Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Människan - smartare än tekniken

Att dra med fingret över skärmen är en självklar handling för vilket barn som helst idag, men många företag släpper avancerad teknik utan att tänka på den som ska hantera den: människan.

Text Miguel Guerrero 27 juli 2016 digit

AdobeStock_93393870-Anders_960x640.jpg

Anders Jansson är professor i människa-datorinteraktion vid institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet, och har forskat länge på interaktionen mellan människan och maskinen.

– Min utgångspunkt är den kognitiva ergonomin, hur vi uppfattar saker, minns dem och fattar beslut. Vi följer särskilda mönster och om man inte har koll på dem när man designar teknik finns det risk att det blir fel. Där tycker jag att många företag är för snabba. Man vill ut på marknaden först och släpper tekniska produkter och tjänster man inte hunnit utforska ur ett interaktionsperspektiv.

Till viss del handlar mindre lyckad interaktionsdesign om kunskapsluckor, i andra fall finns kompetens inom företagen men personerna når aldrig beslutsrummen utan kommer in när det är svårt att påverka, menar Anders Jansson.

– Man får alltid effekten att folk hittar sätt att använda tekniken som inte går att förutse. Användare kommer alltid att göra det de behöver för att nå sina mål i arbetsuppgifterna. Men många företag har blivit bättre med exempelvis intuitiva gränssnitt som resultat. Vi samarbetar med flera företag i vår forskning och det finns ett intresse från den privata sektorn att ta del av kunskapen.

Bland branscherna han jobbat mot finns bland annat tågsektorn där man bland annat jobbat med att utveckla framtidens styrsystem för tåg, och autonoma bilar. Eller självkörande bilar som är en betydligt bättre term.

– En autonom bil är egentligen en suverän bil som bestämmer själv. Det vi kallar autonoma bilar är egentligen heteronoma bilar, fullständigt regelstyrda sådana. Jag brukar säga att en autonom bil kan välja att hämta grannen istället för dig och kör sedan till din svärmor för att festa hela dagen, då är den autonom. Sådana bilar vill vi inte ha. Ur mitt perspektiv är det egentligen lättare att designa en helt självkörande bil än en bil som också ska kunna köras aktivt av en förare för då behöver man inte ta hänsyn till att den ska interagera med föraren.

Etiska dilemman

Ett problem är när vi människor börjar förlita oss för mycket på tekniken. Då blir vi sämre på att ta kontrollen när det behövs. Som exempel tar Anders Jansson backvarnare vars stora marginaler gör att många bilförare som litar blint på den undviker parkeringsfickor där en skickligare förare skulle kunna ta sig in.

Risken finns att vi anpassar oss till robotarna istället för tvärtom.

Anders Jansson , professor vid Uppsala universitet

– Bra it är fantastisk men vi måste diskutera var gränserna ska gå. Tekniken kanske inte ska ta över för mycket utan vara mer som ett alternativ eller en hjälp. Det är diskussion jag saknar, inte minst de etiska och moraliska aspekterna. Det finns till exempel en stor marknad för robotik som till exempel robotgräsklippare och hushållsrobotar, vilket är bra, men det verkar också finnas ett behov av att tillskriva dem emotioner vilket bara är larv. De är fortfarande bara digitala saker. Risken är att vi anpassar oss till robotarna istället för tvärtom, men självklart ska vi använda robotarnas fördelar i till exempel gruvor och liknande.

I förlängningen innebär det här att vi måste ta reda på mer om vad det innebär att vara människa, säger Anders Jansson.

– Vi har ingen riktigt bra koll på mänsklig intelligens och då är det svårt att ge maskiner mänskliga drag. Idag pratar vi ju om smarta telefoner men ingen tycker väl att de är smarta på det sättet. Vad som händer är att vi anpassar språket efter tekniken, att vi förtingligar maskinerna till mätbara saker istället för att fokusera på ett kvalitativt arbete kring vad mänsklighet egentligen innebär.

Han kallar sig för ”human factor-specialist”, en term som är vanlig utomlands men som sällan hörs i Sverige.

– I Sverige förknippar vi den mänskliga faktorn med något negativt, en drulle som gjort fel. Egentligen handlar det bara om att designa systemen på rätt sätt så att de använder våra unika fördelar som människor och hjälper till med de delar vi är mindre bra på. Jag vill att vi ska använda it ännu mer och ännu bättre!

 

Rekommenderad läsning

Handbollsfestival satsar på eventnät

29 jun 2016 digit

Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg

Från en liten handbollsturnering med 75 lag för snart tjugo år sedan till ett jätteevent med 60 000 deltagare och besökare ­– Åhus beachhandbollsfestival har vuxit så det knakar och blivit allt mer digitaliserad.

Uträknad i dimman

26 aug 2016 digit

AdobeStock_98581063_960x640.jpg AdobeStock_98581063_960x640.jpg AdobeStock_98581063_960x640.jpg

Samtidigt som cloud computing växer i betydelse och omfattning sker det motsatta: fog computing, beräkningar i molnets utkant, blir också allt viktigare.

Robotar avlastar Lantmäteriet

20 sep 2017 digit

gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg gävle 1 puffbild 960640.jpg video

Lantmäteriet fortsätter att testa ny teknik och digitala lösningar. Efter Minecraft och blockkedjor introduceras nu mjukvarurobotar som ska göra det enklare jobbet och de anställda få tid till annat.

Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg burmanWEBB.jpg

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

Robot styr försörjningsstöd i Trelleborg

12 jul 2017 digit

Trelleborgs kommun 960640.jpg Trelleborgs kommun 960640.jpg Trelleborgs kommun 960640.jpg

I Trelleborgs kommun sköter inte längre handläggare de arbetssökandes ansökningar om försörjningsstöd, det gör istället en robot. Det nya initativet har lett till bättre medborgarservice och att de anställda på kommunen istället kan fokusera på att få folk i arbete.

Betala med mobilen i alla butiker

22 mar 2017 Digit

Samsung Pay_SEB, klar.jpg Samsung Pay_SEB, klar.jpg Samsung Pay_SEB, klar.jpg

Samsung lanserar en mobil betaltjänst för användning i alla svenska butiker. På sikt ska lösningen också ersätta träningskort, busskort och kvitton.

Blockchain ökar förtroendet för offentlig sektor

4 maj 2017 digit

Blockchain_960x640.jpg Blockchain_960x640.jpg Blockchain_960x640.jpg

Tekniken bakom bland annat bitcoin, blockkedjor, kan användas för att säkra alla typer av transaktioner. Inom offentlig sektor finns det därför många användbara tillämpningar menar Christer Berg, verksamhetsledare på Dataföreningen.