Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ta tekniken in i klassrummet

Mumbai1.jpg

Svenska klassrum är ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Den innovativa pedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Teknik är inte automatiskt en garanti för modern undervisning utan det hänger lika mycket på lärarens förmåga att förstå teknikens möjligheter och använda hjälpmedlen för att skapa en stimulerande läromiljö. Det menar Srini Swaminathan som undervisar i några av Indiens fattigaste områden där skillnader i religion, kultur, språk och etnicitet ofta bygger murar. Här är hans bästa tips för en lyckad teknikbaserad undervisning:

Ha en tydlig vision

– Varför pekar man alltid på läraren och frågar vad han eller hon gjort av utrustningen? Det är en fråga även högre upp att ge stöd och ledning till lärarna så att de kan nyttja tekniken. Om lärarna får rätt förutsättningar blir det lättare för dem att använda tekniken för att nå mål snarare än att förlita sig på den som en krycka.

Köp bra utrustning

– När jag började undervisa ute på landsbygden köpte jag en billig platta för att använda mig av, men dålig batteritid i kombination med dålig prestanda gjorde att det skapade mer frustration än vad det gav. Det är bättre att satsa på något som bara fungerar och som därför kan finnas i bakgrunden snarare än att ta fokus från själva lärandet.

Involvera barnen

– Barn och unga har ofta fantasifulla lösningar, och det är trots allt de som ska använda tekniken för att ta till sig lärdomar. Dessutom är de ofta mer teknikkunniga än lärarna. Tillsammans hittar man ofta kreativitet och stimulans vilket föder en lärande miljö.

Se bortom tekniken

– Teknik kan användas för att skapa en krok för att få barnens uppmärksamhet och bidrar till att underhålla dem, men det får inte stanna där. Det måste gå vidare till att stimulera samtal, uppmuntra till förändring och ge möjlighet att hitta svar på frågor.

Reducera tekniken

– Det handlar inte bara om att ge barn och ungdomar möjlighet att använda den senaste tekniken utan att låta dem testa att inte ha tillgång till den. Den kontrasten tvingar dem att tänka i nya banor och förstå hur annan teknik kan vara till hjälp.

16 maj 2016 Uppdaterad 23 maj 2016 Reporter Miguel Guerrero it i skolan

Rekommenderad läsning