Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

”Innovera eller dö!”

Innovation är en grundförutsättning för att dagens företag ska kunna blomstra. Och även om man är ett större företag sitter man inte lugnt i båten, ett exempel är Ikea som måste fortsätta visa innovationskraft för att ligga i framkant. 

Text Miguel Guerrero 11 juli 2016 ledarskap

Jättarna Volvo, Ikea och Ericsson anses vara bland tre av Sveriges mest innovativa företag.

Mårten Gustafsson är ansvarig för organisationen i norra Europa som hjälper kunder inom innovation i tio av de tolv olika verksamhetsområdena Dassault Systèmes jobbar med och han menar att företag idag har stora krav på sig att satsa på innovation.

– Förr i världen tog man fram en produkt eller tjänst och sålde på marknaden, men den tiden är förbi. Idag måste företagen kontinuerligt jobba med innovation för det man säljer är en totalupplevelse för kunden. Det handlar om allt från hur man offererar till leverans och eftermarknad, och hela företaget måste vara involverat.

Förut har det varit forsknings- och utvecklingsavdelningarna som legat bakom innovation men i undersökningen Dassault Systèmes gjorde ihop med Novus framkom att två tredjedelar av trehundra tillfrågade respondenterna ansåg att det numera är en fråga som drivs från ledning och försäljning.

– Vi har historiskt sett varit ett mycket innovativt land, och det har vi tvingats vara eftersom vi har en förhållandevis liten marknad. Då måste våra lösningar vara bättre än andras för att slå sig in på andra marknader. Idag tycker jag nog att många svenska företag lider av att man snabbt vill sälja av sina lösningar för att tjäna pengar, förmodligen för att företagsklimatet inte riktigt är anpassat för att bygga stora företag, säger Mårten Gustafsson.

Tajming en viktig fråga

Digitalisering är en nyckelfaktor för innovation menar han, även om det finns ett bristande självförtroende när det gäller digitala projekt.

– Vill man möjliggöra innovation krävs det att man gör förändringar i affärsmodellerna. Där är digitalisering en förutsättning för att hinna med. Ta Ikea med två miljoner besökare idag. Det finns en enorm kraft i all den data som kan samlas in från deras intryck för att fortsätta med innovationsprocesser, men det kräver att man har digitaliserade stödfunktioner för att hinna med.

Ett dilemma företagen ställs inför är frågan om tajming. Den som går in först kan bli marknadsledare men riskerar också att möta en omogen marknad. Den som väntar riskerar att bli förbisprungen.

Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault i norra Europa.

– Det beror helt på ambitionsnivån. Om vi tittar på de stora företagen som Volvo, Ikea och Ericsson så är de inga följare utan innovativa företag som hänger med ända till slutkunden, studien visar också att dessa tre anses som Sveriges mest innovativa företag. För femton år sedan var Ericsson fokuserade på hårdvara. Idag är 90 procent av deras utveckling av mjukvara. Det är ett exempel på innovation som kräver en digital transformering, säger Mårten Gustafsson.

Rekommenderad läsning

Allt fler har en plan för sin digitalisering

20 maj 2016 ledarskap

Det är fantastiskt att fler än hälften, 54 procent, av de it-proffs som besökte Atea IT-arena i höstas, har en plan för hur de ska digitalisera sin verksamhet. Det anser Charlotta Ungerth, CIO på Atea, när hon kommenterar undersökningen där 2 700 deltagare svarade.

HP Labs Bolwell talade inför storpublik

25 maj 2016 ledarskap

Andrew Bolwell från HP Labs pratade inför fullt hus under onsdagseftermiddagens sommarvärme om hur ny teknik skapar nya förutsättningar för förändringar och framsteg.

Så blir it-avdelningen mer framgångsrik

13 jun 2016 ledarskap

Samla ihop it-organisationen och se till att driften outsourcas. Det var förutsättningarna när Catrin Ditz tillträdde som CIO för Uppsala kommun, men de skulle snart förändras. Så här tacklade hon den nya situationen och lyckades få it-avdelningen och verksamheten att dra åt samma håll. 

Frank Anderssons nya affärsprojekt

17 jun 2016 ledarskap

Frank Andersson gillar att jobba under press och att skapa affärer. Under Atea Bootcamp talade Frank bland annat om sina nya, egenutvecklade casinospel.

Stockholm - the unicorn capital of the world

27 jul 2016 ledarskap

Enligt en ny utvärdering placerar sig Stockholm etta på listan över städer med flest enhörningar per capita i världen, och med enhörningar avses nystartade företag som kommer värderas till minst en miljard dollar inom tio år. Som region har Stockholm endast Silicon Valley före sig.

Få med alla på digitaliseringen

19 aug 2016 ledarskap

Hur får man med sig medarbetarna på den digitala resan som väntar? Inga problem enligt vissa, men på många arbetsplatser kan det vara lättare sagt än gjort. Här kommer tre tips. 

Öppna data vinstaffär för samhället

24 aug 2016 ledarskap

Ökad demokratisering, effektivisering av verksamheten och möjligheten för innovativa entreprenörer att skapa affärer – öppna data är en framgångsfaktor för kommunerna.

"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

25 aug 2016 ledarskap

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.