Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Innovera eller dö!”

Innovation är en grundförutsättning för att dagens företag ska kunna blomstra. Och även om man är ett större företag sitter man inte lugnt i båten, ett exempel är Ikea som måste fortsätta visa innovationskraft för att ligga i framkant. 

Text Miguel Guerrero 11 juli 2016 ledarskap

Ikea.jpg

Jättarna Volvo, Ikea och Ericsson anses vara bland tre av Sveriges mest innovativa företag.

Mårten Gustafsson är ansvarig för organisationen i norra Europa som hjälper kunder inom innovation i tio av de tolv olika verksamhetsområdena Dassault Systèmes jobbar med och han menar att företag idag har stora krav på sig att satsa på innovation.

– Förr i världen tog man fram en produkt eller tjänst och sålde på marknaden, men den tiden är förbi. Idag måste företagen kontinuerligt jobba med innovation för det man säljer är en totalupplevelse för kunden. Det handlar om allt från hur man offererar till leverans och eftermarknad, och hela företaget måste vara involverat.

Förut har det varit forsknings- och utvecklingsavdelningarna som legat bakom innovation men i undersökningen Dassault Systèmes gjorde ihop med Novus framkom att två tredjedelar av trehundra tillfrågade respondenterna ansåg att det numera är en fråga som drivs från ledning och försäljning.

– Vi har historiskt sett varit ett mycket innovativt land, och det har vi tvingats vara eftersom vi har en förhållandevis liten marknad. Då måste våra lösningar vara bättre än andras för att slå sig in på andra marknader. Idag tycker jag nog att många svenska företag lider av att man snabbt vill sälja av sina lösningar för att tjäna pengar, förmodligen för att företagsklimatet inte riktigt är anpassat för att bygga stora företag, säger Mårten Gustafsson.

Tajming en viktig fråga

Digitalisering är en nyckelfaktor för innovation menar han, även om det finns ett bristande självförtroende när det gäller digitala projekt.

– Vill man möjliggöra innovation krävs det att man gör förändringar i affärsmodellerna. Där är digitalisering en förutsättning för att hinna med. Ta Ikea med två miljoner besökare idag. Det finns en enorm kraft i all den data som kan samlas in från deras intryck för att fortsätta med innovationsprocesser, men det kräver att man har digitaliserade stödfunktioner för att hinna med.

Ett dilemma företagen ställs inför är frågan om tajming. Den som går in först kan bli marknadsledare men riskerar också att möta en omogen marknad. Den som väntar riskerar att bli förbisprungen.

MårtenGustafsson_960x640.jpg

Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault i norra Europa.

– Det beror helt på ambitionsnivån. Om vi tittar på de stora företagen som Volvo, Ikea och Ericsson så är de inga följare utan innovativa företag som hänger med ända till slutkunden, studien visar också att dessa tre anses som Sveriges mest innovativa företag. För femton år sedan var Ericsson fokuserade på hårdvara. Idag är 90 procent av deras utveckling av mjukvara. Det är ett exempel på innovation som kräver en digital transformering, säger Mårten Gustafsson.

Rekommenderad läsning

VMware-960x640.jpg

VMware: It numera en fråga för verksamheten

9 dec 2016 ledarskap

VMware har låtit göra en undersökning bland 1 200 företagsledare i Europa och Mellanöstern, och de allra flesta menar att verksamheten tar över mer av teknikansvaret från it-avdelningen för att främja innovationsklimatet.

Alice_960x640.jpg

”Vi står inför en smutsig valrörelse nästa år”

31 maj 2017 ledarskap

Ett högljutt tonläge i den politiska debatten, inte minst i sociala medier, och partier som förlorat sin ideologiska kompass. Det är utgångsläget för vad som kommer att bli en mycket smutsig valrörelse menar Alice Teodorescu.

ABB_960x640.jpg
video

ABB: Robotar ger fler jobb

5 jul 2017 ledarskap

Johan Söderström, vd för ABB, är inte orolig att robotar ska göra allt fler arbetslösa. Däremot menar han att de stora industriföretagen måste ta ett stort ansvar för att se till att omskolningen till den nya arbetsmarknaden görs på rätt sätt. 

HP_studio_960x640.jpg
video

HPE: Utmana kunden i det digitala ekosystemet

1 jun 2017 ledarskap

Nigel Page och Anna Granö, HPE, om vad som krävs för att det digitala ekosystemet ska fungera och när det är så självklart att vi slutar att prata om begreppet.

ÖppenKällkod_960x640.jpg
Voister förklarar

Öppen källkod

25 jul 2017 voister förklarar

Allt oftare hör man förespråkare för öppen källkod betona hur viktig den är för både innovation och digitalisering. Vad är det som gör öppen källkod så bra? Voister förklarar argumenten. 

rihanna 960640 (002).jpg
video

Vad alla kan lära av musikbranschen

8 sep 2017 digit

Spotify blev räddningen för Universal Music när alltmer musik laddades ned illegalt. Vd:n Per Sundin berättar om utmaningen och vad andra kan lära när branschen digitaliseras.
AdobeStock_89871457_2.jpg

Virtuell konkurrens med Automation region

19 okt 2017 digit

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

eckerdal 960640.jpg

Digital präst räddar liv

27 jan 2017 årets digitledare

Monica Eckerdal digitaliserade Svenska kyrkan på ett sätt som har räddat liv. Som nationell samordnare för jourhavande präst fick hon ut tjänsten på internet och når nu fler användare än någonsin. Monica Eckerdal är nominerad till Årets digitaliseringsledare.