Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Så jobbar Hylte för skolans bästa

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Joke Palmqvist menar att utmaningarna på landets skolor ser väldigt olika ut, men ett problem som ofta finns är att it-avdelningarna och skolorna har svårt att förstå varann.
It-avdelningarna väntar på en beställning och skolorna vet inte vad de ska beställa. Allt hamnar i en otydlighet där emellan.

Problematiken känner Thydén Kärrman igen, Hylte kommun har tidigare legat en aning efter på it-området.
Nu har man tagit ett ordentligt grepp där man samlat it-avdelningen och verksamheten med ett tydligt budskap från politiken kring vad som ska göras. Det underlättar, men vi är inte i hamn ännu.

Tydliga mål och ett ordentligt ledarskap är viktiga faktorer för att lyckas med sin digitalisering, menar Palmqvist.  Det håller Malin Thydén Kärrman med om.
Alla måste med. I Hylte har vi bildat en projektgrupp där det är tydligt vilka olika roller som finns. Där finns det en ledarskapsnivå, en verksamhetnivå och även ut till skolorna. Tre väldigt definierade nivåer och högst upp den politiska ledningen som hela tiden får avrapportering om hur det går, så fyra nivåer.

Hur viktig är egentligen digitaliseringen i skolan?
Den är oerhört viktig. I offentlig sektor går det lite långsamt och i skolan går det ännu långsammare. Vi har som nation ett behov av att ha digitalt kompetenta medarbetare vilket också är en jämlikhetsfråga, inte minst i år när vi får så hemskt många nyanlända till landet. Ska alla få en rimlig chans att lyckas måste de ha en bra digital kompetens, säger Joke Palmqvist. 

2 juni 2016 Uppdaterad 29 maj 2017 Reporter Fredrik Adolfsson digit

Rekommenderad läsning