Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

”Innovera eller dö!”

Ikea.jpg

Jättarna Volvo, Ikea och Ericsson anses vara bland tre av Sveriges mest innovativa företag.

Innovation är en grundförutsättning för att dagens företag ska kunna blomstra. Och även om man är ett större företag sitter man inte lugnt i båten, ett exempel är Ikea som måste fortsätta visa innovationskraft för att ligga i framkant. 

Mårten Gustafsson är ansvarig för organisationen i norra Europa som hjälper kunder inom innovation i tio av de tolv olika verksamhetsområdena Dassault Systèmes jobbar med och han menar att företag idag har stora krav på sig att satsa på innovation.

– Förr i världen tog man fram en produkt eller tjänst och sålde på marknaden, men den tiden är förbi. Idag måste företagen kontinuerligt jobba med innovation för det man säljer är en totalupplevelse för kunden. Det handlar om allt från hur man offererar till leverans och eftermarknad, och hela företaget måste vara involverat.

Förut har det varit forsknings- och utvecklingsavdelningarna som legat bakom innovation men i undersökningen Dassault Systèmes gjorde ihop med Novus framkom att två tredjedelar av trehundra tillfrågade respondenterna ansåg att det numera är en fråga som drivs från ledning och försäljning.

– Vi har historiskt sett varit ett mycket innovativt land, och det har vi tvingats vara eftersom vi har en förhållandevis liten marknad. Då måste våra lösningar vara bättre än andras för att slå sig in på andra marknader. Idag tycker jag nog att många svenska företag lider av att man snabbt vill sälja av sina lösningar för att tjäna pengar, förmodligen för att företagsklimatet inte riktigt är anpassat för att bygga stora företag, säger Mårten Gustafsson.

Tajming en viktig fråga

Digitalisering är en nyckelfaktor för innovation menar han, även om det finns ett bristande självförtroende när det gäller digitala projekt.

– Vill man möjliggöra innovation krävs det att man gör förändringar i affärsmodellerna. Där är digitalisering en förutsättning för att hinna med. Ta Ikea med två miljoner besökare idag. Det finns en enorm kraft i all den data som kan samlas in från deras intryck för att fortsätta med innovationsprocesser, men det kräver att man har digitaliserade stödfunktioner för att hinna med.

Ett dilemma företagen ställs inför är frågan om tajming. Den som går in först kan bli marknadsledare men riskerar också att möta en omogen marknad. Den som väntar riskerar att bli förbisprungen.

MårtenGustafsson_960x640.jpg

Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault i norra Europa.

– Det beror helt på ambitionsnivån. Om vi tittar på de stora företagen som Volvo, Ikea och Ericsson så är de inga följare utan innovativa företag som hänger med ända till slutkunden, studien visar också att dessa tre anses som Sveriges mest innovativa företag. För femton år sedan var Ericsson fokuserade på hårdvara. Idag är 90 procent av deras utveckling av mjukvara. Det är ett exempel på innovation som kräver en digital transformering, säger Mårten Gustafsson.

11 juli 2016 Uppdaterad 19 november 2019 Reporter Miguel Guerrero ledarskap

Rekommenderad läsning

lantmäteriet-boverket-960640.jpg

Regeringens nya uppdrag

19 jul 2018 ledarskap

Regeringen har gett Boverket och Lantmäteriet i uppdrag att effektivisera samhällsbyggnadsprocessen genom digitalisering. 

kalle-hultenheim-960640.jpg

Segla rätt för din verksamhet

30 maj 2018 ledarskap

I den digitala transformationen kan man inte härma andra utan man måste gå sin egen väg och våga att misslyckas. Det var några av ledorden under den inledande keynoten med Kalle Hultenheim och Peter Falk på årets Atea Bootcamp.

lofven-morgan-johansson-960640.jpg

Juridiken måste stödja digitaliseringen

24 maj 2018 ledarskap

I Digitaliseringsrättsutredningen finns förslag om tystnadsplikt och digitala myndighetshandlingar. Nu är det upp till regeringen att börja leverera, menar utredningsledaren och professorn Cecilia Magnusson Sjöberg. 

en midsommar stång och en flaggstång med en svensk flagga med bilden tagen från marken.jpg

Sverige i topp

22 maj 2018 digit

En ny rapport visar att Sverige tar fler poäng inom digitalisering och avancerar från tredje till andra plats när EU-kommissionen rankar de främsta länderna.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

AdobeStock_89871457_2.jpg

Virtuell konkurrens med Automation region

19 okt 2017 digit

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

ÖppenKällkod_960x640.jpg
Voister förklarar

Öppen källkod

25 jul 2017 voister förklarar

Allt oftare hör man förespråkare för öppen källkod betona hur viktig den är för både innovation och digitalisering. Vad är det som gör öppen källkod så bra? Voister förklarar argumenten. 

ABB_960x640.jpg
video

ABB: Robotar ger fler jobb

5 jul 2017 ledarskap

Johan Söderström, vd för ABB, är inte orolig att robotar ska göra allt fler arbetslösa. Däremot menar han att de stora industriföretagen måste ta ett stort ansvar för att se till att omskolningen till den nya arbetsmarknaden görs på rätt sätt. 

nya arbetslivet.jpg
video

Daniel Siberg: Så ökar du din produktivitet

20 jun 2017 ledarskap

Trots mobila arbetssätt och aktivitetsbaserade kontor så jobbar de flesta på precis samma sätt som tidigare. Daniel Siberg på Microsoft ger tips hur både produktiviteten och engagemanget kan öka.