Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ta tekniken in i klassrummet

Svenska klassrum är ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Den innovativa pedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Text Miguel Guerrero 16 maj 2016 it i skolan

Mumbai1.jpg

Teknik är inte automatiskt en garanti för modern undervisning utan det hänger lika mycket på lärarens förmåga att förstå teknikens möjligheter och använda hjälpmedlen för att skapa en stimulerande läromiljö. Det menar Srini Swaminathan som undervisar i några av Indiens fattigaste områden där skillnader i religion, kultur, språk och etnicitet ofta bygger murar. Här är hans bästa tips för en lyckad teknikbaserad undervisning:

Ha en tydlig vision

– Varför pekar man alltid på läraren och frågar vad han eller hon gjort av utrustningen? Det är en fråga även högre upp att ge stöd och ledning till lärarna så att de kan nyttja tekniken. Om lärarna får rätt förutsättningar blir det lättare för dem att använda tekniken för att nå mål snarare än att förlita sig på den som en krycka.

Köp bra utrustning

– När jag började undervisa ute på landsbygden köpte jag en billig platta för att använda mig av, men dålig batteritid i kombination med dålig prestanda gjorde att det skapade mer frustration än vad det gav. Det är bättre att satsa på något som bara fungerar och som därför kan finnas i bakgrunden snarare än att ta fokus från själva lärandet.

Involvera barnen

– Barn och unga har ofta fantasifulla lösningar, och det är trots allt de som ska använda tekniken för att ta till sig lärdomar. Dessutom är de ofta mer teknikkunniga än lärarna. Tillsammans hittar man ofta kreativitet och stimulans vilket föder en lärande miljö.

Se bortom tekniken

– Teknik kan användas för att skapa en krok för att få barnens uppmärksamhet och bidrar till att underhålla dem, men det får inte stanna där. Det måste gå vidare till att stimulera samtal, uppmuntra till förändring och ge möjlighet att hitta svar på frågor.

Reducera tekniken

– Det handlar inte bara om att ge barn och ungdomar möjlighet att använda den senaste tekniken utan att låta dem testa att inte ha tillgång till den. Den kontrasten tvingar dem att tänka i nya banor och förstå hur annan teknik kan vara till hjälp.

Rekommenderad läsning

Så lär Peer-Ed ut ny teknik till lärare

3 feb 2017 it i skolan

Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg Les Foltos 960640.jpg video

Utan engagerade lärare som är villiga att dela med sig av sin kunskap inom ny teknik sker ingen utveckling. Pappan till pedagogiken inom Peer-Ed är Les Foltos. Här delar han med sig av sina bästa tips.

"Godkänt är att tro för lågt"

7 feb 2017 bett

Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg Jenny och Claes 960640.jpg video

Malmörektorerna Jenny Nyberg och Claes Jeppsson pratar om hur de vågar gå utanför de traditionella ramarna för att skapa exceptionella resultat.

Finn upp ökar elevernas digitala kunnande

5 mar 2017 it i skolan

finn upp bild tjej.jpg finn upp bild tjej.jpg finn upp bild tjej.jpg

Finn upp är Sveriges största uppfinnartävling för grundskolan. Syftet är att utveckla elevernas kreativitet, entreprenöranda och digitala kunnande inför kommande arbetsliv.

 

 

Skövde har koll på plattor

21 feb 2017 it i skolan

SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg SkövdeSkola_960x640.jpg

I Skövde kommun pågår mycket arbete inom digitaliseringen av skolan, inte minst som ett resultat av den nya nationella it-strategin. Ett av projekten har varit att ta kontrollen över alla de enheter som skolorna förfogar över.

Därför kan alla lära av skolan

17 feb 2017 it i skolan

bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg bett ovanifrån 960640.jpg

Digitala verktyg i skolan kan skapa en helt annan undervisning eller så blir allt som förr med en platta istället för ett block. Konferensen Bett i London samlar årligen de främsta inom IKT och här finns mycket att lära. 

Extra gymnasieår om infrastruktur i Umeå

16 mar 2017 it i skolan

NTI.jpg NTI.jpg NTI.jpg

NTI-gymnasiet i Umeå ger möjligheten för landets teknikelever att gå ett fjärde år, ett så kallat T4-år, med fokus på it-infrastruktur. Sedan tidigare har elever kunnat gå ett extra år inom mjukvarudesign.

Skolans reaktion på regeringsbeslut

14 mar 2017 it i skolan

programmering barn .jpg programmering barn .jpg programmering barn .jpg

– Lite fegt men ett steg i rätt riktning, säger Mikael Odin, rektor på grundskolan Nya Elementar, om regeringens nya satsning på it och programmering i grund- och gymnasieskolan.