”Innovera eller dö!”
Jättarna Volvo, Ikea och Ericsson anses vara bland tre av Sveriges mest innovativa företag.
Innovation är en grundförutsättning för att dagens företag ska kunna blomstra. Och även om man är ett större företag sitter man inte lugnt i båten, ett exempel är Ikea som måste fortsätta visa innovationskraft för att ligga i framkant.
Mårten Gustafsson är ansvarig för organisationen i norra Europa som hjälper kunder inom innovation i tio av de tolv olika verksamhetsområdena Dassault Systèmes jobbar med och han menar att företag idag har stora krav på sig att satsa på innovation.
– Förr i världen tog man fram en produkt eller tjänst och sålde på marknaden, men den tiden är förbi. Idag måste företagen kontinuerligt jobba med innovation för det man säljer är en totalupplevelse för kunden. Det handlar om allt från hur man offererar till leverans och eftermarknad, och hela företaget måste vara involverat.
Förut har det varit forsknings- och utvecklingsavdelningarna som legat bakom innovation men i undersökningen Dassault Systèmes gjorde ihop med Novus framkom att två tredjedelar av trehundra tillfrågade respondenterna ansåg att det numera är en fråga som drivs från ledning och försäljning.
– Vi har historiskt sett varit ett mycket innovativt land, och det har vi tvingats vara eftersom vi har en förhållandevis liten marknad. Då måste våra lösningar vara bättre än andras för att slå sig in på andra marknader. Idag tycker jag nog att många svenska företag lider av att man snabbt vill sälja av sina lösningar för att tjäna pengar, förmodligen för att företagsklimatet inte riktigt är anpassat för att bygga stora företag, säger Mårten Gustafsson.
Tajming en viktig fråga
Digitalisering är en nyckelfaktor för innovation menar han, även om det finns ett bristande självförtroende när det gäller digitala projekt.
– Vill man möjliggöra innovation krävs det att man gör förändringar i affärsmodellerna. Där är digitalisering en förutsättning för att hinna med. Ta Ikea med två miljoner besökare idag. Det finns en enorm kraft i all den data som kan samlas in från deras intryck för att fortsätta med innovationsprocesser, men det kräver att man har digitaliserade stödfunktioner för att hinna med.
Ett dilemma företagen ställs inför är frågan om tajming. Den som går in först kan bli marknadsledare men riskerar också att möta en omogen marknad. Den som väntar riskerar att bli förbisprungen.
Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault i norra Europa.
– Det beror helt på ambitionsnivån. Om vi tittar på de stora företagen som Volvo, Ikea och Ericsson så är de inga följare utan innovativa företag som hänger med ända till slutkunden, studien visar också att dessa tre anses som Sveriges mest innovativa företag. För femton år sedan var Ericsson fokuserade på hårdvara. Idag är 90 procent av deras utveckling av mjukvara. Det är ett exempel på innovation som kräver en digital transformering, säger Mårten Gustafsson.
Läs mer om ämnet: