Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ta tekniken in i klassrummet

Mumbai1.jpg

Svenska klassrum är ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Den innovativa pedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Teknik är inte automatiskt en garanti för modern undervisning utan det hänger lika mycket på lärarens förmåga att förstå teknikens möjligheter och använda hjälpmedlen för att skapa en stimulerande läromiljö. Det menar Srini Swaminathan som undervisar i några av Indiens fattigaste områden där skillnader i religion, kultur, språk och etnicitet ofta bygger murar. Här är hans bästa tips för en lyckad teknikbaserad undervisning:

Ha en tydlig vision

– Varför pekar man alltid på läraren och frågar vad han eller hon gjort av utrustningen? Det är en fråga även högre upp att ge stöd och ledning till lärarna så att de kan nyttja tekniken. Om lärarna får rätt förutsättningar blir det lättare för dem att använda tekniken för att nå mål snarare än att förlita sig på den som en krycka.

Köp bra utrustning

– När jag började undervisa ute på landsbygden köpte jag en billig platta för att använda mig av, men dålig batteritid i kombination med dålig prestanda gjorde att det skapade mer frustration än vad det gav. Det är bättre att satsa på något som bara fungerar och som därför kan finnas i bakgrunden snarare än att ta fokus från själva lärandet.

Involvera barnen

– Barn och unga har ofta fantasifulla lösningar, och det är trots allt de som ska använda tekniken för att ta till sig lärdomar. Dessutom är de ofta mer teknikkunniga än lärarna. Tillsammans hittar man ofta kreativitet och stimulans vilket föder en lärande miljö.

Se bortom tekniken

– Teknik kan användas för att skapa en krok för att få barnens uppmärksamhet och bidrar till att underhålla dem, men det får inte stanna där. Det måste gå vidare till att stimulera samtal, uppmuntra till förändring och ge möjlighet att hitta svar på frågor.

Reducera tekniken

– Det handlar inte bara om att ge barn och ungdomar möjlighet att använda den senaste tekniken utan att låta dem testa att inte ha tillgång till den. Den kontrasten tvingar dem att tänka i nya banor och förstå hur annan teknik kan vara till hjälp.

16 maj 2016 Uppdaterad 23 maj 2016 Reporter Miguel Guerrero it i skolan

Rekommenderad läsning

Gult Trafikljus Mot Blå Himmel

Digitala nationella prov försenas

2 mar 2021 säkerhet

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

Studentmössa Mot Himmel

AI bättre än en student

25 feb 2021 digit

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Skola Tomt Klassrum

Skolverkets DNP-råd

3 feb 2021 digit

Om två år ska de nationella proven vara digitala, men det finns fortfarande stora utmaningar. Schrems II-domen påverkar hur personuppgifter ska hanteras och dessutom är det oklart om alla skolor har tillräckligt bra teknik.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Semira Vikström

Så jobbar Årets skolledare

12 jan 2021 digit

Semira Vikström utsågs till Årets skolledare 2020. Visättraskolan var tidigare en skola som hade problem att attrahera elever, men nu har trenden vänt. Arbetet startade med en stor kartläggning av verksamheten, ett ökat fokus på trivsel och tydliga visioner.