Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

”Den offentliga sektorn måste våga se möjligheterna”

Molnbaserade tjänster kan stötta den offentliga sektorn både till exempel vid flyktingkatastrofer och i vardagstjänsterna för medborgare, men det kräver att man ser möjligheter och inte bara hinder, menar Linda Swärd, försäljningsdirektör för offentlig sektor på Microsoft.

Text Miguel Guerrero 8 juni 2016 digit

57142-nurse-in-a-hospital_960x640.jpg

– Jämfört med hur det var för bara några år sedan tycker jag att den offentliga sektorn har slutat fråga ”varför måste vi digitaliseras” till att efterfråga en dialog kring "hur". Man vill förstå och få hjälp med nya innovativa lösningar, säger Linda Swärd.

Linda-Sward-960x640.jpg

Linda Swärd, försäljningsdirektör offentlig verksamhet på Microsoft.

Framför allt landstingen brottas med flera stora utmaningar som till exempel hur man ska kunna erbjuda glesbygdsbefolkning en hög tjänstenivå samtidigt som man ska vara en attraktiv arbetsplats. Då behövs nya sätt att bedriva verksamheten, menar Linda Swärd.

– Mycket dras till sin spets nu och då måste man våga utmana befintliga tankesätt. Medelstora och mindre organisationer kan vara mer snabbfotade eftersom de ofta inte har lika mycket föråldrad infrastruktur, men det är fortfarande en hel del arbete. Ta till exempel vård och omsorg. Där är ett första steg att bedöma sekretessen och klassificera alla data och det är ett jättearbete. Samtidigt går det inte att säga nej heller.

Lösningar istället för hinder

Linda Swärd tycker istället att man måste våga se möjligheterna och bli mer lösningsorienterad än att bara fokusera på varför saker inte går att genomföra.

– Molnet öppnar upp för billigare basala tjänster och där skulle jag vilja ha en större möjlighet till samarbete mellan olika verksamheter. Är det rimligt att alla ska bygga egna digitala plattformar? Istället för att 290 kommuner gör en digital transformationsresa var borde man titta på att göra något som gagnar alla. Det är onödigt att uppfinna hjulet om och om igen. Offentlig sektor går visserligen inte i konkurs, men det handlar fortfarande om medborgarnas förväntningar på att få tjänsterna levererade på ett modernt sätt.

Tillsammans kan vi sy ihop fallen och förklara målet med resan.

Linda Swärd , försäljningsdirektör för Microsofts verksamhet inom offentlig sektor

Leverantörerna måste kliva in och hjälpa till att bygga tydliga fall som påvisar nyttan av tjänsten istället för att fokusera på teknisk funktionalitet. För att klara av det måste leverantörerna förstå verksamheten, och även där upplever Linda Swärd att klimatet blivit bättre.

– Det finns en större nyfikenhet hos leverantörerna nu. Förut var man ett it-företag i it-branschen men nu tittar man på hur man kan bidra till att utveckla alla branscher och då måste vi förstå kunderna bättre. Tillsammans kan vi sy ihop fallen och förklara målet med resan. Det kan till exempel vara en mer flexibel arkitektur som i förlängningen leder till mer avancerade tjänster som inte är möjliga idag.

Hon lyfter Microsoft Translator som ett spännande exempel på vad digitaliseringen kan hjälpa till med.

– Translator är en molntjänst som klarar av att översätta olika språk i realtid. Med tanke på flyktingkatastrofen och de utmaningar den medför tror jag att den typen av tjänster kommer att få stor betydelse i framtiden.

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning

smedjebacken.jpg

Vägvalet

17 maj 2016 digit

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Bilia04.jpg

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilia11.jpg

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

umea_universitet.jpg

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

microsoft.jpg

Migrera till office 365

20 maj 2016 digit

Går du i tankarna att byta till Office 365? Det är många som har gjort bytet den senaste tiden och som fortfarande gör. Och 365 är ju mycket mer än bara en ny version av Office-paketet i molnet. Därför ger vi dig tre tips inför en eventuell migrering.

lagring.jpg

Få koll på lagringen

20 maj 2016 digit

Mängden data fördubblas var artonde månad och hanteringen av den snabbt växande datamängden blir en allt större utmaning. Här förklarar vi hur du kan sortera, slänga och spara värdefull data.

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

lego.jpg

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

scania bootcamp

Office 365 får Scanias hjul att rulla

26 maj 2016 digit

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från konton on-premises till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.