Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Innovera eller dö!”

Innovation är en grundförutsättning för att dagens företag ska kunna blomstra. Och även om man är ett större företag sitter man inte lugnt i båten, ett exempel är Ikea som måste fortsätta visa innovationskraft för att ligga i framkant. 

Text Miguel Guerrero 11 juli 2016 ledarskap

Ikea.jpg

Jättarna Volvo, Ikea och Ericsson anses vara bland tre av Sveriges mest innovativa företag.

Mårten Gustafsson är ansvarig för organisationen i norra Europa som hjälper kunder inom innovation i tio av de tolv olika verksamhetsområdena Dassault Systèmes jobbar med och han menar att företag idag har stora krav på sig att satsa på innovation.

– Förr i världen tog man fram en produkt eller tjänst och sålde på marknaden, men den tiden är förbi. Idag måste företagen kontinuerligt jobba med innovation för det man säljer är en totalupplevelse för kunden. Det handlar om allt från hur man offererar till leverans och eftermarknad, och hela företaget måste vara involverat.

Förut har det varit forsknings- och utvecklingsavdelningarna som legat bakom innovation men i undersökningen Dassault Systèmes gjorde ihop med Novus framkom att två tredjedelar av trehundra tillfrågade respondenterna ansåg att det numera är en fråga som drivs från ledning och försäljning.

– Vi har historiskt sett varit ett mycket innovativt land, och det har vi tvingats vara eftersom vi har en förhållandevis liten marknad. Då måste våra lösningar vara bättre än andras för att slå sig in på andra marknader. Idag tycker jag nog att många svenska företag lider av att man snabbt vill sälja av sina lösningar för att tjäna pengar, förmodligen för att företagsklimatet inte riktigt är anpassat för att bygga stora företag, säger Mårten Gustafsson.

Tajming en viktig fråga

Digitalisering är en nyckelfaktor för innovation menar han, även om det finns ett bristande självförtroende när det gäller digitala projekt.

– Vill man möjliggöra innovation krävs det att man gör förändringar i affärsmodellerna. Där är digitalisering en förutsättning för att hinna med. Ta Ikea med två miljoner besökare idag. Det finns en enorm kraft i all den data som kan samlas in från deras intryck för att fortsätta med innovationsprocesser, men det kräver att man har digitaliserade stödfunktioner för att hinna med.

Ett dilemma företagen ställs inför är frågan om tajming. Den som går in först kan bli marknadsledare men riskerar också att möta en omogen marknad. Den som väntar riskerar att bli förbisprungen.

MårtenGustafsson_960x640.jpg

Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault i norra Europa.

– Det beror helt på ambitionsnivån. Om vi tittar på de stora företagen som Volvo, Ikea och Ericsson så är de inga följare utan innovativa företag som hänger med ända till slutkunden, studien visar också att dessa tre anses som Sveriges mest innovativa företag. För femton år sedan var Ericsson fokuserade på hårdvara. Idag är 90 procent av deras utveckling av mjukvara. Det är ett exempel på innovation som kräver en digital transformering, säger Mårten Gustafsson.

Rekommenderad läsning

VMware-960x640.jpg

VMware: It numera en fråga för verksamheten

9 dec 2016 ledarskap

VMware har låtit göra en undersökning bland 1 200 företagsledare i Europa och Mellanöstern, och de allra flesta menar att verksamheten tar över mer av teknikansvaret från it-avdelningen för att främja innovationsklimatet.

Devops-960x640.jpg

Tretton37: Så lyckas du med devops

8 maj 2017 Ledarskap

För att devops ska bli en integrerad del av utvecklingsarbetet gäller det att utvecklare och driftspersonal samarbetar.
Hela teamet har gemensamt ansvar för projektets framgång.

KalleH_960x640.jpg

”De digitala ekosystemen måste mogna”

31 maj 2017 ledarskap

Det räcker inte längre med att muta in sitt eget territorium i det nya it-landskapet. De digitala ekosystemen kräver en helt ny öppenhet, men också en större helhetsförståelse. Det menar Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige.

Cambio_puff_960x640.jpg
video

Cambio: Öppna API:er ökar värdet för patienterna

4 maj 2017 it i vården

För att öka innovationen inom vård och omsorg måste fler företag våga satsa på öppna API:er. Det menar Peter Gille, vd för Cambio som utvecklar vårdinformationssystem. 

beer .jpg

Digital hjälp till nykterhet

22 mar 2017 it i vården

Med digitala tester, möjlighet att förutsäga återfall och direktkontakt med både behandlare och AA-möten förändrar Uppsalaföretaget Kontigo Care beroendevården.

Ylva_Sundkvist 960640.jpg

Öppet, smart och optimerat - tre nyckelord för Piteå kommun

3 jan 2017 årets digitledare

Redan efter sex månader på sin nya tjänst som kommunchef för Piteå kommun så nominerades Ylva Sundkvist till det nya priset årets digitaliseringsledare.
 Jag blev otroligt överraskad, det kändes väldigt inspirerande och kul.

JonasOchArash12_fotoMagnusLiamKarlsson_960x640.jpg

"Alla företag måste bli mjukvaruföretag"

28 dec 2016 årets digitledare

Arash Gilan är vice vd på Viva Media och författare till boken ”Get digital – or die trying”. Han är en av de nominerade till tidningen Chefs pris för Årets digitaliseringsledare. För honom och hans bolag är målet med digitaliseringen tydligt: att förändra marknadsföringen i grunden.

inger_lindhe1_960x640.jpg

"Digitalisering kräver kommunikativt ledarskap"

29 dec 2016 årets digitledare

Inger Lindhe, chef för fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet, är en av de nominerade till Årets digitaliseringsledare för sitt jobb med att systematiskt införa digitaliserade processer i en traditionellt manuell verksamhet.

eckerdal 960640.jpg

Digital präst räddar liv

27 jan 2017 årets digitledare

Monica Eckerdal digitaliserade Svenska kyrkan på ett sätt som har räddat liv. Som nationell samordnare för jourhavande präst fick hon ut tjänsten på internet och når nu fler användare än någonsin. Monica Eckerdal är nominerad till Årets digitaliseringsledare.