watson fixar mat och potatis åt ISS

ISS har börjat använda Watson på deras huvudkontor i Köpenhamn, vilket bland annat ska leda till minskat matslöseri och fräschare lokaler.
– Att sätta en mänsklig touch i byggnader bidrar till att öka de anställdas produktivitet, minska frånvaro och göra ett bättre intryck på besökare, säger Kenth Kaerhøg, ISS. 

Text Fredrik Adolfsson 31 augusti 2016 digit

ISS exporterad 960x640.jpg

ISS börjar med Watson på deras huvudkontor, men ser en framtid där det också kan implementeras hos företagets kunder.

ISS har skrivit på ett avtal med IBM om att använda deras kognitiva system Watson. Dealen avser först och främst huvudkontoret i Köpenhamn och målet är att göra byggnaden mer personlig, instinktiv och användarvänlig. Hundratals sensorer ska sättas upp på ISS dörrar, fönster, skrivbord, mötesrum, automater och så vidare. Datan kommer att laddas upp på Watsons IoT-molnplattform och på så sätt hjälpa ISS att optimera sina tjänster och förbättra förståelsen av hur människor använder byggnaden och därmed skapa nya möjligheter för innovation.

– Sensorerna i dörrar och entréer kan meddela fastighetsförvaltarna hur många personer som är i byggnaden vid vissa tidpunkter och informera exempelvis kökspersonalen om hur många som ska äta, och på så sätt minska slöseriet, säger Kenth Kaerhøg, Head of Group Communications, ISS, och fortsätter:

 I mötesrum, på stolar och på skrivbord kan sensorerna informera om rummen behöver mer förfriskningar eller om det kanske behövs städning. Detta ska leda till att man med transparenta data kan fatta välgrundade beslut om behovet av framtida kontorsytor. 

ISS kommer nu att migrera från deras nuvarande plattform till Watsons. Att det måste till ett byte ser Kenth Kaerhøg som den enda negativa biten  då de ofta kräver tid och resurser. Däremot är han säker på att de långsiktiga fördelarna med Watson är såpass stora att investeringen i övergången kommer betala tillbaka flera gånger om. ISS vill framöver också implementera den kognitiva lösningen på deras kunders kontor.

 I dagens väldigt konkurrensutsatta marknad ska inte hantering och service av byggnader bara handla om kostnader, vi vill säkerställa att de som arbetar på kontoret har rätt miljö att arbeta i och vill komma tillbaka varje dag. Att sätta realtidsdata i händerna på servicepersonal kommer att bidra till en mer uppmärksam och serviceinriktad personal och stödja våra kunder i att uppnå sina prioriteringar.

 Att sätta en mänsklig touch i byggnader bidrar till att öka de anställdas produktivitet, minska frånvaro och göra ett bättre intryck på besökare. Vi är enbart positiva och vi tror att många företag kommer följa efter i sin strävan att utvecklas, avslutar Kenth Kaerhøg. 

Rekommenderad läsning

"Vad vi än gör i framtiden kan vi mötas av Watson"

3 nov 2016 digit

haglund ibm snip.JPG haglund ibm snip.JPG haglund ibm snip.JPG video

Mikael Haglund, CTO på IBM Sverige, pratar om det kognitiva systemet Watson. Det hjälper till inom behandlingen av cancersjuka, det gör filmtrailers och enormt mycket annat. Finns det något som Watson inte kan göra, vilka funktioner får det i framtiden, och finns det kanske något farligt med systemet? 

Jeopardy-vinnaren och kocken Watson

4 jul 2016 ledarskap

kognitiva losningar.jpg kognitiva losningar.jpg kognitiva losningar.jpg

IBM:s kognitiva system Watson ska ge företag nya sätt att tänka, agera och verka i framtiden, och det tack vare teknik som utnyttjar det naturliga språket, genererering av hypoteser och evidensbaserad inlärning.  

Hallå där, roboten Pepper

5 okt 2016 digit

Robot2_960x640.jpg Robot2_960x640.jpg Robot2_960x640.jpg

Roboten Pepper var en av deltagarna på IBM Business Connect i Stockholm. Voister tog tillfället i akt att ställa några frågor.

KTH ska ta fram framtidens gränssnitt

12 jul 2016 digit

AdobeStock_105140574.jpeg AdobeStock_105140574.jpeg AdobeStock_105140574.jpeg

För att göra datorn populär för allmänheten krävdes skrivbordsmetaforen och för den smarta mobilen behövdes touchgränssnittet. Vad blir katalysatorn för Internet of Things? Jo, den smarta, implicita interaktionen, menar Kristina Höök, professor i interaktionsdesign på KTH.

Nya Kiruna blir klimatsmart från start

10 apr 2017 ledarskap

Kiruna 960640.jpg Kiruna 960640.jpg Kiruna 960640.jpg

Kiruna ska inom de kommande åren flytta hela sin stadskärna. Med hjälp av digitala verktyg försöker de göra den nya staden så hållbar som möjligt.

IoT är Coors nya vapen

23 aug 2017 digit

illustration jpg 960 640.jpg illustration jpg 960 640.jpg illustration jpg 960 640.jpg

Internet of things, prediktivt underhåll och drönarinspektioner. För Coor Service Management är digitaliseringen en naturlig del av utvecklingen.

Intel inför IoT i skolorna

3 jul 2017 digit

Intel_IoT_skola_960x640.jpg Intel_IoT_skola_960x640.jpg Intel_IoT_skola_960x640.jpg

IoT i horisontaler ger innovation. Ett exempel är att använda teknik för aktivitetsbaserade kontor i skolorna. Anders Huge, chef för publik sektor på Intel i Norden, förklarar hur det fungerar.

IoT äntrar båtvärlden

22 jun 2017 digit

båtar i hamn.jpg båtar i hamn.jpg båtar i hamn.jpg

OnlineMarina gör att du kan hålla koll på din båt och boka hamnplats med hjälp av smarta bryggor. Nu under midsommarhelgen sker lanseringen och upphovsmannen Martin Bröms drömmer om att i och med detta revolutionera världens båtliv och underlätta båtturismen.

Evado skapar ordning på apparna

10 maj 2017 digit

evado_app_960x640.jpg evado_app_960x640.jpg evado_app_960x640.jpg

En kombinerad app- och molntjänst med stöd för VR – så samlar Evados ramverk Mobile Core företagens digitala kanaler.