Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Full fart i Almedalen

Almedalsveckan har inletts och det är redan bra uppslutning på plats.
– Vi hade ungefär 140 gäster första dagen. Idag blir det nog ännu fler, det var många redan på första passet, säger Robert Malmgren, försäljningschef, Atea skola.

Text Fredrik Adolfsson 5 juli 2016 it i skolan

almedalen.jpg

Robert Malmgren är nöjd med uppslutningen av folk i Almedalen än så länge. Foto: News Øresund – Johan Wessman.

På Robert Malmgrens och Atea skolas agenda stod under måndagen programmering - dels en introduktion på temat men även en genomgång vad programmering kan vara. Vad det är för äldre människor kan skilja sig mycket mot vad det är för dagens skolelever, menar Robert Malmgren. Syftet var att avdramatisera fenomenet, det behöver inte alltid vara så svårt.
– Man kan använda programmering i matematik och fysik, det är bara fantasin som sätter gränser. De som vill får också prova på via några robotbollar som man kör på banor. Vi kör även den populära kommunkampen där kommunpolitiker och andra får utmana Noah, 10 år. Det har varit lite av en succé.

Något av det bästa med att hålla föredrag i Almedalen är blandningen av folk, anser Malmgren. Vanligtvis träffar man mest på personer som är kunniga kring programmering i skolan, så är det inte alltid på Gotland.
– Det har varit ett antal politiker på kommun- och riksdagsnivå på plats under våra seminarier. De känner till begreppet programmering i skolan men har inte tidigare sett vad det kan innebära. Det blir intressanta diskussioner när man träffar folk som är nyfikna men inte sett programmering i realiteten. 

Atea skola har även hållit i ett pass kring virtual reality, och vad det kan innebära för skolans utlärning. Idag pratar Atea miljö om miljön och konfliktmineraler, Atea mobilitet om vad mobilitet kan innebära i vården och Atea skola om vad 3D kan innebära för skolundervisningen. Allmänt kallar Robert Malmgren Almedalsveckan för en “rolig cirkus”.
– Det är en väldig dragkamp om alla som är här så det känns kul att vi haft ett bra genomslag. Vi hoppas på att fortsätta ha mycket gäster och få till intressanta diskussioner med både aktiva skolpersoner och de som inte jobbar där, men ändå är relevanta. Exempelvis politiker för att prata om digitaliseringen i skolan. 

Läs och se mer från Voisters bevakning i Almedalen här. 

Rekommenderad läsning

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

Digitalt lärande förbättrar skolresultaten

13 jul 2016 it i skolan

forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg forskning (00000002).jpg video

Samsung, Gleerups och Atea stödjer ett forskningsprojekt om digitalt lärande på fem högstadieskolor. Redan efter ett år finns det lärdomar hur it i skolan kan skapa större glädje i undervisningen och bättre betygsresultat.

Ett kinderägg för skolans digitala utveckling

27 jun 2017 it i skolan

AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg AdobeStock_101507782_2.jpg

Skolans digitalisering handlar inte om att enbart föra in ny teknik i klassrummet utan om att ta sig an möjligheterna som ett pågående förändringsarbete. Nyckeln till framgång är drivande skolledare. Det visar projektet ”Det digitala lärandes möjligheter” där deltagande skolor redan kan visa på resultatförbättringar.

Så använder du VR-teknik i undervisningen

6 jul 2016 it i skolan

VR-teknik_i_undervisningen_960x640.jpg VR-teknik_i_undervisningen_960x640.jpg VR-teknik_i_undervisningen_960x640.jpg video

Allt fler använder VR-teknik i undervisningen. Sanna Wolff, Plan International Sverige har använt tekniken i skolor för att belysa viktiga samhällsproblem.

”GDPR hotar skolans digitalisering”

3 jul 2017 it i skolan

SurfaLugnt_960x640.jpg SurfaLugnt_960x640.jpg SurfaLugnt_960x640.jpg

Ett sent inslängt tillägg till GDPR kan hota framstegen inom digitaliseringen av den svenska skolan. Nu vill organisationen Surfa lugnt med ordförande Kristina Axén Olin i spetsen blåsa liv i diskussionen om åldergränser på nätet.

Förstärkt verklighet ger utbildningar nytt djup

5 jul 2017 it i skolan

LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg LindaMannilaEvaMårellOlsson_960x640.jpg video

Visualisering i 3D av komplicerade molekyler är bara en av tillämpningarna för förstärkt verklighet, augmented reality, i undervisningen. Nu vill Eva Mårell-Olsson, lektor vid Umeå universitet, och Linda Mannila, forskare vid Linköpings universitet, slå ett slag för tekniken. 

Academedias elever lär lärare

14 jul 2017 it i skolan

Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg Academedia_960x640.jpg podcast

Petter Hallman, CIO på Academedia, deltog under Almedalsveckan och pratar i Voister-podden om vad som är högst på agendan under 2017, hur koncernen jobbar med hållbarhet och hur intresset för programmering kan öka.

Inför nationella it-strategin

Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

26 jul 2017 it i skolan

AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg AdobeStock_106130956_2.jpg

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” gör att Vålbergsskolan i Karlstad har slutat prata om digitalisering. Med engagerade lärare och mer aktiva elever är arbetssättet i dag lika självklart som papper och penna var för två år sedan.