Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Stockholm - the unicorn capital of the world

1504689-stockholm-and-the-riksdag-building.jpg

Stockholm och Silicon Valley är de två mest enhörningstäta områdena i världen.

Enligt en ny utvärdering placerar sig Stockholm etta på listan över städer med flest enhörningar per capita i världen, och med enhörningar avses nystartade företag som kommer värderas till minst en miljard dollar inom tio år. Som region har Stockholm endast Silicon Valley före sig.

Handelshögskolan har som en del av The Innovative Internet Project, finansierat av IIS, gjort en forskningsrapport kring utvärderingen. Ledaren för forskningsgruppen och professor vid Handelshögskolan, Robin Teigland, menar att it-bubblan under 90-talet kan ha bidragit positivt till att Stockholm står på första plats nu.

 En av våra slutsatser är att de erfarenheter och resurser som entreprenörer och andra samlade in under 1990-talets it-boom och fall har återinvesterats in i entreprenörernas ekosystem i Stockholm, vilket möjliggjort för dagens företagare att framgångsrikt övervinna de många utmaningar man ställs inför.

Agneta marell110923 725 EBE_Original.jpg

Agneta Marell, Umeå Universitet. Fotograf: Elin Berge.

Enhörningarna från huvudstaden är Avito, Klarna, Mojang och Spotify, och när det kommer till potentiella “unicorns” nämns bland annat Fyndiq, iZettle, FishBrain och LeoVegas. Agneta Marell är vice rektor vid Umeå universitet med ansvar för samverkan och innovation, hon gläds över siffrorna. 

 Det känns otroligt spännande och bra. Jag tror att det är en konsekvens av en strategisk satsning på kunskap och forskning inom många olika områden. Sverige har både satsat fria resurser på breda och forskardefinierade områden men också på områden som specificerats i förväg. 

I Sverige och Stockholm finns det också möjligheter och utrymme till förbättring, menar Agneta Marell. Hon anser att vi ännu inte är lika bra på att översätta innovation till kommersiella tillgångar som i andra länder. Kulturen av att vara entreprenör är inte lika stark här.

 Här är till exempel en konkurs ofta stigmatiserande och ses absolut inte som en tillgång eller erfarenhet. Det gör risktagandet svårare eftersom det i många fall kan betyda att personer med en konkurs i bagaget inte får starta företag på nytt, ta ett lån och så vidare. Inställningen till entreprenörskap börjar förändras men vi måste nyansera bilden och skapa bättre förutsättningar för att entreprenöriella personer ska våga satsa.

27 juli 2016 Uppdaterad 7 mars 2019 Reporter Fredrik Adolfsson ledarskap

Rekommenderad läsning