Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Människan - smartare än tekniken

AdobeStock_93393870-Anders_960x640.jpg

Att dra med fingret över skärmen är en självklar handling för vilket barn som helst idag, men många företag släpper avancerad teknik utan att tänka på den som ska hantera den: människan.

Anders Jansson är professor i människa-datorinteraktion vid institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet, och har forskat länge på interaktionen mellan människan och maskinen.

– Min utgångspunkt är den kognitiva ergonomin, hur vi uppfattar saker, minns dem och fattar beslut. Vi följer särskilda mönster och om man inte har koll på dem när man designar teknik finns det risk att det blir fel. Där tycker jag att många företag är för snabba. Man vill ut på marknaden först och släpper tekniska produkter och tjänster man inte hunnit utforska ur ett interaktionsperspektiv.

Till viss del handlar mindre lyckad interaktionsdesign om kunskapsluckor, i andra fall finns kompetens inom företagen men personerna når aldrig beslutsrummen utan kommer in när det är svårt att påverka, menar Anders Jansson.

– Man får alltid effekten att folk hittar sätt att använda tekniken som inte går att förutse. Användare kommer alltid att göra det de behöver för att nå sina mål i arbetsuppgifterna. Men många företag har blivit bättre med exempelvis intuitiva gränssnitt som resultat. Vi samarbetar med flera företag i vår forskning och det finns ett intresse från den privata sektorn att ta del av kunskapen.

Bland branscherna han jobbat mot finns bland annat tågsektorn där man bland annat jobbat med att utveckla framtidens styrsystem för tåg, och autonoma bilar. Eller självkörande bilar som är en betydligt bättre term.

– En autonom bil är egentligen en suverän bil som bestämmer själv. Det vi kallar autonoma bilar är egentligen heteronoma bilar, fullständigt regelstyrda sådana. Jag brukar säga att en autonom bil kan välja att hämta grannen istället för dig och kör sedan till din svärmor för att festa hela dagen, då är den autonom. Sådana bilar vill vi inte ha. Ur mitt perspektiv är det egentligen lättare att designa en helt självkörande bil än en bil som också ska kunna köras aktivt av en förare för då behöver man inte ta hänsyn till att den ska interagera med föraren.

Etiska dilemman

Ett problem är när vi människor börjar förlita oss för mycket på tekniken. Då blir vi sämre på att ta kontrollen när det behövs. Som exempel tar Anders Jansson backvarnare vars stora marginaler gör att många bilförare som litar blint på den undviker parkeringsfickor där en skickligare förare skulle kunna ta sig in.

Risken finns att vi anpassar oss till robotarna istället för tvärtom.

Anders Jansson , professor vid Uppsala universitet

– Bra it är fantastisk men vi måste diskutera var gränserna ska gå. Tekniken kanske inte ska ta över för mycket utan vara mer som ett alternativ eller en hjälp. Det är diskussion jag saknar, inte minst de etiska och moraliska aspekterna. Det finns till exempel en stor marknad för robotik som till exempel robotgräsklippare och hushållsrobotar, vilket är bra, men det verkar också finnas ett behov av att tillskriva dem emotioner vilket bara är larv. De är fortfarande bara digitala saker. Risken är att vi anpassar oss till robotarna istället för tvärtom, men självklart ska vi använda robotarnas fördelar i till exempel gruvor och liknande.

I förlängningen innebär det här att vi måste ta reda på mer om vad det innebär att vara människa, säger Anders Jansson.

– Vi har ingen riktigt bra koll på mänsklig intelligens och då är det svårt att ge maskiner mänskliga drag. Idag pratar vi ju om smarta telefoner men ingen tycker väl att de är smarta på det sättet. Vad som händer är att vi anpassar språket efter tekniken, att vi förtingligar maskinerna till mätbara saker istället för att fokusera på ett kvalitativt arbete kring vad mänsklighet egentligen innebär.

Han kallar sig för ”human factor-specialist”, en term som är vanlig utomlands men som sällan hörs i Sverige.

– I Sverige förknippar vi den mänskliga faktorn med något negativt, en drulle som gjort fel. Egentligen handlar det bara om att designa systemen på rätt sätt så att de använder våra unika fördelar som människor och hjälper till med de delar vi är mindre bra på. Jag vill att vi ska använda it ännu mer och ännu bättre!

 

27 juli 2016 Uppdaterad 26 november 2020 Reporter Miguel Guerrero digit

Rekommenderad läsning

Dator På Skrivbord Med Massa Postitlappar

Ny look i Outlook

4 mar 2021 digit

Outlook får ett nytt utseende som ska göra det lättare att organisera och planera. Dessutom kommer en ny automatiserad mötesbokare.

Holmen 960640

Holmens molnlycka

25 jan 2021 digit

Holmen går igenom en digital resa med fokus på molnet, SD-WAN och robotar, vilket har inneburit ökad effektivitet och digital lycka hos medarbetarna. Nästa steg är att bli ännu mer databaserade. 

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

Chili Vit Bakgrund
video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Stark som en ZBook

29 maj 2020 digit

Kreatörer och utvecklare behöver inte längre välja mellan storlek, mobilitet och prestanda. HP:s två nya workstations väger under två kilo och har maximal kraft.

coronavirus1.jpg

AI mot corona

10 feb 2020 digit

Aktörer i både USA och Kina använder sig av AI och maskininlärning för att stoppa spridningen av coronaviruset. Samtidigt utnyttjar hackare allmänhetens ökande oro genom phishing-mejl med farliga länkar. 

ansikten-personer-960640.jpg

Nya direktiv om igenkänning

3 feb 2020 digit

Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har nu tagit fram nya direktiv som ska tydliggöra och vägleda användningen av kamerabevakning och ansiktsigenkänning. 

många får tittar mot kameran på grönt grä.jpg

Ett molnbaserat lantbruk

28 okt 2019 it i skolan

Molnbaserat lärande och Chromebooks är vardag för eleverna på Hushållningssällskapets naturbruksgymnasier i Kalmar och Kronoberg. Nästa steg är att stödja landets övriga sällskap inom digitalisering.

netapp-AI960640.jpg
video
Ett samarbete mellan NetApp och Voister

Snabb AI-träning med NetApp

17 dec 2018 digit

NetApp och Nvidia skapar tillsammans ONTAP AI, en plattform som möjliggör snabbare träning av AI-modeller. Plattformen väntas få stor nytta för alla AI-intresserade aktörer, bland annat inom hälso- och sjukvård och i finansbranschen. 

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.