Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Watson fixar mat och potatis åt ISS

ISS har börjat använda Watson på deras huvudkontor i Köpenhamn, vilket bland annat ska leda till minskat matslöseri och fräschare lokaler.
– Att sätta en mänsklig touch i byggnader bidrar till att öka de anställdas produktivitet, minska frånvaro och göra ett bättre intryck på besökare, säger Kenth Kaerhøg, ISS. 

Text Fredrik Adolfsson 31 augusti 2016 digit

ISS exporterad 960x640.jpg

ISS börjar med Watson på deras huvudkontor, men ser en framtid där det också kan implementeras hos företagets kunder.

ISS har skrivit på ett avtal med IBM om att använda deras kognitiva system Watson. Dealen avser först och främst huvudkontoret i Köpenhamn och målet är att göra byggnaden mer personlig, instinktiv och användarvänlig. Hundratals sensorer ska sättas upp på ISS dörrar, fönster, skrivbord, mötesrum, automater och så vidare. Datan kommer att laddas upp på Watsons IoT-molnplattform och på så sätt hjälpa ISS att optimera sina tjänster och förbättra förståelsen av hur människor använder byggnaden och därmed skapa nya möjligheter för innovation.

– Sensorerna i dörrar och entréer kan meddela fastighetsförvaltarna hur många personer som är i byggnaden vid vissa tidpunkter och informera exempelvis kökspersonalen om hur många som ska äta, och på så sätt minska slöseriet, säger Kenth Kaerhøg, Head of Group Communications, ISS, och fortsätter:

 I mötesrum, på stolar och på skrivbord kan sensorerna informera om rummen behöver mer förfriskningar eller om det kanske behövs städning. Detta ska leda till att man med transparenta data kan fatta välgrundade beslut om behovet av framtida kontorsytor. 

ISS kommer nu att migrera från deras nuvarande plattform till Watsons. Att det måste till ett byte ser Kenth Kaerhøg som den enda negativa biten  då de ofta kräver tid och resurser. Däremot är han säker på att de långsiktiga fördelarna med Watson är såpass stora att investeringen i övergången kommer betala tillbaka flera gånger om. ISS vill framöver också implementera den kognitiva lösningen på deras kunders kontor.

 I dagens väldigt konkurrensutsatta marknad ska inte hantering och service av byggnader bara handla om kostnader, vi vill säkerställa att de som arbetar på kontoret har rätt miljö att arbeta i och vill komma tillbaka varje dag. Att sätta realtidsdata i händerna på servicepersonal kommer att bidra till en mer uppmärksam och serviceinriktad personal och stödja våra kunder i att uppnå sina prioriteringar.

 Att sätta en mänsklig touch i byggnader bidrar till att öka de anställdas produktivitet, minska frånvaro och göra ett bättre intryck på besökare. Vi är enbart positiva och vi tror att många företag kommer följa efter i sin strävan att utvecklas, avslutar Kenth Kaerhøg. 

Rekommenderad läsning

haglund ibm snip.JPG video

"Vad vi än gör i framtiden kan vi mötas av Watson"

3 nov 2016 digit

Mikael Haglund, CTO på IBM Sverige, pratar om det kognitiva systemet Watson. Det hjälper till inom behandlingen av cancersjuka, det gör filmtrailers och enormt mycket annat. Finns det något som Watson inte kan göra, vilka funktioner får det i framtiden, och finns det kanske något farligt med systemet? 

kognitiva losningar.jpg

Jeopardy-vinnaren och kocken Watson

4 jul 2016 ledarskap

IBM:s kognitiva system Watson ska ge företag nya sätt att tänka, agera och verka i framtiden, och det tack vare teknik som utnyttjar det naturliga språket, genererering av hypoteser och evidensbaserad inlärning.  

Robot2_960x640.jpg

Hallå där, roboten Pepper

5 okt 2016 digit

Roboten Pepper var en av deltagarna på IBM Business Connect i Stockholm. Voister tog tillfället i akt att ställa några frågor.

ladusvala-ibm-960640.jpg

IBM efterliknar naturen

10 okt 2018 digit

Vi är bara i början av vad vi kan åstadkomma med teknik och den största inspirationskällan är naturen. Därför ligger mycket fokus just nu på brain neuromorphic systems. Det menar Mikael Haglund, teknikchef på IBM, när han gör en trendspaning å sitt företags vägnar.

bebis-som-surfar.jpg

Så surfar spädbarn

3 okt 2018 digit

Det digitala utanförskapet fortsätter minska i takt med att allt fler äldre kopplar upp sig. Samtidigt som Netflix och andra betaltjänster har blivit en del av vardagen tappar vi förtroende för Google och Facebook. Det visar årets upplaga av Svenskarna och internet.

pråmkanal i karlstad med en eka och blommor i förgrunden.jpg video

Så blir Karlstad smartare

2 nov 2018 digit

Blommor som vet när de behöver vatten och råttfällor som säger till när de behöver bytas ut är några exempel på hur Karlstad blir smartare. Att alla verksamheter drar åt samma håll är en förutsättning i det arbetet, menar Pia Nyquist, marknadschef på Karlstads El- och Stadsnät.

världens störstsa dalahest i avesta med ett barn som lutar sig på den2.jpg

Avesta andas IoT-luft

27 nov 2018 digit

Avesta kommun är inne i en förändringsfas som ska förbättra alltifrån inandningsluften i skolorna, tryggheten för de äldre och servicen inifrån kommunhuset. 

virginia-rometty-960640.jpg

IBM köper Red Hat

29 okt 2018 digit

IBM har köpt Red Hat i vad som beskrivs som det mest betydande tekniska förvärvet hittills i år. I och med affären anser IBM att bolaget är störst i världen på hybrida molntjänster.

rapsväxt i närbild.jpg

RISE smarta skördar

10 dec 2018 digit

Nu startar RISE en testbädd för digitaliserat jordbruk som erbjuder svenska industriföretag goda möjligheter att etablera sig i jordbruksbranschen. Uppkopplade åkrar och avancerade system för dataanalys ska bidra till ett mer lönsamt jordbruk enligt FN:s resolution Agenda 2030 för hållbar utveckling.