Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ta tekniken in i klassrummet

Svenska klassrum är ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Den innovativa pedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Text Miguel Guerrero 16 maj 2016 it i skolan

Mumbai1.jpg

Teknik är inte automatiskt en garanti för modern undervisning utan det hänger lika mycket på lärarens förmåga att förstå teknikens möjligheter och använda hjälpmedlen för att skapa en stimulerande läromiljö. Det menar Srini Swaminathan som undervisar i några av Indiens fattigaste områden där skillnader i religion, kultur, språk och etnicitet ofta bygger murar. Här är hans bästa tips för en lyckad teknikbaserad undervisning:

Ha en tydlig vision

– Varför pekar man alltid på läraren och frågar vad han eller hon gjort av utrustningen? Det är en fråga även högre upp att ge stöd och ledning till lärarna så att de kan nyttja tekniken. Om lärarna får rätt förutsättningar blir det lättare för dem att använda tekniken för att nå mål snarare än att förlita sig på den som en krycka.

Köp bra utrustning

– När jag började undervisa ute på landsbygden köpte jag en billig platta för att använda mig av, men dålig batteritid i kombination med dålig prestanda gjorde att det skapade mer frustration än vad det gav. Det är bättre att satsa på något som bara fungerar och som därför kan finnas i bakgrunden snarare än att ta fokus från själva lärandet.

Involvera barnen

– Barn och unga har ofta fantasifulla lösningar, och det är trots allt de som ska använda tekniken för att ta till sig lärdomar. Dessutom är de ofta mer teknikkunniga än lärarna. Tillsammans hittar man ofta kreativitet och stimulans vilket föder en lärande miljö.

Se bortom tekniken

– Teknik kan användas för att skapa en krok för att få barnens uppmärksamhet och bidrar till att underhålla dem, men det får inte stanna där. Det måste gå vidare till att stimulera samtal, uppmuntra till förändring och ge möjlighet att hitta svar på frågor.

Reducera tekniken

– Det handlar inte bara om att ge barn och ungdomar möjlighet att använda den senaste tekniken utan att låta dem testa att inte ha tillgång till den. Den kontrasten tvingar dem att tänka i nya banor och förstå hur annan teknik kan vara till hjälp.

Rekommenderad läsning

_MG_8395.jpg

Spelad undervisning ger nya intryck

16 maj 2016 it i skolan

Kan spel vara framtidens verktyg för lärande? Det tror i alla fall lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

3618887-siblings-on-the-floor-using-tablet.jpg

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

katarina björk.JPG (1)

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

Skapa-Apple-ID.jpg

Skapa Apple-ID men utan kontokort

20 maj 2016 it i skolan

Har du problem med att skaffa ett Apple-ID utan att behöva använda ett kontokort? Eller du kanske känner någon som nämnt problematiken? Lugn, det finns tips och trix hur du kan gå tillväga.  

ekillaskolan-1.jpg

Skolan som delar läxor via molnet

23 maj 2016 it i skolan

I Sigtuna kommun satsar Ekillaskolan på digitala verktyg för att hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen. Rektor Sara Viljosson använder själv molnlösningar för att dela planering, närvarouppgifter och vissa läxor med föräldrarna.

Joke och hylte.PNG

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

BarnochIT_960x640.jpg

Så hjälper barnen oss att bli mer digitala

12 jun 2016 ledarskap

Den yngre generationen ser det digitala som ett normaltillstånd. Så hur ska man hantera dem och deras förväntningar på it-miljön? Entreprenören Micke Gunnarsson pratar om vikten av respekt för deras syn.

FrånIt-kaosTillStruktur_960x640.jpg

Från it-kaos till struktur

22 jun 2016 it i skolan

Med en kommunal it-avdelning plus it-ansvariga på både förvaltning och skolor hade Uppsala kommun svårt att få överblick. Så här gick de från it-kaos till struktur.